(צילום: ניצן דרור, סטס קופולו)

ראש המוסד דדי ברנע ימריא בשבוע הבא לוושינגטון במסגרת קרב הבלימה שישראל מנהלת נגד החתימה על הסכם הגרעין מול איראן ויופיע מול ועדת השירותים החשאיים של הסנאט האמריקני.
גורם מדיני בכיר ציין בצהריים (ראשון) כי הביקור נעשה בתיאום עם הממשל האמריקני בניגוד להתנהלות ב-2015, למרות שבחדרי חדרים הצדדים "יריבו לא מעט", כלשונו. "הבית הלבן יודע שלא נפעל מאחורי גבו. מדינות לא פועלות מאחורי הגב של בעלת הברית הגדולה ביותר שלהן".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ודדי ברנע חצאים
יאיר לפיד ודדי ברנע חצאים
(צילום: רועי אברהם, לע"מ, עמוס בן גרשום)
הגורם ציין כי "הדבר שיוביל להסכם טוב הוא איום צבאי. זו השפה היחידה שהאיראנים מבינים וזה הדבר היחיד שימנע מהם לרמות בהסכמים. גם ישראל יודעת להפעיל יכולות, למרות שהן שונות משל האמריקנים, ואם יהיה צורך היא תפעיל אותן. האיראנים צריכים לדעת זאת".
לדבריו, הדירקטיבה כעת בעבודה מול האמריקנים זה להראות עד כמה ההסכמות שגובשו עד כה לא תואמות את רצונותיו של ביידן. הגורם אמר כי לפי הטיוטה העדכנית, ההסכם יזרים לאיראנים 100 מיליארד דולר מבלי להציג את צעדי הריסון כלפי טהרן.
הגורם מנה שורת הישגים, לדבריו, של הצד הישראלי מול האמריקנים, ואמר כי בין היתר הצליחו בירושלים להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור, לגרום לאמריקנים להתחייב שלא לסגור את החקירות שמתנהלות בגין הפרות איראניות, ודחיית הסרת הסנקציות המרכזיות לשלב מתקדם יותר בהסכם.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
המסר הישראלי לאמריקנים: זה לא ההסכם שביידן היה רוצה
(צילום: EPA)
כמו כן, הגורם אמר כי נערכים דיונים סביב טענות ישראליות נוספות שתוכנן עדיין לא נחשף. בירושלים פועלים כעת להידוק שיתוף הפעולה מול ארה"ב, בריטניה וצרפת, לצד מאמץ נוסף להאט את קצב הסרת הסנקציות על איראן.
לצד המאמצים המדיניים, הגורם אמר כי ישראל פועלת לבנות אופציה צבאית עצמאית נגד איראן, מהלך שבדרג המדיני טוענים שהוזנח תחת שלטונו של נתניהו, בעיקר בשנים האחרונות. לדברי הגורם, ישראל ממשיכה במאמצים לפגיעה בפיתוח הגרעין ובביצוע פעולות חשאיות בעומק איראן. כשנשאל לגבי קו אדום שיביא את ישראל או את ארה"ב לפעול נגד תוכנית הגרעין האיראנית באופן גלוי, השיב הגורם: "אנחנו לא מבקשים ולא צריכים מאף אחד אחר הגדרה לקווים האדומים. אנחנו נפעל לפי החומר המודיעיני המונח בפנינו, לפי התקדמות לפי דוחות סבא"א ולפי ההנחות העבודה שלנו. ישראל לא תעמוד מנגד ותאפשר לאיראן להתגרען".
אינפו אינפוגרפיקה הסכם הגרעין גרעין לו"ז מסתמן לפי טיוטה איראן ארה"ב ישראל
הגורם נשאל גם על אפשרות לפיה איראן העשירה יותר אורניום מהכמות שעליה הצהירה. "ישראל מאוד מודאגת מהאפשרות, בייחוד בסיטואציה שהם הסירו מצלמות של סבא''א בנתנז. יש אפשרות שהם מעשירים יותר, שומרים יותר חומר. לפני עשרה ימים שאלו את גרוסי (ראש סבא"א) לגבי המחויבות או לגבי התיקים הפתוחים. שאלו אם הוא סומך על האיראנים, ותשובתו הייתה 'לחלוטין לא'. ברור שהם מרמים. הראינו יותר מפעם אחת לעולם שהאיראנים מרמים ומשקרים לגבי תוכנית הגרעין ולא מחייבים עצמם להסכם.
נכון לעכשיו, ההסכם שמקודם בימים אלה, בהתאם לטיוטה שהעביר האיחוד האירופי, מורכב מארבעה שלבים עד ליישומו המלא: יום החתימה על ההסכם, אישורו בקונגרס (כשהפלתו בהצבעה יכולה להתבטל בעזרת וטו של הנשיא), המתנה של 60 יום עד להודעה אמריקנית למועצת הביטחון ולסבא"א, ויישומו בחלוף 165 ימים מהחתימה אחרי הצהרה משותפת עם איראן.

לפיד: עדיין מתקנים נזקים של נתניהו

קודם לכן אמר ראש הממשלה יאיר לפיד כי צה"ל והמוסד הונחו להתכונן לכל תרחיש אפשרי. "אנחנו נהיה מוכנים לפעול כדי לשמור על ביטחון ישראל", אמר לפיד. "האמריקנים מבינים את זה, העולם מבין את זה וגם החברה הישראלית צריכה לדעת את זה".
בתדרוך לעיתונאים אמר לפיד כי "מדינת ישראל מנהלת כבר יותר משנה מאבק מדיני רב-מערכתי שמטרתו למנוע חתימה מחודשת של הסכם הגרעין עם איראן. ראש המל"ל חזר בסוף השבוע מוושינגטון ושר הביטחון נמצא שם עכשיו. אנחנו עושים מאמץ מתואם כדי לוודא שהאמריקנים והאירופים מבינים את הסכנות הכרוכות בהסכם".
לפיד הדגיש כי "ההסכם הזה הוא הסכם לא טוב. הוא היה לא טוב כבר כשהוא נחתם ב-2015. היום הסכנות שגלומות בו גדולות עוד יותר. הוא קרוב יותר לתאריך הסיום שלו, ואיראן נמצאת במקום אחר מבחינה טכנולוגית". הוא הבהיר כי "מדינת ישראל לא מתנגדת לכל הסכם. אפשר וצריך לגרום לאיראן לחתום על הסכם טוב בהרבה – מה שהאמריקנים בעצמם כינו: Longer and Stronger. (ארוך יותר וחזק יותר, א"א).
לפיד מעדכן על ההתקדמות במגעים מול ארה"ב
(צילום: איתי בית און, לע"מ)

"‏Longer, כי זה יהיה הסכם בלי מועד סיום, כמו שהציע נשיא צרפת עמנואל מקרון. ‏Stronger, מפני שהפיקוח יהיה הדוק יותר, והוא יעסוק גם בתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ובמעורבות של איראן בטרור בכל רחבי המזרח התיכון. להסכם כזה אפשר להגיע אם יונח על השולחן איום צבאי אמין. אם האיראנים יראו שלסרבנות שלהם ולהונאות שלהם יש מחיר כבד".
ראש הממשלה הוסיף כי המסר התקיף כלפי איראן הוא זה שגרם לה לחתום על ההסכם בפעם הקודמת. "אובמה פרסם את יכולות של פצצות חודרות בונקרים, והאיראנים הבינו את הרמז וחתמו על ההסכם", אמר לפיד.
לדבריו, ההנחיה המדינית מהיום הראשון של המגעים הוא להיאבק נגד ההסכם "בכל הכוח", אך מבלי שהדבר יפגע ביחסים האסטרטגיים עם וושינגטון ובקשב של האמריקנים לטיעונים הישראליים. "אסור לנו להגיע למצב שבו היינו ב-2015, אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס, שבעקבותיו הממשל האמריקני הפסיק את הדיאלוג איתנו ולא אפשר לישראל להכניס תיקונים להסכם", תקף לפיד.
"אנחנו פעלנו אחרת, ובחודשים האחרונים היו לנו לא מעט הישגים מול האמריקנים ומול השותפות האחרות", ציין ראש הממשלה. "הנשיא ביידן, בעקבות הדיאלוג האסטרטגי איתנו, החליט שלא להסיר את הסנקציות על משמרות המהפכה של איראן. ההידברות עם האמריקנים מנעה גם השבוע את הניסיונות לתת הקלות למשמרות המהפכה, מנעה לחץ פוליטי על סבא"א לסגור את התיקים הפתוחים ומנעה ויתורים נוספים לאיראן".
3 צפייה בגלריה
דני יתום
דני יתום
ראש המוסד לשעבר דני יתום. מצדד בהסכם
(צילום: קובי קואנקס)
על ההצעה האחרונה שהונחה על השולחן בידי האיחוד האירופי, לפיד אמר כי ישראל פנתה לאמריקנים ואמרה שזה לא מה שביידן רצה וחתם עליו בהצהרת ירושלים. "הבהרנו לאמריקנים שמדינת ישראל לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן ולא בהחלטות של המעצמות", אמר לפיד. "כמו שנכתב בהצהרת ירושלים, יש לנו זכות להגן על עצמנו. אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו".
בריאיון לאולפן ynet הבוקר, אמר ראש המוסד לשעבר דני יתום בעקבות התדרוכים הביטחוניים של ראש המוסד דדי ברנע כי "לא הייתי מדבר באופן בוטה, אלא אם כן קיבלתי מנדט מיוחד לצורך העניין הזה. אבל זה כבר מאחורינו וגם לא היה כאן נזק גדול". הוא הוסיף: "אני מצדד דווקא באפשרות שיהיה הסכם. ישראל לא יכולה לעצור את זה, ואנחנו צריכים להראות שבינינו לבין ארה"ב אין בקע או קרע. אנחנו זקוקים לארה"ב לכל פעולה. הדבר החשוב ביותר זה להבטיח שישראל מרוויחה זמן".
לדבריו, "בין 2018 ל-2022, אז לא היה הסכם – דווקא בתקופה הזו, איראן המשיכה לספק סיוע ולא גרעה מחיזבאללה. בהסכם הזה כל החומר המועשר יוצא מאיראן, היא תעצור את הפעילות שלה בנושא הגרעין למשך שבע שנים אם הפיקוח יהיה חודרני והדוק".