חג הקורבן בהר הבית

המונים בהר הבית, בזמן שהקורונה שוב בעלייה: המוסלמים והדרוזים בישראל מציינים החל מהיום (שלישי) את חג הקורבן (עיד אל אדחא), שמציין את סיפור עקידת ישמעאל ואת מועד העלייה לרגל למכה. החג יימשך ארבעה ימים והוא כולל תפילות, תהלוכות, חלוקת אוכל לנזקקים וסעודות משפחתיות.
בבוקר יומו הראשון הגיעו כ-100 אלף איש למסגד אל-אקצא בירושלים. "נקריב את חיינו למען אל-אקצא", הם קראו, ובמקום גם נתלה שלט תמיכה ענק בחמאס "אנחנו הגברים של מוחמד דף", נכתב עליו, לצד "חרב ירושלים תשחרר את האסירים".
10 צפייה בגלריה
 המונים בהר הבית, בחג הקורבן
 המונים בהר הבית, בחג הקורבן
המונים בהר הבית, בחג הקורבן
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
 שלט התמיכה במוחמד דף
 שלט התמיכה במוחמד דף
שלט התמיכה במוחמד דף
היום שלפני החג נקרא "יום ערפה", ובמהלכו צמים חלק מהמוסלמים. לאחר התפילה הבוקר יחל החג באופן רשמי, וביומו הראשון נוהגות משפחות מוסלמיות לשחוט כבשים ולחלק אוכל לקרובים ונזקקים.
רחובות היישובים הערביים והמרכזים המסחריים יהיו צפופים כבר החל מהערב, ורבים ייצאו לקנות לקראת החג מתנות, ממתקים, בגדים ועוד. בנצרת הורגשה הפעילות כבר מאתמול בצהריים. "הגעתי עם המשפחה לנצרת כדי ליהנות מהאווירה של החג ולקנות דברים יפים", אמר ל-ynet סעיד מסארווה מוואדי ערה. "בחג הקודם היו מגבלות בגלל הקורונה. עכשיו המגפה חוזרת ואנחנו ננסה לשמור על ההוראות".
המשטרה מתכוננת לשיא נופשים בכנרת בחג הקורבן
(באדיבות המחוז הצפוני של המשטרה )

שר הביטחון מברך את הציבור המוסלמי לקראת חג הקורבן
(צילום: דוברות מתפ"ש)

10 צפייה בגלריה
ההכנות בבקה אל גרבייה
ההכנות בבקה אל גרבייה
מתכוננים לתהלוכה בבקה אל גרבייה
פאדי חטיב מקלנסווה הוסיף: "אנחנו נתכנס עם המשפחה לארוחה מיוחדת ונחגוג יחד. בהמשך החג אסע עם אשתי וילדיי לטיול בגליל ולחוף הים. אני מקווה שיהיה לנו חג נעים ללא אלימות. זה הזמן לנשום אוויר ולהיות רחוקים מהאווירה העצובה".
נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר הביטחון בני גנץ שוחחו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ובירכו אותו לקראת החג. מלשכתו של גנץ נמסר כי "השניים שוחחו באווירה חיובית והעלו את הצורך לקדם צעדים בוני אמון בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית שיסייעו לביטחון ולכלכלה של האזור כולו".
בסרטון שפרסם גנץ הוסיף כי "בדיוק לפני שנה, בחג הקורבן 2020, עוד היינו בשיאו של משבר הקורונה. עברה שנה ולשמחתי המאמצים המשותפים של כולנו, פלסטינים וישראלים, ערבים ויהודים, מוכיחים פעם נוספת שכשטובת הזולת והשכן עומדת לנגד עיניך, אפשר לצלוח כל מגפה וכל משבר. בנושא הבריאות, ובנושאים רבים נוספים נמשיך לשתף פעולה. בשמי ובשם מדינת ישראל אני מאחל לכם ולבני משפחותיכם חג קורבן שמח, בריאות, נחת ושלווה, וכול עאם ואינתום בח'יר."
בשנים עברו נרשמו במהלך חג הקורבן נפגעים משימוש בזיקוקים, חזיזים, נפצים ואמצעי פירוטכניקה אחרים בזמן החגיגות. על רקע זה ביצעו שוטרי תחנת הגליל המערבי פעילות יזומה נגד שימוש וסחר בצעצועים מסוכנים ביישובים באזור. בין השאר הוחרמו בכפר אבו סנאן עשרות נפצים וחזיזים, חלקם הוברחו מהרשות הפלסטינית. בעל הדירה שבה הם נמצאו זומן לחקירה.
מהמשטרה נמסר: "נמשיך לפעול נגד הסחר והשימוש בצעצועים המסוכנים. אנו קוראים להורים לגלות מעורבות וערנות בנושא ולהסביר לילדים את הסכנות והנזקים העלולים להיגרם ממשחקים אסורים אלו".
מתנות, קניות וחגיגות. מתכוננים לחג הקורבן בנצרת:
החג צפוי להביא נופשים רבים לחופי הכנרת. מאז נפתחה עונת הרחצה באפריל, הסופ"ש העמוס ביותר כלל כ-57 אלף נופשים, אולם מפקד השיטור הימי בכנרת, רב-פקד וליד עותמאן, מעריך שהחג עשוי להביא למספר כפול של נופשים.
"שני מיליון ישראלים בני העדה המוסלמית, הדרוזית והצ'רקסית יוצאים לחופש של ארבעה ימים, לכן ללא ספק נשבור השבוע את כל שיאי הנופשים באגם הלאומי", הוא אומר. "לא אופתע גם אם יגיעו יותר מ-100 אלף איש, כי חוץ מהמוסלמים - זה גם חלון החופשות השנתי של הציבור החרדי.
"העובדה שהציבור הישראלי ממעט לצאת לחו"ל בגלל הקורונה משפיעה משמעותית על מספר הנופשים אצלנו. העונה הצלחנו עד כה לשמור על אפס טובעים באגם בזכות המשמעת המופתית של הציבור ובסיוע הנוכחות המוגברת שלנו באגם. האתגר שלנו הוא לסיים את השבוע הזה עם אפס טובעים ובלי קטטות".
רפ"ק עותמאן קורא לציבור להקפיד על כמה כללים: לפקוד רק את החופים המוכרזים שבהם יש תשתית של מצילים, חובשים ומאבטחים; לא להשתמש במזרונים או בכל אביזר מתנפח שהכניסה איתו למים מסכנת ומכפילה את סיכויי ההיסחפות לאגם; מבוגרים חייבים להשגיח באופן רצוף על הילדים; העוסקים בספורט ימי מתבקשים לשמור על כל חוקי השיט, להתרחק מחופים לא מוכרזים, ולהצטייד במכשיר סלולרי למקרה חירום".
פורסם לראשונה: 19:25, 19.07.21