בישיבת הקבינט שנמשכה עד יום שישי לפנות בוקר, שבה הצביעו השרים במפתיע על הישארות ציר פילדלפי אחרי - ששר הביטחון יואב גלנט זעם על ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות העלאת הנושא להצבעה - דיבר גם הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי. הוא התייחס למצוד אחר מנהיג חמאס יחיא סינוואר.
"אפשר להחליט שמחכים שסינוואר ישנה את דעתו או שנחסל אותו. אנחנו עובדים קשה כדי שזה יקרה, אבל לשתי האפשרויות האלה אין כרגע נקודה ברורה על ציר הזמן", אמר הרמטכ"ל בדברים שפורסמו הערב בחדשות 12 - כשהוא למעשה מותח ביקורת מרומזת על הדרג המדיני.
1 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל רב אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בג׳נין עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי בלוט ומפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף יקי דולף
הרמטכ״ל רב אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בג׳נין עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי בלוט ומפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף יקי דולף
הרמטכ"ל בג'נין
(צילום: דובר צה"ל )
גורמים שמעורים במגעים לעסקת חטופים נשמעו מיואשים לאחר ההצבעה ואמרו: "אין ספק שהקבינט עשה נזק גדול לחטופים. נתניהו העדיף את בן גביר ואת הכיסא שלו מול חיי החטופים, חד-משמעית". לדבריהם, המגעים לעסקה נמצאים בסכנת פיצוץ.
בלשכת ראש הממשלה אמרו על כך: "האמירות והתדרוכים לגבי 'פיצוץ עסקה' אינם דבר חדש. חמאס הגיב כך פעמים רבות, כולל בנושא אי-סיום המלחמה. הדבר נועד לעודד גורמים ישראליים להמשיך להפעיל לחץ על הממשלה לנטוש עמדות יסוד החשובות לביטחון ישראל. חמאס היה ונותר המכשול לעסקה, שישראל מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה להגשימה. זאת במטרה להחזיר את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".
אחר הצהריים דווח בעיתון א-שרק מפי מקורות בחמאס, כי המשא ומתן בין ארגון הטרור לבין ישראל בדוחא "לא השיג שום התקדמות או פריצת דרך" באף אחד מהנושאים הבולטים. לטענת הגורמים בחמאס, ישראל מתעקשת על חמש נקודות תצפית לאורך ציר פילדלפי, בעומק של 400-300 מטרים בלב שכונות העיר רפיח, דבר שהארגון לא מוכן להסכים לו. גורמים מצרים אישרו שגם קהיר דוחה כל נוכחות ישראלית בציר פילדלפי על גבול מצרים.
הגורמים בחמאס הוסיפו כי ההצבעה בקבינט על הישארות צה"ל בציר פילדלפי, שרק גלנט התנגד לה, פירושה "סגירה מוחלטת של הדלת למשא ומתן". אחד מהם הוסיף בדבריו לאל-שרק: "ציר פילדלפי הוא נושא המשא ומתן המרכזי בינינו לבין ישראל. אם הצבא יישאר בציר זה, ובעומק הזה בעיר רפיח, זה יסגור את המשא ומתן".
באותה ישיבת קבינט, שהתקיימה בלילה שבין חמישי לשישי, העלה ראש הממשלה נתניהו במפתיע את הנוכחות הישראלית בפילדלפי - ודרש לקיים הצבעה על הישארות צה"ל בציר. בסביבת גלנט טענו כי מטרתו בדיון הייתה "להבליט את נקודת ההכרעה הברורה - בין 30 החטופים בפעימה ההומניטרית והיכולת לשוב להילחם בכל מקום, לבין ההחלטה שהתקבלה". השר זעם על ההחלטה להישאר בפילדלפי, ואמר: "מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו ממיטותיהם". בסביבת גלנט הסבירו כי הוא אמר את הדברים "כי הוא מכיר את כלל השיקולים לעומקם".