2 צפייה בגלריה
המחבלים מהפיגוע בבקעת הירדן בספטמבר 2022
המחבלים מהפיגוע בבקעת הירדן בספטמבר 2022
המחבלים מהפיגוע בבקעת הירדן בספטמבר 2022
בפנייה חריגה לאלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחייני ביקש כי יאשר את הריסת בתי המחבלים שביצעו את פיגוע הירי בבקעה, מאחר שנבנו באופן לא-חוקי. אלחייני כתב לפוקס: "שלושת המחבלים, מאהר אלסעיד תורכמאן, בנו מוחמד ואחיינו וואליד, גרו בבתים בלתי-חוקיים, לפי מיטב ידיעתי והמידע המצוי בידנו. יש לבוא חשבון עם המחבלים ולהרוס את בתיהם. אני מבקש ממך להורות על הריסתם בהקדם" .
בפיגוע, שהתרחש בספטמבר 2022, שלושת המחבלים ירו ופצעו שישה חיילים, אחד מהם באורח קשה. זאת לאחר שהשלושה ניסו להצית את האוטובוס שבו נמצאו הלוחמים, וכן ביצעו לעברו ירי. שניים מהמחבלים, וואליד ומוחמד תורכמאן, נלכדו על ידי כוחות הביטחון בסמוך לזירה. המחבל השלישי, מאהר אלסעיד תורכמאן, נתפס בחודש שעבר לאחר כמעט תשעה חודשי מצוד.
2 צפייה בגלריה
 הריסת בתי מחבלים בבקעת הירדן
 הריסת בתי מחבלים בבקעת הירדן
מפת בתי המחבלים ע"י מועצת הבקעה
(צילום: מועצת בקעת הירדן)
עוד לפני הפיגוע היה מאהר תורכמאן מוכר לרשויות האכיפה בבקעת הירדן מתוקף מעורבותו בפרובוקציות מעת לעת בבקעה, בעיקר בכל הנוגע לגניבות מים עם בני משפחתו. גורם ביטחוני סיפר אז ל-ynet: "אנחנו מכירים אותו היטב. הוא בונה פה באופן בלתי חוקי ועושה מה שהוא רוצה. כדי לייצר אמפתיה הוא לפעמים מביא את אבא שלו, קשיש בן 80, שיתלונן על המים. ומול קשיש אין כל כך מה לעשות".
לפי בירור מול גורמים מקצועיים, אכן מדובר בבתים בלתי-חוקיים שנמצאים בשטחי C. הריסת בתי מחבלים נמצאת בסמכותו הבלעדית של אלוף פיקוד המרכז פוקס, שרשאי להחליט איזה חלק של הבית יהרס ושל איזה מחבל. בנוסף, בסמכותו של פוקס להורות על הריסת בית של מי שלא הורשע בבית המשפט.
בהתאם, אנשי בקעת הירדן טוענים כי הסוגיה הנוכחית כלל לא צריכה לעבור במסלול המשפטי של הריסת בתי מחבלים, שכן מדובר במבנים בלתי חוקיים. עם זאת, חשוב להדגיש כי בצה"ל פועלים לפי סדר עדיפויות גם בנוגע להריסת מבנים בלתי-חוקיים בשטחי C.
במועצת בקעת הירדן מיפו את בתיהם של שלושת המחבלים שנמצאים בכפר ג'יפתליק שבבקעה. גורמים בצה"ל אישרו כי פנייתו של אלחייני הגיעה לאלוף הפיקוד פוקס, והיא נבחנת בימים אלה.