למרות שמצרים הודיעה כבר בימיה הראשונים של מלחמת "חרבות ברזל" כי עקורים עזתים היא לא מתכוונת לקלוט בשטחה, ממספר סיבות לטענתה, בפועל עברו לשטח מצרים במהלך חודשי הלחימה עזתים רבים. באפריל האחרון השגריר הפלסטיני בקהיר, דיאב א-לוח, אמר כי בין 80 אלף ל-100 אלף עזתים חצו את הגבול מעזה למצרים מאז תחילת המלחמה.
החיים הקשים של הפלסטינים שברחו מעזה למצרים
(צילום: ירון ברנר)

בחודשים האחרונים פורסמו בתקשורת הערבית כתבות על ההתמודדויות המורכבות של העזתים שהגיעו למצרים, ביניהן הדאגה למזון, בגדים, מגורים וטיפול רפואי. בתחילת החודש פורסמה כתבה ב"אל-מוניטור" בערבית שבה דיברו כמה עזתים שעברו למצרים במלחמה. אמל עוני, שהגיעה מאזור אל-בורייג' בעזה, סיפרה כי עזבה את עזה בסוף ספטמבר 2023 כדי להשתתף באירוע בקהיר ומאז לא הורשתה לחזור. לאל-מוניטור סיפרה כי התארסה והייתה אמורה להינשא, אך המלחמה שינתה הכול. משפחתה עדיין בעזה, ורק הארוס שלה הצליח להצטרף אליה לקהיר. מוחמד א-תלבאני מהעיר עזה, שהתראיין גם הוא לאל-מוניטור, סיפר כי למרות שאשתו מחזיקה בדרכון מצרי, הם הרגישו כי המצרים מעדיפים שלא להשכיר להם דירות.
במאי האחרון תיאר עיתונאי מצרי בשם אחמד סעיד חסאנין, בכתבה שפורסמה ב"אינדיפנדנט" בערבית, את מצבם הקשה של העזתים במצרים. לפי הכתבה, לאלפי עזתים הנמצאים במדינה חסרים המסמכים ואישורי השהייה הדרושים כדי לרשום את ילדיהם לבתי ספר ממשלתיים, לפתוח חשבונות בנק ולהקים חברות. כלומר, חסרים להם התנאים הבסיסיים כדי להתחיל לקיים חיים חדשים.
3 צפייה בגלריה
פלסטינים עזתים ב מצרים פינה של ליאור בן ארי יא אללה
פלסטינים עזתים ב מצרים פינה של ליאור בן ארי יא אללה
המטעמים של בית הקפה ALMOOD SHOP. בקרוב במצרים?
לכתבה התראיין מוסעב מוסטפא חסן, מורה לאנגלית מבית לאהיא שבצפון רצועת עזה, והוא אמר: "אין לי ברירה אלא להתאים את עצמי למצב, כי אני לא יודע מה מחכה לי מחר". מוסעב מספר כי הגיע למצרים בדצמבר עם אשתו ושלושת ילדיו, אחרי שפונו מעזה יחד עם בעלי האזרחויות הזרות, הודות לעובדה שלאחד מילדיו אזרחות אמריקנית. כיום, יש לציין, מעבר רפיח לא פעיל. בכתבה נכתב כי למרות הסבל של חלק מהעזתים, ממשלת מצרים פעלה במהלך חודשי המלחמה כדי לסייע לעקורים באמצעים שונים, כולל מאמציה המשמעותיים לעצירת המלחמה ברצועה.

באינסטגרם הודיעו: בית חדש לקפה האהוב

למרות הסיפורים הקשים, חלק מהעזתים שהגיעו למצרים הצליחו למצוא מקורות פרנסה, ונראה כי בקרוב יירשם במצרים סיפור הצלחה נוסף כזה: בית הקפה ALMOOD SHOP, שפעל במקור בעזה ונאלץ לסגור את שעריו בתחילת המלחמה. בית הקפה היה ממוקם במגדלי ברצלונה ברחוב א-סנאעה, בשכונת תל אל-הווא בעזה, אזור שהותקף במהלך המלחמה. סרטוני המאכלים הצבעוניים שהועלו בחשבונותיו ברשתות החברתיות התחלפו עם תחילת המלחמה בסרטונים של ההרס בעזה ובסרטוני געגועים למקום הסגור. גם תמונה של אחד מעובדי המקום שנהרג בתקיפות פורסמה ברשת, והוא נראה בה לבוש במדי בית הקפה.
3 צפייה בגלריה
פלסטינים עזתים ב מצרים פינה של ליאור בן ארי יא אללה
פלסטינים עזתים ב מצרים פינה של ליאור בן ארי יא אללה
עובד בית הקפה שנהרג במהלך המלחמה
במאי האחרון חלה תפנית בעלילה. בחשבונות של בית הקפה ברשתות החברתיות פורסמה הודעה מפתיעה, שבה נכתב: "ALMOOD SHOP היה חלק בלתי נפרד מהחיים בעיר עזה האהובה. מאז פתיחתו, הענקנו לאורחינו חוויה מיוחדת במינה שחיברה בין מאכלים מסורתיים לטעמים מודרניים. למרות הכאב, ידינו הפלסטיניות נטועות בבנייה. אנחנו מודיעים על פתיחת הסניף החדש שלנו במצרים. אנו מצפים לארח אתכם במסעדתנו החדשה".
בימים האחרונים הופץ בעמוד האינסטגרם של בית הקפה סרטון מהעבודות במצרים לקראת פתיחת המקום החדש, אך לא נכתב מתי והיכן זה יקרה. כשמפעילי העמוד נשאלו מתי ייפתח הסניף במצרים הם השיבו: "נודיע בקרוב על הפתיחה, הישארו איתנו לפרטים נוספים".