חוק ביטול עילת הסבירות עבר, הסערה הבאה בדרך: "לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי", כך נקבע בהצעת החוק שהניח אמש (שני) ח"כ הרב משה רוט (יהדות התורה) על שולחן הכנסת ותעלה לדיון בתחילת מושב החורף. בליכוד מיהרו להבהיר: "הצעת חוק יסוד לימוד תורה לא עומדת על הפרק והיא לא תקודם". ביהדות התורה זעמו על הודעת הליכוד והעבירו מסר לנתניהו: או חוק יסוד לימוד תורה או פסקת התגברות.
לעיון בהצעת החוק - לחצו כאן
ההסכם הקואליציוני שנחתם עם יהדות התורה כדי לפתור את משבר חוק הגיוס, קובע כי הממשלה תקדם חוק יסוד שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה עוד קודם להעברת התקציב. לנוכח העיכובים בקידום החוק, הגיש ח"כ רוט יחד עם חברי הכנסת יעקב אשר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר, יצחק פינדרוס וישראל אייכלר, הצעת חוק פרטית שתקבע את מעמדו של ערך לימוד התורה ומעמדם הייחודי של לומדי התורה.
בהצעת החוק נכתב כי "מדינת ישראל כמדינה יהודית, רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה". בהתאם לכך, מציעים יוזמי החוק "לעגן כראוי החוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה".
עוד קובע החוק כי "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה, לתקופה משמעותית, ייחשבו כמי שמשרתים, שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי, וכי תהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם".
סעיף מרכזי בהצעת החוק מתייחס לפסיקת בג"ץ שביקשה להסדיר את נושא גיוס בני הישיבות. יוזמי החוק טוענים כי חוק יסוד לימוד התורה יבהיר לבית המשפט העליון כי הכנסת תומכת בהכרה במרכזיותו של ערך לימוד תורה. מטרת הצעת החוק היא ליצור מעין שוויון שיקשה על בג"ץ לפסול את חוק הגיוס העתידי שיעניק מעמד מיוחד לתלמידי הישיבות.
לדברי ח"כ רוט: "בהסכם הקואליציוני סוכם כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם. לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת מושב החורף".
ביהדות התורה זועמים כאמור לנוכח הודעת הליכוד שלפיה הצעת החוק לא תקודם. במפלגה החרדית מתעקשים על כך שעל נתניהו לעמוד בהסכמים שעליהם הוא חתם ומבטיחים את ביצור חוק הגיוס באחת משתי הדרכים המוצעות.
בהנהגת יהדות התורה יש גם מי שמתעקש לקדם את חוק הגיוס החדש במקביל לחוק יסוד לימוד תורה כדי להבטיח סופית שבג"ץ לא יוכל לפסול בעתיד את ההסדר המתגבש לאי גיוסם של תלמידי ישיבות כפי שעשה אינספור פעמים בעבר.
"מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי"
גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) אמר בתגובה: "הגשת חוק יסוד לימוד תורה או בשמו האמיתי 'עוקף חוק גיוס', בהמשך להחלטה מבישה שקיבלה הממשלה בחודש שעבר להימנע מגיוס כולל של תלמידי ישיבה, מהווה מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי. הגורמים הציוניים והממלכתיים בכנסת ומחוצה לה חייבים לפעול יחד להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל".
יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר: "לימוד תורה הוא דבר חשוב ומרכזי בחיי יהודים לאורך כל הדורות. מבלי לגרוע מערכו, ביסוסו בחקיקה שמשווה אותו לשירות - מרוקן מתוכן את ערך צבא העם. אם יעבור החוק, זו תהיה פגיעה אסטרטגית בעתידה של מדינת ישראל".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "רק אתמול נתניהו הצהיר שכל חקיקה תגיע בהסכמה, והיום נתניהו, דרעי, גפני וגולדקנופף - מהמקפצה".
גם יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד מתח ביקורת על הצעת החוק. לדבריו, "יום אחרי ביטול עילת הסבירות, הקואליציה המופקרת בתולדות המדינה מתחילה לחגוג על חשבוננו. ממשלת החורבן שלא הפסיקה לזעוק 'סרבנות' מגישה את 'חוק הסרבנות וההשתמטות' ועוד מעיזה לקרוא לו 'חוק יסוד לימוד תורה'.
"הקיצונים מקבלים גיבוי לסרבנות מהממשלה שרק אתמול תקפה בגסות את טובי הלוחמים ואת גיבורי ישראל. אם הם לא יתגייסו, מי יתגייס? אם הם לא יסכנו את חייהם, מי אלו שיסכנו את חייהם? ואם הם לא מתגייסים".
"הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל"
גם בליכוד מתחו ביקורת פומבית על הצעת החוק. השר עמיחי שיקלי אמר: "לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקק לחקיקה, וכך ראוי שיישאר. הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה - לא בקולי".
ח"כ טלי גוטליב, אף היא מהליכוד, אמרה: "לא אצביע לחוק יסוד לימוד תורה. לא כי לימוד תורה אינו ערך חשוב בפני עצמו, אלא כי זה לא עניין לחקיקה בחוקי יסוד. מוטב שלא הייתה מוגשת הצעת החוק הזו כלל. חבריי החרדים - טאקט היא לא מילה גסה".
שר הביטחון יואב גלנט אמר בהתייחסו להצעת החוק: "השירות בצה"ל הוא חובה אזרחית שאין נעלה ממנה. לימוד התורה הוא יסוד חשוב בשמירת הגחלת שלנו כעם ויש לי הערכה ללומדים. חשוב לזכור: אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה"ל לבין לימוד תורה. הגנת המדינה במסגרת השירות בצה״ל היא ערך עליון. נמשיך להבטיח שמי שנותן יותר - יקבל יותר".