מאחורי עסקת החטופים שאושרה הלילה (בין שלישי לרביעי) באופן סופי וצפויה לצאת לדרך החל מיום חמישי עמד גם שיתוף פעולה עם ארה"ב ומדינות ערביות באזור. גורם בכיר בממשל ביידן אמר כי שיתוף הפעולה בין ראש המוסד דדי ברנע וראש ה-CIA ויליאם ברנס היה קריטי למו"מ, והוסיף כי הנשיא ג'ו ביידן עצמו שוחח בנושא 14 פעמים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לכך, מצטרפות עוד שלוש שיחות בין ביידן לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ושתי שיחות עם אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני.
4 צפייה בגלריה
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)
לפי הגורם, הנשיא ביידן היה מעורב באינספור שיחות. היו גם רגעים קשים במו"מ שבהם חמאס ניתק מגע. כשהשיחות חודשו ב-17 בנובמבר, יום שישי האחרון, ביידן התקשר שוב לאמיר קטאר - ואמר שהגיע הזמן לסגור עסקה. הלחץ היה על חמאס, ולוושינגטון היו כמה דרישות ממנו. צוות אמריקני ישב בדוחה, בירת קטאר, פנים אל פנים מול הקטארים ויחד הם עברו על כל הפרטים. ארה"ב הייתה מתאומת עם ישראל, והשיחה הייתה חיונית כדי לסגור את כל הפרטים.
בשבת האחרונה ברט מקגורק, שליחו של ביידן למזרח התיכון, שוחח עם ראש המודיעין המצרי עבאס כמאל. לפי גורם הממשל הבכיר, המצרים מילאו תפקיד מפתח במגעים ובשלב הזה לראשונה ניתן היה לראות הסכם מתגבש, אך היו עוד כמה פרטים לסגור. אחרי שוושינגטון קיבלה תשובה מחמאס היא עדכנה על כך את ישראל ביום ראשון, וקבינט המלחמה אישר את העסקה עם כמה דרישות נוספות. לפי הגורם, זה נתן לישראל ביטחון להתקדם שכן עד לאותו רגע היו פערים טכניים ולקח זמן לגשר עליהם.
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
4 צפייה בגלריה
אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
אמיר קטאר שייח תמים. צוות אמריקני ישב עם אנשיו, פנים אל פנים בדוחה
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
הוא אמר כי הנשיא ביידן עוקב אחרי המגעים כל הזמן, ושאחרי העסקה הנוכחית יתחילו לעבוד על עסקאות נוספות. עוד הוא אמר כי שחרורן של שתי החטופות האמריקניות-ישראליות יהודית רענן ובתה נטלי משבי חמאס לפני כחודשיים - היה "פיילוט" שהוביל לעסקה הנוכחית.
בין החטופים ברצועה, נזכיר, גם בעלי אזרחות אמריקנית - ובהם אביגיל עידן, בת ה-3, שהוריה סמדר וצלם ynet רועי עידן נרצחו בכפר עזה ב-7 באוקטובר. הלילה אמר גורם אמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס כי שלוש בעלות אזרחות אמריקנית צפויות להיכלל בעסקה ולהשתחרר משבי חמאס, ובהם גם אביגיל הקטנה - שבשמה נקט הגורם. יחד איתה ישתחררו שתי נשים.
4 צפייה בגלריה
יהודית ו נטלי רענן שהשתחררו משבי חמאס ב עזה מדברות בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יהודית ו נטלי רענן שהשתחררו משבי חמאס ב עזה מדברות בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יהודית ונטלי רענן ששוחררו מהשבי, בשיחה עם ביידן. ה"פיילוט"
(טוויטר U.S. Embassy Jerusalem)
"אנו נחושים להביא את כולם הביתה", אמר אמש הגורם בממשל ביידן. "יש בסך הכול 10 אזרחים אמריקנים בין החטופים". הוא אמר כי ברור שאם החטופים מוחזקים על ידי הג'יאהד וחמאס - זאת האחריות של חמאס להביא לשחרורם.
בארה"ב, הוסיף הגורם, מקווים שההפוגה בעזה תביא לרגיעה גם בגבול הצפון. ההפוגה תאפשר גם הגדלה של הסיוע ההומניטרי שייכנס, ותאפשר גם יציאה של אזרחים אמריקנים מעזה. לגבי הוכחת חיים, הגורם אמר כי "אנו בטוחים שה-50 חיים, ואנו מאמינים שיש עוד חטופים חיים. חמאס אישר שזיהו אותם ואנו בטוחים שישוחררו. החמאס זקוק להפוגה כדי לאתר ולוודא היכן הם נמצאים. אנו מעריכים שישוחררו בעסקה יותר מ-50 בקטגוריות האלה. אנו בטוחים שבאמצעות המו"מ והקטארים יצאו עוד נשים וילדים אחרי ארבעת הימים הראשונים, ואנו נחושים להביא לשחרורם".
הממשלה, נזכיר, אישרה הלילה את העסקה עם חמאס, שבמסגרתה ישוחררו לפחות 50 חטופים - נשים וילדים - במשך ארבעה ימים, שבמהלכם תתקיים הפוגה בלחימה. "ממשלת ישראל מחויבת להשבתם של כל החטופים הביתה. הלילה אישרה הממשלה את המתווה לשלב ראשון של השגת יעד זה. שחרור של כל עשרה חטופים נוספים יביא ליום הפוגה נוסף", נמסר בהודעה רשמית מטעם הממשלה. "ממשלת ישראל, צה"ל וזרועות הביטחון ימשיכו במלחמה כדי להשיב את כל החטופים, להשלים את חיסול החמאס ולהבטיח שמעזה לא יתחדש שום איום למדינת ישראל". שרי הציונות הדתית, שהביעו תחילה התנגדות לעסקה, הצביעו בעד לבסוף. השר איתמר בן גביר ושרי עוצמה יהודית התנגדו.