נשיא המדינה יצחק הרצוג העניק היום (רביעי) את אות הנשיא להתנדבות ל-12 מתנדבים וארגונים בהוקרה על פעילותם למען החברה בישראל. הזוכים באות נבחרו בקפידה יחד עם המועצה הלאומית להתנדבות, ובהמלצתם של חברי ועדה מייעצת שמינה הנשיא, שמורכבת מאנשי חברה ורוח בראשותו של ד"ר נחום איצקוביץ'.
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל נשאו דברים במשותף בפתיחת הטקס. הרצוג אמר כי "באמצעות האות הזה, אנחנו מבקשים להודות לכם בשם כל העם בישראל על העשייה החשובה שלכם. היום, אולי יותר מתמיד, מוטל עלינו להכיר בגיוון הישראלי המרתק, לראות בו ערך מוסף הכרחי, ולבחור באחדות. אלה הדברים שבונים אותנו כעם וכמדינה". רעיית הנשיא הוסיפה: "מצאנו גיבורות וגיבורים ישראלים, אנשי חסד שעושים לילות כימים למען העם. כשאנחנו מסתכלים עליכם, אנחנו רואים את הפנים היפות של ישראל".
עם הזוכים נמנה הרב יוסף ערבליך, שהקים לפני כשש שנים את עמותת "למענכם". ערבליך, אב לשישה ילדים מבני ברק, עוסק יותר מ-20 שנה במתן ייעוץ והכוונה רפואית בהתנדבות, והעמותה שייסד מסייעת בנושאים אלו לחולים בארץ ובחו"ל. הרב מלווה בעצמו אלפי חולים באופן אישי, ונוהג לקיים עמם קשר יומיומי. ערבליך פעל רבות גם במהלך שתי שנות הקורונה, להגברת המודעות לחשיבותם של החיסונים בקרב קבוצות שונות, ובפרט בחברה החרדית.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל עם מקבלי אות הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל עם מקבלי אות הנשיא
(צילום: קובי גדעון לע"מ)
הרב ערבליך אמר על הזכייה: "אני מקבל את האות בהתרגשות גדולה, ומחזיק בה עבור הבעלים האמיתיים שלה - הרופאים והרופאות בישראל, שניצבים בחוד החנית של הצלת החיים, ונותנים מזמנם ומכישרונם במסירות ובאהבה למען המטופלים שלנו".
זוכה נוספת היא מאור רומם בת ה-16, הצעירה ביותר לקבל את אות הנשיא להתנדבות. מאור, תלמידת תיכון, בולטת בעשייתה בתחום היזמות החברתית, ואף מעבירה הרצאות לבני נוער בהן היא מעודדת התנדבות בקהילה. אות הנשיא הוענק גם לנינה וינר בת ה-89 מתל אביב, מייסדת הקרן הבינלאומית לחינוך "אייסף". הקרן, מפעל חייה של נינה במשך כ-40 שנה, פעלה לחינוך וקידום צעירים מקהילות מוחלשות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, ותרמה לצמצום פערים בחברה הישראלית ולקידום שוויון.
סובחייה נגניגיה בת ה-58 מבאקה אל-גרביה, זכתה באות על פעילות חסד ענפה שהעניקה לחברי הקהילה המקומית בעיר מגוריה במשך כ-12 שנים. במסגרת פעילותה, סובחייה מסייעת למשפחות נזקקות באמצעות גיוס תרומות כספיות, סלי מזון וביגוד. אות הוענק גם לענת סמסון יופה, מייסדת ויו"ר עמותת "בשביל המחר", שמפעילה מסעות ייחודיים לעיבוד חוויות הקרב של לוחמים המתמודדים עם PTSD. ענת, בת 56 מחופית, מלווה מקרוב את משתתפי המסעות, המנחים ואנשי המקצוע.
אות הנשיא הוענק גם לארגונים אשר התבלטו בעשייתם ההתנדבותית: אגודת "המפגש הבין דתי" קיבלה את האות על פועלה למען קירוב לבבות, הבנה ושותפות בין בני הדתות השונות בארץ. הארגון מקיים מפגשים בין קבוצות אזוריות כפלטפורמה להכרת האחר, בין היתר יחד עם ארגונים פלסטיניים. אות הוענק גם לאמב"י, ארגון המגמגמים בישראל, שמסייע לאלו הסובלים מגמגום בליווי שוטף, ומקדם מודעות ציבורית בארץ ובחו"ל במטרה לספק מידע על התופעה ולמגר דעות קדומות.
זוכה נוספת היא עמותת "בשביל החיים", שמסייעת למשפחות שיקיריהן התאבדו, ופועלת למניעת התאבדויות ברמה הלאומית. אות הנשיא הוענק גם לעמותת "יוצאים לשינוי - יוצאים ללמוד", אשר הוקמה על ידי חרדים לשעבר עבור אלו היוצאים מהחברה החרדית, ופועלת למען שילובם המלא בחברה הישראלית.
עמותת "לא עומדות מנגד", שמעניקה סיוע לנשים במעגל הזנות עם תמיכה חומרית ונפשית, זכתה גם היא באות, וכן העמותה הוותיקה ער"ן, שמעניקה סיוע נפשי לכל פונה ובכל מצב של מצוקה אנושית, לכלל החברה בישראל. אות הנשיא הוענק גם לקרן רמון, שעוסקת בחינוך בתחום החלל, ומנחילה ערכים חברתיים ומצוינות במורשתם של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ובנו אסף, טייס שנהרג בתאונת אימון. העמותה פועלת בפעילויות שונות בפריסה ארצית, בשיתוף בתי ספר ורשויות מקומיות, טייסי חיל האוויר ונוער בסיכון.