2 צפייה בגלריה
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
התמונה שהובילה לעתירה. גנץ ולפיד בפיקוד דרום במהלך "עלות השחר"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, קיבל את עתירת הליכוד ועו"ד שחר בן מאיר והורה לשר הביטחון בני גנץ להסיר כל תמונה שלו עם חיילי צה"ל מחשבונותיו הפרטיים ברשתות החברתיות. עם זאת, גנץ יוכל להשאיר את התמונות בחשבונות הממלכתיים של משרד הביטחון. עתירת הליכוד, נציין, הופנתה גם נגד ראש הממשלה יאיר לפיד - אך מאז הוא הסיר את הפרסומים מיוזמתו.
עתירת הליכוד הוגשה אחרי מבצע עלות השחר, בעקבות תמונות שפרסמו לפיד וגנץ עם קציני צה"ל וחיילים בחשבונותיהם הפרטיים, ובהם התמונה של השניים בפיקוד דרום. הליכוד דרש מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית להורות לשניים "לחדול מלהשתמש בנכסי המדינה, ובכלל זה ובכלל זה בעובדיו או במתקניו של צה"ל, לצורך פרסום תעמולת בחירות עבור מפלגת יש עתיד ומפלגת חוסן לישראל". בעתירה מטעם הליכוד נטען כי על לפיד וגנץ להסיר את התמונות עם קציני וחיילי צה"ל גם מחשבונותיהם הפרטיים וגם מהחשבונות הממלכתיים, דרישה שהתקבלה כאמור רק חלקית.
2 צפייה בגלריה
"התכלית באה על סיפוקה בפרסומים בחשבונות הרשמיים". יצחק עמית
"התכלית באה על סיפוקה בפרסומים בחשבונות הרשמיים". יצחק עמית
"התכלית באה על סיפוקה בפרסומים בחשבונות הרשמיים". יצחק עמית
(צילום: עטא עוויסאת)
בהחלטתו ציין השופט: "אקדים ואומר כי לאחר שעיינתי בעתירות ובתגובות להן, הגעתי למסקנה כי דין העתירות להידחות בכל הנוגע לפרסום בחשבונות הרשמיים, שכן אלו נכנסים בגדר החריגים המאפשרים פרסום גם בהתאם לקריטריונים". מנגד, עמית ציין גם כי "חשבונותיהם הפרטיים של המשיבים מזוהים עמם או עם מפלגותיהם באופן אישי, והפרסומים בחשבונות אלה לא נועדו להעברת מסרים חדשותיים ורשמיים אלא גם מסרים פוליטיים. אמנם במקרה דנן, תוכן הפרסומים הוא בעל אופי אינפורמטיבי – חדשותי בנסיבות של מבצע צבאי, אך כאמור, גם במקרים גבוליים יש לדון בחומרה".
לדברי עמית, "משהופיעו הפרסומים בחשבונות הרשמיים, ואף הופצו לגופי התקשורת השונים, באה התכלית האינפורמטיבית וההרתעתית על סיפוקה. לא כך לגבי הפרסום הנוסף בחשבונות המפלגתיים והפרטיים של המשיבים, שאינו נופל בגדר החריגים המצומצם, המצדיקים פרסומים אלו בחשבונות הפרטיים של המשיבים. יש להסיר באופן מיידי את הפרסומים מדפיו הפרטיים בכל סוג של מדיה".
לצד זאת, עמית חייב את גנץ, מפלגת חוסן לישראל ורשימת תקווה חדשה ואחדות לישראל בתשלום הוצאות בסך 10 אלף שקלים. באשר ליש עתיד ולפיד, כאמור, השופט עמית דחה את העתירה, מאחר שהפרסומים הוסרו ביוזמתו של ראש הממשלה.