שר האוצר בצאל סמוטריץ' פנה בצהריים (יום שישי) במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו טען כי קיבל מידע מהימן על כך שסביב שולחן המשא ומתן שתכליתו להגיע לעסקת חטופים יושבים גם "נציגיו של נשיא טורקיה, אויב ישראל האנטישמי ארדואן". בלשכת ראש הממשלה, לפי שעה, לא השיבו לטענה.
סמוטריץ' לנתניהו: "אל תיתן לסינוואר להשפיל אותנו שוב"
(צילום: גיל יוחנן)

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' לנתניהו: "עוברים לכניעה ותבוסה - במשמרת שלך"
(צילום: נעם ריבקין פנטון, אלכס קולומויסקי )
סמוטריץ' דרש מנתניהו "לעצרו את הרפיסות וההשפלה הלאומית" בכך, וטען: "סביב השולחן יושבים ארה"ב, מצרים, קטאר, טורקיה וישראל. ביד אחת ארדואן מפיץ אנטישמיות ושנאת ישראל נוראה, מצטרף להליכים נגד ישראל בהאג ומפסיק את הקשרים הכלכליים עם ישראל, וביד השנייה יושב כשותף למו"מ".
לטענת שר האוצר, נוכחות הנציגים הטורקים במו"מ - שעליה לא דווח עד כה באף מקום - הוסתרה גם מחברי הקבינט. נציין כי בשבועיים האחרונים שוהה ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בטורקיה לצד בכירים נוספים בחמאס. הם נועדו בין השאר עם ארדואן עצמו ועם שר החוץ הטורקי, שמרבים לשבח את הארגון. אתמול אף הודיע ארדואן על חסימת הנמלים לייבוא וייצוא ישראלי בעקבות המלחמה, ועד שתוכרז הפסקת אש.
"האם אין גבול להשפלה הלאומית שממיט עלינו המשא ומתן הזה?", תקף סמוטריץ'. "האם לא ברור שבמזרח התיכון מעריכים כוח ועמידה על שלנו ובזים לחולשה ורפיסות ושממילא ההשפלה הזו פוגעת בביטחון ומסכנת את קיומנו?".
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
סמוטריץ': "ארדואן צריך להיות פסול ומוחרם מכל שיח או קשר"
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
לדברי שר האוצר, "ארדואן צריך להיות פסול ומוחרם מכל שיח או קשר. עלינו לנתק גם מצידנו את כלל הקשרים איתו ולפעול להוקעתו בכל העולם המערבי כמי שבחר בצד הטרור של האסלאם הרדיקלי בציר איראן ושותפותיה המאיימות על שלום העולם. שיתופו במו"מ עושה את ההיפך - מלבין את חטאיו, מעניק לו לגיטימציה בינלאומית, וכאמור גורם לפגיעה קשה בביטחון ישראל.
אדוני ראש הממשלה, אנחנו כבר הרבה יותר מידי נמוך במדרון החלק בדרך לתהום. ממלחמה ותודעת ניצחון אנחנו עוברים לכניעה ותודעת תבוסה. וכל זאת במשמרת שלך ועל אחריותך", סיכם את דבריו.
בתוך כך, הלילה התקיימו דיונים אינטנסיביים של הממשלה, קבינט ניהול המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני. במהלך ישיבת הממשלה היו ויכוחים חריפים סביב השאלה אם יש להמתין עוד כמה ימים לעסקת חטופים או להתקדם לפעולה ברפיח. מהדיון עלה כי ישראל רוצה להמתין בשלב זה עד למיצוי המגעים, לפני שתפתח בפעולה ברפיח, והיא ממתינה כעת לתשות חמאס ומנסה במקביל להגביר את הלחץ על קטאר.
שרים מהאגף הניצי של הממשלה שנכחו בדיון טענו כי ישראל לא לומדת את הלקח - "ומאפשרת לחמאס להתנהג אליה כמו לפורפרה". לדבריהם, "כן עסקה או לא. החמאס רק מושך זמן במטרה למנוע את הכניסה לרפיח. מדינה נורמלית כבר הייתה צריכה להיות ברפיח מזמן. לאט לאט כולם בקבינט מבינים את זה שמדובר בעסקה שתביא לשחרור של אולי רבע מהחטופים אבל תקבור את שאר החטופים בעזה.
"חמאס לעולם לא ישחרר אותם, יש לו אינטרס לשמר את השלטון שלו", הוסיפו השרים. "אבל אם נסכים לעסקה זה יביא להפסקת המלחמה ולהפוגה שבה הם שוב יתחמשו - ושוב יעשו לנו 7 באוקטובר. החמאס עובד עלינו, הם מושכים את התגובה ובדיוק שנכנס לרפיח הם ייזכרו להעביר תשובה כדי לבלבל אותנו".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בפגישה עם שורדי השואה ומשיאי המשואות
ראש הממשלה בפגישה עם שורדי השואה ומשיאי המשואות
נתניהו נפגש עם שורדי שואה, שביקשו: "החזר את החטופים"
(צילום: מעיין טואף /לע"מ)
לפני סדרת הדיונים, ראש הממשלה ורעייתו שרה נפגשו אמש עם שורדי השואה משיאי המשואות של יד ושם. בפגישה, שהתקיימה במשרד רה"מ בירושלים, התייחס נתניהו למאמץ להשבת החטופים, ואמר כי "אנחנו נחושים להחזיר את כולם – גם את החיים וגם את החללים. לא שוכחים אף אחד".
איזי (יצחק) קביליו, שורד שואה בן 96 מיוגוסלביה, אמר כי "בראש ובראשונה צריך לא לשכוח את מה שהיה". לדבריו, "מדינת ישראל היא המקלט האחד והיחידי לעם היהודי. אם אי-פעם מישהו חשב שגם ארצות הברית יכולה להיות מקלט, עם מה שקורה שם היום אנו רואים שזה כבר לא ככה, לכן אנחנו חייבים לחזק את המדינה".
אריה איתני, שורד שואה בן 97 מאיטליה סיפר כי "בגיל 18 בגטו נותרה אוכלוסייה חלשה, ומכל אלה רק אני חזרתי. שואלים אותי 'למה?' ואני לא יודע. לא הייתי יותר חכם, לא יותר דתי, לא יותר חזק. אינני יודע איך שרדתי". הוא פנה לנתניהו, והוסיף: "אני הייתי שבוי גם בסוריה, וגם בקפריסין - וברחתי. הייתי חודשיים בבית סוהר. עברתי מספיק בתי סוהר ונשארה לי רק שאיפה אחת - כבוד ראש הממשלה, החזר את החטופים. זה מאוד מטריד אותי, מטריף אותי, האמינו לי. זהו אדוני, החזר את החטופים, אנא ממך".
נתניהו השיב לו כי "אנחנו עושים מאמצים כבירים. כבר החזרנו מחצית, כששאר האנשים לא האמינו שנחזיר אף אחד, ואני יכול להגיד לך שאנחנו נחושים להחזיר את כולם - גם את החיים וגם את החללים. לא שוכחים אף אחד".