נפתלי בנט באולפן ynet. "לנער את נתניהו"
(צילום: אבי חי)

יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט תקף הבוקר (שלישי) בריאיון לאולפן ynet את התנהלות הממשלה במשבר הקורונה, טען כי "ישראל מרסקת את המשק", וקרא "לנער את ראש הממשלה".
בנט הביע את תמיכתו בהעברת סמכויות למשרד הביטחון במסגרת ניהול המשבר, והציע רעיונות למהלכים כמו גיוס סטודנטים למערך הבדיקות האפידמיולוגיות.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט באולפן ynet
נפתלי בנט באולפן ynet
נפתלי בנט באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
"התמונה היא קשה, קשה מאוד", אמר בנט, "אני מסתובב בכל הארץ, פוגש מסעדנים, פוגש מנהלי בתי מלון שהודיעו להם ביום חמישי בצהריים על הסגר והם קיבלו המון ביטולים, ובבוקר הודיעו שאין סגר - אבל הלקוחות כבר ביטלו".
בנט קרא לראש הממשלה "להתעשת", כלשונו: "אנחנו במלחמת יום הכיפורים ואנחנו עדיין מתווכחים אם צריך 'מפקד קורונה' - שזה מה שצריך לעשות. במקרה הזה פרופ' גבי ברבש הוא בחירה מצוינת".
לפי עמדתו של יו"ר ימינה, אותו 'מפקד' צריך להיות כפוף לקבינט. "הוא צריך שיהיו לו שלושה כלים: שהמילה האחרונה תהיה שלו ולא של פקידי משרד הבריאות, שהוא יקבל תקציב פטור ממסים, ושסיוע משרד הבריאות יעמוד לרשותו. הסעיף הראשון הוא הקשה, אני לא מבין למה".
4 צפייה בגלריה
מחאת הדגלים השחורים מול מעון ראש הממשלה
מחאת הדגלים השחורים מול מעון ראש הממשלה
מחאת הדגלים השחורים מול מעון ראש הממשלה
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
מחאת הדגלים השחורים מול מעון ראש הממשלה
מחאת הדגלים השחורים מול מעון ראש הממשלה
המחאות סמוך למעון רה"מ. "הציבור מבולבל"
(צילום: עמית שאבי)
- ענייני אגו ימנעו מהממשלה לתת לו לעבוד? "אני מקווה שלא. לצערי אנחנו כבר חצי שנה בתוך המשבר, בשאר מדינות העולם כבר הקימו את המערך".
- מה עומד מאחורי מריחת הזמן הזאת? "אני לא יודע. לפני ארבעה שבועות פניתי ללשכת רה"מ, פעם ואז עוד פעם ועוד פעם, רק כדי לשוחח עם רה"מ כמה דקות. בכל זאת אני בן אדם שמעורה במצב, ויש לי רעיונות לא רעים בקשר להתמודדות. לא ביקשתי להיות שר, לא כיבוד, אלא רק לשוחח איתו ולתת כמה תובנות. עד עכשיו הוא לא החזיר לי טלפון".
- ייתכן שאתה נדחף בכוח למגרש? "אני המשרת של העם שלי. אני מסתובב וכואב את אנסטסיה מאצבע הגליל, את ליאור שפגשתי שלשום בטבריה, שכל חסכונות חייו נשרפו והוא לא יודע איך לשלם תשלומים. נקרע לי הלב".
בהתייחסו לוועדת הקורונה אמר בנט כי היא "מתנהלת היטב". על יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון, שפועלת תחת איומי הליכוד להדחתה, הוא ציין: "היא עושה עבודה יפה מאוד במניעת החלטות מטופשות, אבל אנחנו חייבים לנער את רה"מ".
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"עבודה יפה מאוד". על יפעת שאשא ביטון
(צילום: עדינה ולמן, ערוץ הכנסת)
- אתה מתרשם שבמשרד הביטחון פועלים נכון? גנץ מסייע? "משרד הביטחון יודע מה לעשות, הרי בנינו שם את כל התשתיות. מה שצריך זה להתעשת ולהבין שאנחנו במלחמה. במלחמה מגייסים צבא, במלחמה מקדמים כוחות, במלחמה מביאים 5,000 סטודנטים כדי לבצע תשאולים. במלחמה גם מגדילים את היקף הבדיקות ל-100 אלף ושולחים את החולים למלוניות ולא הביתה להדביק את כל המשפחה. במלחמה הולכים ובודקים את הביוב כדי להבין באיזו שכונה ובאיזה בית יש תחלואה. פה לא עושים כלום, ואת המחיר משלמים אנשים טובים שלא חטאו, שמשרתים בצבא ומשלמים מסים".

"ישראל מרסקת את המשק"

"אפשר עכשיו לעבור תעשייה-תעשייה, מהתעופה דרך המלונאות ועד למסעדות, ולהסביר איך כן פותחים במסגרת התו הסגול", טען בנט, "בתו סגול נכון אפשר לפתוח גם את התעופה וגם את המסעדות". בנט תקף: "ישראל מרסקת את המשק, במחדליה היא שולחת מיליון אנשים לאבטלת קבע".
- איבדו שליטה על המגפה? בריאותית, כלכלית וניהולית? "חד משמעית כן. משהו לא עובד".
- בגלל הרכב הממשלה? או שזה נתניהו שמאבד שליטה? "אני חושב שכל מי שיושב בממשלה מתעסק בפוליטיקה במקום במהות. שמים את הפוליטיקה לפני טובת המדינה. אני לא רוצה להיות שר אלא להיכנס מתחת לאלונקה".
בנט סיפר על תוכנית שגיבש ושאותה הגיש במרץ לנתניהו, לשר הבריאות ולראש המל"ל, ועל תוכנית שנייה שהכין לקראת הגל השני. "למען השם, תפתחו את התוכנית ותיישמו. למה אתם מחכים? בארבעה שבועות של פעולה נחושה, של הממשלה, הציבור ומתנדבים, אפשר למגר את המחלה".
- ייתכן שגם לך יש אחריות בזה? אתה משלם על האשראי שנתת לנתניהו לאורך השנים? "בוודאי יגיע היום שבו נסתכל אחורה ונבחן את הדברים. כרגע אנחנו במלחמה ובמלחמה לא מתעסקים בשום דבר חוץ מאשר בלנצח".
- מה אתה חושב על ההפגנות האחרונות? "אני חושב שיש כאב וקושי עצום, אנשים מבולבלים ואפילו לא יודעים אם מותר או אסור ללכת למסעדה". בנט נשאל אם המפגינים הם אנרכיסטים, בדומה לטענות שנשמעו בקרב אנשי הימין, ואמר: "יש ויש, אני לא פרשן לענייני הפגנות".
- לפיד קורא לנתניהו להתפטר. "הדברים האלה דמיוניים. האם צריך להחליף את הממשלה הזאת? ברור. האם זה אפשרי עכשיו? לא. אין לנו שלושה חודשים לבזבז. אנחנו צריכים למגר את הנגיף ואחר כך לבוא בחשבון. בוודאי שאחרי הקורונה אנחנו נסתכל על מה שקורה פה".
הממשלה מנהלת נכון את המשבר? יו"ר הקבינט האזרחי בריאיון ל-ynet
(צילום: אבי חי)

על הטענה של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בנוגע ליכולת להקים ממשלה תוך 48 שעות אמר בנט כי "זה דמיוני". על האפשרות לבחירות קרובות הוא אמר: "אני לא חושב שיהיו".

יו"ר הקבינט האזרחי: "איפה העבודה נעשית? מי עושה אותה?"

מוקדם יותר התראיין לאולפן ynet ד"ר גל אלון, יו"ר הקבינט האזרחי וממייסדי מערך התכנון במשרד ראש הממשלה. "הגענו למצב מאוד עצוב", הוא אמר, "אנחנו מסתכלים על המטה שאמור לפתור את כל הסוגיות, להגיע להחלטות אחרי שכל השחקנים המעורבים, ושואלים - איך ייתכן שהגענו לנקודה כל כך הזויה שבה נמצאת בוועדה יו"ר שמאיימים לפטר אותה?
"בעולם מתוקן וסביר, בממשלה, במשרד רה"מ או ברשות החירום הלאומית, היינו רואים צוות של אנשים שכל מה שהוא יודע זה לאסוף את הנתונים, לבצע את עבודת המטה מאחורי הקלעים. איפה העבודה נעשית? מי עושה אותה?", הוא שאל.