סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס התייחסה היום (שבת) לעתידה של עזה אחרי המלחמה, והדגישה כי בסופו של דבר יש לאחד את הפלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית תחת ישות שלטונית אחת. האריס חזרה על העמדה האמריקנית לפיה את הפלסטינים צריכה להנהיג רשות "מתחדשת".
האריס, שנמצאת בוועידת האקלים בדובאי במקומו של הנשיא ג'ו ביידן, שוחחה בשולי הוועידה עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. בהצהרת הבית הלבן נמסר שהאריס אמרה לסיסי שארה"ב "לא תאפשר – בשום פנים ואופן – עקירה של פלסטינים מעזה או מהגדה המערבית". כמו כן הדגישה האריס שארה"ב לא תאפשר מצור על עזה, או שרטוט מחדש של גבולות הרצועה.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
האריס בוועידת האקלים בדובאי
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
בהודעת הבית הלבן נמסר כי האריס דנה עם סיסי במאמצים לשקם את עזה, ולהבטיח את המשילות והביטחון ברצועה. לדברי האריס, המאמצים האלה יצליחו רק אם לפלסטינים יהיה בסוף המלחמה אופק מדיני ברור - שיכלול בסופו של דבר "הקמה של מדינה משלהם, בהנהגתה של רשות פלסטינית מתחדשת, עם תמיכה של הקהילה הבינלאומית והמדינות באזור".
"סגנית הנשיא הבהירה שחמאס לא יכול לשלוט בעזה, דבר שאינו נסבל לביטחון ישראל, לרווחת הפלסטינים ולביטחון האזור", נמסר מהבית הלבן אחר הצהריים. בביקור בדובאי נפגשה האריס גם עם נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, ושוחחה בטלפון עם אמיר קטאר, תמים בן חמאד א-ת'אני. לקטאר, נזכיר, חלק משמעותי במגעים מאחורי הקלעים והיא המתווכת מטעם חמאס.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
בהצהרות שתמסור בהמשך היום צפויה האריס לבטא את רצונה של ארה"ב בהפסקת אש במלחמה בעזה, כדי לאפשר שחרור חטופים נוספים והכנסת סיוע הומניטרי נוסף לרצועה.
מוקדם יותר אמר לכתבים בוושינגטון דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, כי האריס תבהיר שהפלסטינים שחיים ברצועה צריכים שקולם יישמע - גם באמצעות בחירות חדשות. "אנחנו מאמינים שהם צריכים שבעזה יהיה שלטון שידאג לשאיפות ולצרכים שלהם", אמר קירבי.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
ביידן בן ה-81 ירוץ בשנה הבאה לכהונה שנייה בבית הלבן, וסגניתו נדרשת לסייע בפתרון שורת אתגרים מרכזיים, בהם בעיית ההגירה וסוגיית ההפלות בארה"ב. פתרון מציאותי לבעיה העזתית ביום שאחרי המלחמה הוא נושא שמטריד מנהיגים אזוריים ומומחים למזרח התיכון.
גורמים אמריקנים דנו בחיזוק הרשות הפלסטינית כדי שהיא תוכל לשלוט גם ברצועת עזה, אך לפי שעה לא סוכם על תוכנית מוצקה. חלק מהגורמים האמריקנים ביטאו בשיחות סגורות ספקות לגבי היכולת של הרשות לשלוט בעזה אחרי המלחמה. מבקרי הרשות האשימה אותה בשחיתות ובניהול כושל, והסקרים מראים כי הרשות זוכה לתמיכה מועטה בקרב הציבור הפלסטיני.