התיעוד מלבנון

תקרית אווירית בדרום לבנון: חיזבאללה שיגר היום (ד') טיל נ"מ לעבר מל"ט הרמס 450 של חיל האוויר. מצה"ל נמסר כי זוהה ירי נ"מ משטח לבנון לעבר כלי טיס מאויש מרחוק במהלך פעילות שגרתית מעל שטח לבנון, ונאמר כי המל"ט לא נפגע והמשיך במשימתו.
הרמס 450 הוא מל"ט בינוני-גדול, ובעת שנורה לעברו טיל הנ"מ הוא היה במשימת איסוף מודיעין. בצילומים מלבנון נראה ככל הנראה ניסיון יירוט, ונשמעים הדי פיצוצים.
זו הפעם השנייה בשנים האחרונות שחיזבאללה חושף יכולות הגנה אווירית בניסיונות ליירט כלי טיס בלתי מאוישים של חיל האוויר שחגים בשמי דרום המדינה. הפעם הראשונה אירעה באוקטובר 2019, וגם אז ניסיון היירוט נכשל.
2 צפייה בגלריה
על פי דיווח לבנוני מטוס ביון התפוצץ באוויר
על פי דיווח לבנוני מטוס ביון התפוצץ באוויר
ניסיון היירוט, לפי התיעוד מלבנון
2 צפייה בגלריה
רחפן ישראלי שנפל בשטח לבנון
רחפן ישראלי שנפל בשטח לבנון
רחפן ישראלי שנפל לאחרונה בשטח לבנון
התקרית אירעה מצפון לאצבע הגליל בזמן שכלי הטיס עסק באיסוף מודיעין של מטרות חיזבאללה באזור הצמוד לגבול. ערוץ המקורב לארגון הטרור מיהר לדווח אז על "הפלת מטוס ביון ישראלי", שלפי הודעת צה"ל בהמשך - כלי הטיס כאמור לא הופל.
על אף הודעת דובר צה"ל, כל כלי התקשורת בלבנון המשיכו לדווח כי כלי הטיס הופל, חלקם אף דיווחו כי מטוסים ישראליים מפציצים יעדים באזור הנפילה. ב"אל-מנאר", המזוהה עם חיזבאללה, דווח אז כי פעילי הארגון השיעי גרמו למל"ט לשוב על עקבותיו.
ניסיון הפלת כלי טיס ישראלי בידי חיזבאללה, יולי 2019

נסראללה בדצמבר האחרון: "אין יעד בישראל שלא נוכל להגיע אליו"

כשנה לאחר מכן, חילופי אש התפתחו בין צה"ל לבין פעילי חיזבאללה בגבול לבנון. תחילה פרסם דובר צה"ל דיווח ראשוני על "אירוע ביטחוני בגזרת הר דב", וכעבור כשעה עדכן כי הכוחות הצליחו לסכל פיגוע שפעילי הארגון רצו להוציא לפועל. לא היו נפגעים בצד הישראלי.
בצבא עדכנו אז כי תצפיתניות במרחב הר דב זיהו שלושה עד חמישה מחבלים שחצו את הגבול למרחק של כמה מטרים בודדים. הכוחות פתחו בירי לעברם, ממרחק של מאות מטרים, והם נמלטו בחזרה ללבנון. לפי צה"ל, לכל אורך התקרית המחבלים היו בתצפית ובשליטה של הצבא.
לאחרונה פחתה ההתרעה לפיגוע נקמה של חיזבאללה על הרג פעיל הארגון עלי כאמל מוחסן ליד דמשק ביולי אשתקד, בתקיפה שאירעה יום קודם לכן ויוחסה לישראל. ערוץ אל-מיאדין הלבנוני, שמקורב לארגון, דיווח אז כי שבעה חיילים נפצעו.