גנץ: "מי יקח את בן גביר וסמוטריץ'? אין להם אלטרנטיבות. שנתניהו ינצל את זה"
(צילום: ירון ברנר)

לאחר שעשרות בני אדם הפגינו שלשום (ו') מול ביתו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בראש העין נגד שיחות ההידברות בבית הנשיא סביב חקיקת המהפכה המשפטית, אמר הבוקר שר הביטחון לשעבר בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו לא יכולים לוותר על תהליך ההידברות, שהוא גרעין להידברות בציבור בכלל". על בן גביר וסמוטריץ': "מי יקח אותם לממשלה אחרת? אין להם אלטרנטיבה. שנתניהו ינצל את הכוח שלו וינהג באחריות".
"אנחנו לא יכולים להתפשר על הדמוקרטיה. אנחנו לא רוצים לוותר על תהליך ההידברות, כי צריך להבין משהו. ההידברות בתוך החדר, בסופו של דבר היא גרעין להידברות בציבור בכלל, ואת מה שקרה פה בחודשים האחרונים צריך יהיה לתקן", הסביר גנץ. "צריך יהיה לשבת אחד עם השני. נתניהו פירק את החברה הישראלית ואנחנו נצטרך לחבר אותה".
לדבריו, "אני חושב ששליטה פוליטית במערכת המשפט היא בעיה גדולה מאוד במדינה דמוקרטית. אפשר לדבר על כל הנוסחאות להרכב השופטים - שחקנים נוספים, חצי נשים וחצי גברים, אפשר לבחון את הכול. מה העיקרון המוביל? לא צריכה להיות פוליטיזציה של מערכת המשפט, ולזה לא אתן את ידי".
הממשלה תדון בהקמת המשמר הלאומי באחריותו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. זה דבר שמטריד אותך? או שאתה אומר שזה דווקא טוב שיהיה מי שיחזק את השמירה על הביטחון? "זה דבר טוב, אבל זה מטריד אותי. את הדבר הטוב גילינו מיד בשומר החומות - שאנחנו צריכים כוח רב שקראנו לו המשמר הישראלי, עכשיו קוראים לו המשמר הלאומי. אני הקציתי כבר פלוגות מג"ב, כולל גדודים של פיקוד העורף, ולכן הדבר הזה חשוב. מה מטריד אותי? שרוצים להכפיף את זה לשר פוליטי במקום למפכ"ל שמנהל את הארגון בראייה כוללת, ושניגשים לזה בצורה של 'פרטאץ''. מדובר פה באירוע שייקח שנים לקבוע אותו. תורת הפעלה, תפיסת ארגון, הנחיות, אימונים, הכשרות, בניין כוח".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"נתניהו לא האויב שלי, הוא שוגה בסדרי העדיפויות שלו". גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
הוא לא מבין את זה? "מדברים על זה כאילו זה לקנות מצרכים במכולת, זה שטויות ולא רציני. חוץ מנזיד פוליטי לבן גביר, אני לא רואה מאחורי הדבר הזה שום דבר. אני חושב שצריך את המשמר הלאומי אבל בצורה רצינית. צריך לגייס אנשי מקצוע שיקימו את המשמר בכפוף למפכ"ל".
האם בסוף יהיה לאיתמר בן גביר צבא או מיליציה משלו? לאן לדעתך זה יכול להוביל אותנו? "אם זה בדרך למה שתיארתם - הקמת צבא לשר פוליטי - אני מציע להסתכל מה קורה במדינה שמצפון לנו, לבנון, שם כל אחד והארגון שלו. כיוון לא מומלץ. נתניהו מבין את זה, ואני מקווה שהוא יעשה את הדבר הנכון".
עד כמה המשבר עם ארה"ב רציני וחמור? "חמור מאוד. מדינת ישראל בהיתקלות על כל אחד מהסעיפים שאתם יכולים לחשוב עליהם. החברה נקרעת, הכלכלה מידרדרת, בעיות בביטחון הפנים. אין מרחב עשייה אחד ברמה הלאומית שלא נסוג לאחור בצורה חמורה. ארה"ב היא המשענת והשותפה האסטרטגית הגדולה ביותר שלנו בעולם, אנחנו לא הכוכב ה-51 שלה, אבל בסוף היא הגיבוי האסטרטגי שלנו".
עד כמה המשבר הזה מסוכן לביטחון ישראל? "הוא מאוד משמעותי. יש לנו שיתופי פעולה אדירים עם האמריקנים, והנזק לישראל הוא אדיר. זה לא רק שהנשיא האמריקני אומר שיזמין או לא יזמין את נתניהו, אלא מעבר לזה. היחסים היו יחסים מיוחדים שנשענו על ערכים ואינטרסים משותפים, זה יצר שותפות ביטחונית חסרת תקדים, וזה בסכנה".
לפי מה שאתה מתאר נתניהו החליט לשרוף את המדינה. "זה מה שקורה כשסדר העדיפויות האישי שלך מקדים את הלאומי, וחבל לי שזה קרה לו. אני חושב שאולי הוא לא רוצה לעשות את זה, אבל בגלל סדרי העדיפויות האישיים שלו, חוסר השליטה והסחיטה הפוליטית שבתוכה הוא נתון, זה גרם בסופו של דבר לשרשרת אירועים שכל אחד מהם עומד בזכות עצמו".
3 צפייה בגלריה
"לשותפיו של נתניהו אין אלטרנטיבה, שינצל את הכוח שלו ויקח אחריות". סמוטריץ', נתניהו ובן גביר
"לשותפיו של נתניהו אין אלטרנטיבה, שינצל את הכוח שלו ויקח אחריות". סמוטריץ', נתניהו ובן גביר
"לשותפיו של נתניהו אין אלטרנטיבה, שינצל את הכוח שלו ויקח אחריות". סמוטריץ', נתניהו ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
הפגנות מול ביתו של בני גנץ לא להכנע לנתניהו
הפגנות מול ביתו של בני גנץ לא להכנע לנתניהו
"אנחנו שומעים את האנשים". ההפגנה של מתנגדי המהפכה המשפטית מול ביתו של גנץ, שלשום
אמרת שהוא שורף את המדינה. "אבל הוא לא האויב שלי. אני מאמין שאנחנו יריבים פוליטיים, אני חושב שהוא שוגה בסדרי העדיפויות שלו, אני חושב שבפנים עמוק אולי הוא היה רוצה לראות דברים אחרת.
מה הכוונה? ממשלה אחרת? "זה שהוא היה רוצה ממשלה אחרת זה בסדר, זה איננו במסגרת האפשרויות, אבל מה שאני בא ואומר - גם לשותפיו הקיצוניים בממשלה אין אלטרנטיבה. אני אקח את בן גביר לממשלה שלי? אקח את סמוטריץ' לממשלה שלי מחר בבוקר? התשובה היא לא. ולכן הם שלך, אין להם אלטרנטיבה אחרת, תנהג באחריות. הם לא ישרפו את המדינה, אני בטוח שחבריו החרדים חושבים יותר קרוב למה שאני חושב. שינצל את הכוח שלו ושיתנהג באחריות".
אתה מרגיש שאתה מייצג את ציבור המוחים היום? "אני חושב שאני עומד במקום שבו המחאה עומדת. אני חושב שגם בתוך סקרים שאתם רואים, ברור שבמחאה יש כאלה שרוצים להפיל את הממשלה וזהו, אבל במחאה יש גם הרבה מאוד אנשים שרוצים לפתור את העניין. גם אני רוצה בהחלפתה של הממשלה, אבל כרגע אני רוצה לוודא שהרפורמה הזאת לא הולכת עד הפיכה משטרית, ובמובן הזה אני חושב שאנחנו מתקשרים היטב. אנחנו גם שומעים את האנשים".