לפני הסגר: המונים בקניונים
(צילום: רועי עידן, משי בן עמי, חיים גולדיטש )

שלושה חודשים אחרי שהתחיל הסגר השני, ובעיצומו של מבצע החיסונים הנרחב, היום (ראשון) ב-17:00 תיכנס מדינת ישראל לסגר שלישי שנועד לבלום את העלייה בתחלואת נגיף הקורונה. במסגרת לקחי הסגר הקודם, הפעם תתמקד המשטרה באכיפת התקהלויות אסורות, על חשבון מחסומים בכבישים.
במשטרה החליטו כי בשעות היום לא יוצבו כלל מחסומים קבועים בכבישים הבינעירוניים לאכיפת מגבלת המרחק ממקום המגורים. מחסומים יוצבו לסירוגין רק משעות הערב. עוד הוחלט כי במשטרה יעדיפו פעולות הסברה על פני מתן דו"חות.
8 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לכפר קאסם בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לכפר קאסם בעקבות הסגר הלילי
אכיפת הסגר בכפר קאסם, בספטמבר
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
המחסומים שכן יוקמו בכבישים הבינעירוניים בשעות היום לא יהיו קבועים, אלא "מדלגים", כלומר ניידות יעברו מנקודה לנקודה, בעיקר במרכז הארץ, ויקימו מחסומים לבדיקה אקראית של נהגים בכבישים.
זאת, עקב ההבנה שלרוב האזרחים יש אישור ממקום העבודה לנוע ממקום למקום, ובמטרה למנוע את הפקקים המיותרים שהיו בסגרים הקודמים. בסך הכול יופעלו 21 מחסומים "מדלגים" בשעות היום. מהשעה 18:30 מדי ערב נראה יותר מ-300 מחסומים קבועים בכבישים הבינעירוניים, עד חצות.
במשטרה קיימו לפני סוף השבוע הערכת מצב בראשות ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן. "אנו נמצאים במציאות מורכבת, הציבור שחוק ופגוע כלכלית וזה נלקח בחשבון", אמר ראש חטיבת המבצעים במשטרה תת-ניצב שמעון נחמני. "המציאות של סגר שלישי לא דומה לסגר ראשון או שני. החובה שלנו היא להראות איפוק אך גם נחישות, כדי לא להביא להגברת התחלואה".
במשטרה התייחסו למסיבות סוף השנה האזרחית ואמרו כי אם יגיע לידיהם מידע על אירועים המוניים, הם יפעלו נגדם ראשית בהסברה, ואז באכיפה. עוד אמרו כי ייתנו דגש על אכיפה במגזרים החרדי והערבי. "משטרת ישראל לא מתכוונת להקל פה בעניין", אמרו במשטרה. עוד ציינו כי בדומה לסגרים הקודמים יאפשרו לחרוג ממגבלת הקילומטר לצורך הפגנות.
8 צפייה בגלריה
קניון מלחה בירושלים
קניון מלחה בירושלים
"לנצל את השעות לפני שסוגרים אותנו בבתים". תור בכניסה לקניון מלחה בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש )
הסגר יימשך לפחות שבועיים, אך צפוי להתארך אם מספר הנדבקים היומי לא יירד אל פחות מ-1,000 ומקדם ההדבקה R יישאר גבוה מ-1. בינתיים ייכנס היום מבצע החיסונים לשבוע השני שלו. עדיין לא ידוע כמה ישראלים חוסנו בסוף השבוע, ונכון ליום חמישי בלילה חוסנו 210 אלף איש.
משרד הבריאות עדכן אתמול בערב כי 5,433 אובחנו עם קורונה במהלך סוף השבוע. ביום שישי בוצעו כ-85 אלף בדיקות, מהן 4.7% חזרו חיוביות, ואתמול בוצעו כ-40 אלף בדיקות - ו-3.7% מהן היו חיוביות. 561 בני אדם מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ במצב קשה, 136 מהם מונשמים. 3,203 נפטרו עד כה מפרוץ המגפה - 20 מהם רק בסוף השבוע האחרון.

קניות אחרונות: "באנו מהר לפני שהקניון נסגר"

יום לפני הסגר, המוני ישראלים הגיעו למרכזי הקניות לסידורים ולקניות של הרגע האחרון. "באנו לקנות דברים לפני הסגר - פיג'מות, בגדים, צעצועים", סיפרו שירי בכר ובתה שהגיעו לקניון הזהב בראשון לציון. "באנו לפרגן לעסקים, כי הם באמת ברצפה. באנו לתת להם פרנסה להראות להם שהעם הישראלי איתם. אין לי מושג למה הסגר הזה".
8 צפייה בגלריה
קניון הזהב ראשון לציון
קניון הזהב ראשון לציון
קניון הזהב בראשון לציון
(צילום: משי בן עמי)
8 צפייה בגלריה
קניון הזהב ראשון לציון
קניון הזהב ראשון לציון
(צילום: משי בן עמי)
גם החברות ליאל, מאיה ומעיין ניצלו את ההזדמנות האחרונה להגיע לקניון. "באנו מהר לפני שהקניון נסגר לעשות קניות", אמרו. "זה פשוט לא הגיוני לסגור קניון ולפתוח בית ספר. פוגעים בפרנסה של אנשים, זה ממש לא בסדר". רעיה ולבנה מחולון אמרו: "באנו לקנות כמה דברים לפני שהכול נסגר. מקוות שנעבור את הסגר בשלום וכמה שיותר מהר. חבל שהגענו למצב הזה. היה צריך לסגור את נתב"ג קודם כל". אבי מתל אביב שהגיע עם ילדיו סיפר: "באתי היום להוציא את הילדים, כי אני יודע שעוד מעט יהיה סגר והם משתעממים בבית".
אבשלום מבת ים, שהגיע לקנות בגדים לחתונה של בנו, גילה הבנה להגבלות שיוטלו. "אין ברירה, זה קיים בכל העולם ואנחנו צריכים לקבל את הדברים האלה בהבנה", הוא אמר.
8 צפייה בגלריה
קניון מלחה בירושלים
קניון מלחה בירושלים
התור לקניון מלחה
(צילום: חיים גולדיטש )
8 צפייה בגלריה
קניון מלחה בירושלים
קניון מלחה בירושלים
קניון מלחה בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש )
גם בקניון מלחה ניכר עומס רב עם צאת השבת. "אני לא מוכנה לעמוד פה בתור, אנשים יעמדו שעות", אמרה לי אשכנזי משכונת בית הכרם. היא מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בטיפול במגפה: "מקבלי ההחלטות פשטו רגל. זה הכול פוליטיקה. עסקים ואנשים התמוטטו, זה לא הגיוני".
אל מרכז ביג בבאר שבע הגיעו יבגני קגן ורומן פוסטויינקו ממועדון האופנוענים FTW Pilots mc בתחפושת סנטה קלאוס כדי לשמח את הילדים והוריהם באווירת חג המולד. "את החג שלנו לא ייקחו", הם אמרו.
8 צפייה בגלריה
באר שבע
באר שבע
"את החג שלנו לא ייקחו". אופנוענים חוגגים את חג המולד בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
קאמי בן שמחון שהגיעה לקניות סיפרה: "אני מנצלת את הזמן הקצר הזה כדי להחליף ולקחת דברים חדשים וליהנות מההנחות. לא חסר כלום. תמיד יש אפשרות לקנות עוד ועוד. לפני שסוגרים אותנו בבתים ליהנות מהשעות המעטות האלה".
פורסם לראשונה: 23:12, 26.12.20