עמירם קופר, יורם מצגר, חיים פרי ונדב פופלוול הם ארבעת החללים האחרונים שנוספו למניין החטופים שנרצחו או נהרגו בשבי ארגוני הטרור בעזה מאז נחטפו לרצועת עזה במהלך טבח 7 באוקטובר. בשבוע שעבר הודיע דובר צה"ל כי על-פי מידע מודיעיני הארבעה מתו יחד בחאן יונס, וייתכן שנהרגו מאש צה"ל. "אני יודע שיעלו שאלות קשות", אמר תא"ל דניאל הגרי.
בכך עלה ל-18 מניין החטופים והחטופות שנלקחו בחיים, וישראל קבעה שנהרגו או נרצחו בשבי. לפי נתונים שנמסרו מדובר צה"ל, מבין כלל חטופי 7 באוקטובר נקבע מותם של 60, רובם נהרגו או נרצחו כבר ביום הטבח. אחרי חילוץ 19 מהם, נותרו ברצועה 41 גופות ישראלים שמתווספות להדר גולדין ואורון שאול, שגופותיהם מוחזקות על-ידי חמאס מאז מבצע צוק איתן ב-2014.
11 צפייה בגלריה
ביג חטופים שנהרגו
ביג חטופים שנהרגו
החטופים שנרצחו או נהרגו בשבי חמאס
(צילום: באדיבות המשפחה, מטה משפחות החטופים והנעדרים)
11 צפייה בגלריה
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול
מימין: נדב פופלוול, עמירם קופר, יורם מצגר וחיים פרי
11 צפייה בגלריה
נועה מרציאנו ז"ל
נועה מרציאנו ז"ל
נועה מרציאנו
(צילום: באדיבות המשפחה )
קופר, מצגר ופרי - ממקימי קיבוץ ניר עוז – תועדו על-ידי חמאס בחיים בסרטון שפורסם בדצמבר. בנות הזוג של שני הראשונים - נורית קופר ותמי מצגר - נחטפו גם הן אך שוחררו מאז. פופלוול נחטף מקיבוץ נירים עם אימו חנה פרי ששוחררה מאז, ואחיו רועי נרצח במהלך טבח 7 באוקטובר. בחודש שעבר פרסם חמאס תיעוד של פופלוול שבו נטען כבר אז כי נהרג מאש צה"ל.
ארבעתם כאמור הם האחרונים ברשימת הכוללת את החטופים והחטופות שהציבור עודכן על מותם בשבי. הראשונה הייתה רב"ט נועה מרציאנו (19) שנחטפה מבסיס נחל עוז, שם שירתה כתצפיתנית. במהלך שהותה בשבי פרסם חמאס סרטון שלה וטען שהיא נהרגה בהפצצה של צה"ל. גופתה חולצה בתחילת נובמבר באזור בית החולים שיפא, ודובר צה"ל טען: "לפי הממצאים הרפואיים, נועה נחטפה לדירת מסתור סמוך לשיפא, ובמהלך מתקפות צה"ל באזור מחבל החמאס שהחזיק בה נהרג, ונועה נפצעה - אך לא באורח מסכן חיים". ככל הנראה היא נלקחה לבית החולים שיפא לקבלת טיפול רפואי ושם נרצחה.
11 צפייה בגלריה
אריה זלמנוביץ' נעדר
אריה זלמנוביץ' נעדר
אריה זלמנוביץ'
11 צפייה בגלריה
גיא אילוז ז״ל
גיא אילוז ז״ל
גיא אילוז
דובר צה"ל מעדכן על מות ארבעת החטופים, בשבוע שעבר
(צילום: לע"מ)

באותו יום פורסם גם דבר מותו בשבי של אריה זלמנוביץ' בן ה-85, המבוגר ביותר בין החטופים, שהשתייך גם הוא לקבוצת מקימי ניר עוז, הקיבוץ שרבע מחבריו נחטפו או נרצחו. במהלך השבי פרסם חמאס סרטון שבו הוא נראה גוסס בשבי, ככל הנראה בשל היעדר תרופות שלהן נזקק. בתחילת דצמבר הודיע הקיבוץ כי הוא מת בשבי.
גיא אילוז (26) מרעננה היה טכנאי סאונד שעבד בין היתר עם שלום חנוך, מתי כספי ולהקת היהודים. הוא השתתף במסיבת הנובה ובעת מנוסתו הספיק לדווח לחבריו שנפצע. הוא נחטף לעזה ובשלב מסוים מת מפצעיו. העדות שהובילה לקביעת מותו הייתה של מיה רגב, חטופה שקיבלה לצידו טיפול רפואי, ושוחררה מאז.
הביקורת הקשה של אימו של סמל רון שרמן ז"ל
(צילום: שמוליק דודפור)

11 צפייה בגלריה
אליה טולדנו, אליה טולדנו, ניק בייזר
אליה טולדנו, אליה טולדנו, ניק בייזר
אליה טולדנו, רון שרמן וניק בייזר
סמל רון שרמן (19) ורב"ט ניק בייזר (19) נחטפו מבסיס מינהלת התיאום והקישור של עזה. הם תועדו בסרטון שפורסם באותו יום וניתן היה לראות אותם מובלים החוצה מהמיגונית בבסיסם. ב-14 בדצמבר חילץ צה"ל את גופותיהם ממנהרה בג'באליה יחד עם גופתו של אליה טולדנו (28), שנחטף מהמסיבה ברעים. בתחילה הודיע צה"ל כי הם נרצחו בידי שוביהם, אך בתחקיר שהוצג למשפחות נקבע כי לא ניתן לדעת ממה נהרגו השלושה, שכן לא היה על גופם סימני חבלה או ירי. אימו של רון, מעיין שרמן, האשימה את צה"ל בגרימת מותו של בנה: "נאמר לנו שאחת האפשרויות הסבירות למותם של רון, ניק ואליה היא שהם שאפו גזים רעילים שנבעו מהפצצות צה"ל". היא הוסיפה שבשבעה אמר לה בכיר בצה"ל: "ידעו בכל רגע נתון את המיקום של רון וניק".
אלון שמריז (26), סאמר אל-טלאלקה (25) ויותם חיים (28) נחטפו מקיבוץ כפר עזה, ובמהלך שהותם בשבי הצליחו ככל הנראה להימלט מחוטפיהם ולשרוד כמה ימים בלב שג'אעיה. שמריז, בוגר יחידת יהל"ם, זיהה באחד הימים כלב של עוקץ ומצלמה עליו. הוא וחבריו נופפו וצעקו "חטופים, חטופים". הם גם יצרו דגל לבן שעליו כתבו "הצילו" ונופפו בו לעבר הכוח. למרות כל זאת, שלושתם נורו על-ידי כוח צה"ל.
11 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמריז וסאמר אל-טלאלקה
חטוף נוסף מבארי, סהר ברוך (25), נהרג ככל הנראה בעת ניסיון לחלצו במבצע של יחידה מיוחדת בתחילת דצמבר. אחיו עידן נרצח ביום הטבח בעת שהשניים ניסו להימלט וקפצו מחלון ביתם. גם סבתם, גאולה בכר, נרצחה באותו בוקר.
איתי סבירסקי (38) שהה ב-7 באוקטובר בבית הוריו בבארי, לשם הגיע לביקור מתל אביב. הם נרצחו והוא נחטף חי, עד שכשלושה חודשים לאחר מכן עודכנה משפחתו שנרצח בשבי. אחותו מרב סיפרה שנציגי צה"ל הודיעו לה שהמחבל שהחזיק בו רצח אותו ביריות כשהיה במנוסה, רגעים ספורים אחרי הפגזה סמוכה של צה"ל. איתי שהה בשבי עם מורן סטלה ינאי, שסיפרה אחרי שחרורה בנובמבר שהבטיחה לו להיפגש בתל אביב.
11 צפייה בגלריה
איתי סבירסקי ויוסי שרעבי
איתי סבירסקי ויוסי שרעבי
איתי סבירסקי ויוסי שרעבי
עם סבירסקי נרצח גם יוסי שרעבי (53), שנחטף מבארי עם בן הזוג של בתו, אופיר אנגל, ועם אחיו אלי שרעבי שגר בשכנות אליו. אשתו של אלי, כמו גם בנותיו, נרצחו במתקפה על הקיבוץ. בצה"ל הבהירו כי בעקבות התחקיר הופקו לקחים לגבי התהליכים המקדימים לתקיפות.
אלעד קציר (47) נחטף עם אימו חנה מניר עוז, לאחר שאביו אברהם נרצח בקיבוץ. במהלך שהותו בשבי פרסם חמאס שני סרטונים שלו בחיים - הראשון בדצמבר והשני בינואר. לאחר 183 יום חולצה גופתו מחאן יונס בעקבות מידע מודיעיני. אחותו כרמית פלטי-קציר כתבה על כך: "הוא אולי יוכר כנפגע פעולות איבה אבל המונח המדויק הוא 'נפגע פעולות הפקרה'. הוא הופקר ב-7 באוקטובר, והופקר 183 ימים בשבי שבהם ניתן היה להחזירו בחיים".
תמיר אדר (38), בן קיבוץ ניר עוז, נחטף עם סבתו יפה אדר - ששוחררה בעסקת החטופים לאחר 49 יום. תמיר היה איש חינוך וחקלאי במקצועו. מותו נקבע לאחר 91 יום בשבי. כשנחטף הוא נפצע קשה וככל הנראה הוא מת מפצעיו ללא טיפול ראוי. עם ההודעה על הירצחו, אמרה אימו יעל: "תמיר נפצע קשה כשהגן על משפחתו והקהילה, בהיעדר הגנה על היישוב. תמיר נחטף בעודו פצוע וחי. תמיר נרצח בהיעדר טיפול רפואי מיידי".