הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה

ישנים על מזרנים דקים, ללא מקלחת ועם ארוחה אחת ביום: על רקע הוויכוחים הבלתי-פוסקים בממשלה בסוגיית כניסת הפליטים שנמלטים מהתופת באוקראינה לשטחה של ישראל, הגיעו לידי ynet סרטונים שמתעדים כמה אזרחי אוקראינה שעוכבו אחרי נחיתתם בארץ בתחומי נמל התעופה בן גוריון.
הם נסו מבתיהם, השאירו בני משפחה אהובים וחיים שלמים מאחור והגיעו לישראל לאחר מסע תלאות ממושך ומלווה באי ודאות. כאן, הם חשבו, שיקבלו אותם בצורה הומנית יותר. אבל סדרת הסרטונים מציגה תמונה מטרידה.
3 צפייה בגלריה
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה
ישנים על מזרנים בטרמינל 3
לפי התיעודים, עשרות פליטים קובצו בחלק שנסגר במיוחד עבורם בטרמינל 3. הם ישנים על מזרנים דקים, על שולחן פינתי ניצב שולחן ועליו חטיפים, קפה ותה. את הארוחה החמה והמלאה עם מקבלים בשעה 16:00 אחר הצהריים. הארוחה מגיעה בחמגשית וכוללת מנת בשר ושתי תוספות קטנות.
עוד מתברר מעדויות של ישראלים שמנסים לסייע לפליטים שנמלטו מארצם המופגזת כי אין להם שום גישה למים חמים - מה שמותיר אותם כמה ימים ללא מקלחת. עוד צוין בעדויות כי ברגע שאספקת המים ליום מסוים נגמרת - נאלצים הפליטים לשתות מים מהברז של חדר השירותים. בנוסף, הישראלים שמבקשים לסייע לא יכולים להעביר לפליטים מזון ותרופות.
3 צפייה בגלריה
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה
שותים מים מהברז של השירותים
"אתמול הגענו ב-10:30 לתל אביב ואחרי הצהריים הורידו אותנו לכאן", נשמעת באחד הסרטונים ילנה, שבעלה מועסק בישראל בעבודות בניין. האישה שהגיעה לארץ יחד עם בנם הצעיר, שוכנעה להגיע לארץ כדי להתאחד עם בעלה, אולם לפנות בוקר היא גורשה מהארץ על ידי הרשויות לפולין.
"במשך שלושה ימים ברחנו לוורשה, בקור לא נורמלי ותחת הפצצות יחד עם ילדים קטנים", מתארת ילנה. "רצינו להגיע לישראל, לקבל עזרה, אבל בשביל מה הגענו? בשביל שיחזירו אותנו לשם?".
האוקראינית התייחסה גם לחלוקת הארוחה היחידה בשעה 16:00. "תודה רבה על כך, אבל יש פה ילדים קטנים שצריכים לאכול בבוקר. ביקשנו מחסה וקורת גג בזמן המלחמה ואז נחזור. אני לא יודעת מה יקרה עוד כמה ימים בצורה כזו, אבל כבר כולם פה חולים משתעלים וקר לנו, מאוד לא טוב", אמרה ילנה לפני שגורשה כאמור עם בנה חזרה לפולין.
3 צפייה בגלריה
החטיפים שניתנים לפליטים
החטיפים שניתנים לפליטים
הרבה חטיפים, ארוחה אחת
איציק אמיר, שניסה לסייע לילנה ולפליטים נוספים שתקועים בשדה התעופה, אמר היום כי מעולם לא העלה דעתו שיראה תמונות כאלו במדינת ישראל. "אני מתבייש שזו המדינה שלנו, מדינת ישראל שחלק מאזרחיה עברו את מה שעברו באירופה ולא למדנו כלום על איך להתנהג לאחרים.
"ידוע לי שישראל לא חתמה על אמנת הפליטים, אבל אנשים הגיעו לאחר שקרעו אותם מהחיים שלהם, המינימום זה לתת להם יחס אנושי. אין להם מקלחת שם כבר שבוע, לאיזו רמה הגענו? ניסיתי לערב חברי כנסת, אבל אף אחד לא עונה וכשמצליחים לדבר איתם - הם מנתקים לי. ברשויות עצמן מגלגלים אחריות מאחד לשני ולא נותנים להכניס להם כלום".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "אנשים ששוהים במרחב של שדה התעופה הם נוסעים שכניסתם לישראל סורבה או נוסעים המערערים על החלטת הרשויות (ועל כן לא ניתן להכניסם אך לא להטיסם בחזרה) ולא פליטים 'המוחזקים בתנאים קשים'.
"בניגוד לטענותיכם, מסורבי הכניסה מקבלים אוכל ושתייה, ישנים על מזרנים ורשאים לנוע ברחבי המקום וגישה חופשית לאזור הדיוטי פרי. אנו מצרים על הניסיון לייצר בכוח תמונה שאינה תמונת המציאות, הניזונה משמועות ומחלקי עובדות".