מאסר עולם ועוד 15 שנות מאסר לרוצח טספברהם טספציון
(צילום: גלעד מורג)

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (ראשון) מאסר עולם ועוד 17 שנים נוספות בכלא על טספברהם טספציון, אזרח אריתריאה שאנס ורצח את ילדה בת 12. בית המשפט פסק כי טספציון יצטרך לשלם לאם הילדה 258 אלף שקל פיצויים. בית המשפט החליט לאחר מתן גזר הדין לאסור את פרסום פרטי הילדה ואמה.
המקרה המחריד אירע לפני כשנתיים וחצי. בסוף השנה שעברה, טספציון הורשע בעבירות של רצח בכוונה תחילה ובאינוס הילדה באלימות תוך גרימת חבלה גופנית. מאז שהוגש נגדו כתב האישום, בהליך הגישור שנערך עם הרוצח החליט טספציון להודות ברצח ובאונס, ולכן הפרקליטות החליטה להסתפק בכך ולהוריד את סעיפי התקיפה, האיומים ושיבוש מהלכי משפט ש"נבלעו" בעבירות שבהן הודה.
3 צפייה בגלריה
טספברהם טספציון
טספברהם טספציון
טספברהם טספציון הבוקר בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
דיון לטספברהן טספסיון החשוד באונס ורצח של סילבנה צגאי
דיון לטספברהן טספסיון החשוד באונס ורצח של סילבנה צגאי
טספציון בבית המשפט
על גזר הדין הסכימו פה אחד שלושת השופטים: גלעד נויטל, טלי חיימוביץ' ולימור ביבי. השופט נויטל פירט את הטעמים להחמיר עם הנאשם ואמר: "העובדות הקשות שבהן הודה הנאשם, העבירות החמורות, השפלות והבזויות שבהן הורשע, הערכים החברתיים שנפגעו מביצוע העבירות, ובראשן קדושת חייה של הנערה הקטינה המנוחה. הנסיבות החמורות הקשורות בביצוע העבירות הנזקים הקשים שנגרמו מות המנוחה והנזקים לאמה, מידת האכזריות, האלימות וההתעללות שבמעשי הנאשם, פער הגילאים בין הנאשם למנוחה הקטינה והחשיבות בהרתעת הציבור מביצוע מעשים דומים".
עורכת הדין רביד שיפמן מפרקליטות מחוז תל אביב אמרה בתגובה על גזר הדין: "בית המשפט קיבל היום את עמדתנו. אנחנו סברנו שבנסיבות האירוע המזעזע הזה של רצח ואונס אכזרי וברוטאלי, העונש צריך להיות עונש שיצטבר למאסר העולם של הרצח, ובהיבט הזה אנו מברכים על כך".
עורך הדין ניר אלפסה מהסנגוריה הציבורית שייצג את הרוצח מסר כי "טספציון בחר להודות באונס הקטינה וברציחתה ולקח אחריות על העבירות שביצע, כפי שגם עשה בחקירת המשטרה. לא הייתה מחלוקת ביחס לעונש מאסר עולם שנגזר עליו בגין עבירת הרצח, ובית המשפט קיבל חלקית את עמדתנו וחפף חלק מעונש המאסר הנוסף בגין עבירת האינוס. אנו מקווים שבכך יחל תהליך תיקון ארוך של טספציון מול אם הקטינה והחברה בכלל".
3 צפייה בגלריה
חיפוש שוטרים בשוק הכרמל מקום המסתור של החשוד ברצח סילבנה צגאיי
חיפוש שוטרים בשוק הכרמל מקום המסתור של החשוד ברצח סילבנה צגאיי
החיפושים אחר טספציון בשוק הכרמל
(צילום: אבי חי)
עורכת הדין ורד אנוך, המייצגת את אמה של הילדה שנרצחה מטעם תוכנית סנה של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים אמרה: "אני בדרכי לספר לאמא על גזר הדין. היא לא הייתה בדיון. מדובר בפרשה מזעזעת והאמא כמובן קיוותה שהעונש יהיה חמור ככל האפשר. בית המשפט נענה לבקשת התביעה באופן חלקי, כשנתן עונש נוסף למאסר העולם על עבירת האינוס חלק מהעונש מרביתו ירוצה במצטבר ובכך יתווסף למאסר העולם. אני מקווה שבכך נוכל לשים סוף פסוק להליך המשפטי והאם תפנה לשקם את חייה".
הרוצח הסכים שיוטל עליו עונש מאסר עולם, אך הפרקליטות דרשה 20 שנות מאסר נוספות בגין האונס באשר לעבירת האינוס, ולפיצוי מקסימלי של האם. לפי כתב האישום, במהלך מערכת היחסים עם אם הנערה נהג טספציון באלימות פיזית וכלכלית כלפיה, עד שהחליטה לעזוב אותו. בשל הפחד ממנו, החליטה האם להחליף את מנעול הדירה וביקשה משכניה שלא להכניס את הרוצח לבניין.

ארב לילדה - ותקף אותה כשהיא בוכה וזועקת

כמה ימים לפני האונס והרצח, טספציון החל לעקוב אחרי אם הילדה ולארוב לה במקומות שונים. הוא הגיע למקום העבודה שלה, ולמחרת הגיע לדירתה, שם הייתה הילדה בגפה. למרות שביקשה ממנו לעזוב, טספציון חיטט בתיקה של האם, ולקח עימו כמה מסמכים. השכנים הבחינו בו ודרשו ממנו לצאת מהמקום - והילדה הזעיקה את המשטרה.
לאחר הביקור החליט טספציון לנקום בה - ולגרום למותה של בתה היחידה. טספציון ידע שהילדה אמורה לחזור בשעות הצהריים מבית הספר ולהיות לבד בבית. הוא טיפס על גג של בניין צמוד, וארב לה. סמוך לשעה 15:00 הבחין כי דלת הדירה פתוחה, דילג מעל הגג ונכנס לבניין ולדירה. עם כניסתו לדירה התפתח ויכוח בין השניים על רקע כניסתו למקום ללא רשות לפני יומיים והקריאה למשטרה.
הרוצח חנק את צווארה של הילדה והפיל אותה למיטה. היא נאבקה בו, שרטה אותו, משכה שרשרת שהייתה על צווארו וקרעה אותה. הוא המשיך לאנוס אותה וחנק אותה עד שחדלה להתנגד. טספציון זרק את התחתונים והמכנסיים שלבש בדירה, והחביא את הטלפון והמפתחות של הילדה ואת חפציו. הוא הסתתר באזור שוק הכרמל בעיר במשך יומיים, עד שנתפס בידי המשטרה.