3 צפייה בגלריה
 זחאלקה ונתניהו. תושב כפר קרע מרצה עונש מאסר עולם במצרים לאחר שהורשע בהברחת נשק
 זחאלקה ונתניהו. תושב כפר קרע מרצה עונש מאסר עולם במצרים לאחר שהורשע בהברחת נשק
זחאלקה ונתניהו. תושב כפר קרע מרצה עונש מאסר עולם במצרים לאחר שהורשע בהברחת נשק
(צילום: הדר יואביאן)
נאהל זחאלקה, שאחיו, מועאד זחאלקה, ערבי ישראלי מכפר קרע שבוואדי ערה, מרצה במצרים עונש של מאסר עולם מ-2011 מאשים: "מה שראש הממשלה נתניהו עשה ביומיים-שלושה עבור הצעירה הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה ולמען נעמה יששכר הוא פי כמה וכמה ממה שעשו למען אחי". מועאד זחאלקה הורשע בהברחת נשק במעבר טאבה - אשמה שאותה הוא מכחיש בתוקף עד היום. "הניסיונות של המדינה לעזור לאחי במשך 10 שנים לא היו רציניים", הוא מאשים.
כל בקשותיה של משפחת זחאלקה להיפגש עם נתניהו כדי שיסייע בשחרור יקירם מהכלא עלו בתוהו. בעוד שראש הממשלה הפך עולמות במקרים של הצעירה שחצתה לסוריה ונעמה יששכר – בני משפחת זחאלקה רואים כיצד מועאד נמצא כבר שנים ארוכות בכלא בקהיר כשמצבו הפיזי והנפשי הולך ומידרדר. "נתניהו התקשר לאמה של הצעירה הישראלית שחצתה הגבול לסוריה וגם חיבק את אמה של נעמה יששכר. אותנו הוא לא מוכן לפגוש", אומרת המשפחה.
3 צפייה בגלריה
נעמה לאחר שחרורה
נעמה לאחר שחרורה
נתניהו לאחר שחרור נעמה יששכר. במשפחת זחאלקה טוענים ליחס לא שוויוני
זחאלקה (43) עבד בחברת תיירות ישראלית כמנהל ואחראי על ארגון הגעתן של קבוצות תיירים רוסים מתחומי סיני לטיולים קצרים בני יום או יומיים לישראל. הוא נעצר במעבר טאבה בצדו המצרי בחודש נובמבר 2011 בחשד שניסה לסייע בהברחת כלי נשק (רובה קלצ'ניקוב) שהוסתר בצלב גדול מעץ. הצלב, שנלקח מחנות מזכרות בבית לחם והיה מיועד כמתנה למנכ"ל של חברת תיירות בסיני, הונח על מכונת השיקוף ושם זוהה כנשק.
בתום חקירתו של זחאלקה הוגש נגדו כתב אישום והוא נידון לאחר דיון אחד בלבד לעונש של מאסר עולם. זאת למרות ראיות שהצביעו על היעדר מודעות מצדו לנשק שבתוך הצלב.
"אנו יודעים ומאמינים שאחי חף מפשע", אומר נאהל זחאלקה, "הוא בכלל לא היה צריך להיות באותו יום במעבר והגיע כדי להתחשבן עם נציג החברה המקומית. מדריכת התיירים ביקשה ממנו שיעזור לה להעביר את צלב העץ שהיה כבד בשיקוף. גם היא וגם הוא לא ידעו שבפנים מוסלק רובה".
"מועאד העביר את הצלב ורואים במצלמות שהוא בכלל לא לחוץ. איזה אדם היה מעביר נשק במכשיר שיקוף ביודעין", מספר האח נאהל, "הייתי רוצה שהמדינה תפעל בכל דרך להביא לשחרורו. אני משווה לדוגמאות של הצעירה שחצתה לסוריה, של נעמה יששכר ושל נתי חדד שפעלו להביאו אותו מתאילנד לישראל. לתחושתי ההבטחות שקיבלנו ריקות מתוכן".
3 צפייה בגלריה
מועאד זחאלקה
מועאד זחאלקה
זחאלקה. גם הפנייה של הנשיא ריבלין לנשיא מצרים לא עזרה
בשנת 2017 פנה נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין במכתב אישי לנשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי וביקש ממנו שיעניק חנינה לזחאלקה כמחווה הומניטארית או שיאפשר לו לרצות את המשך עונש המאסר שלו, לפחות 25 שנה, בישראל. ככל הידוע, עד היום נשיא מצרים לא השיב לבקשה. בקשה דומה העבירה שגרירות ישראל בקהיר אך ללא הצלחה. הקונסול הישראלי מבקר את זחאלקה בכלא. "מצבו של מועאד לא פשוט", אומר אחיו, "התנאים שם מאוד קשים ויש לו בעיות רפואיות קשות. נפשית הוא מותש ומיואש".
עו"ד ניק קאופמן שמייעץ למשפחה בהתנדבות מסר: "ייתכן כי ישנם שיקולים מדיניים המונעים מראש הממשלה לשאת ולתת עם הנשיא א-סיסי באופן ישיר כפי שעשה - כך לשיטתו - עם הנשיא פוטין. ואולם ראש הממשלה אמור לשרת את כלל אזרחי ישראל - יהודים וערבים יחד - והימנעותו להיפגש עם משפחתו של מועאד זחאלקה כדי להבהיר את אשר עשה בעניין מעידה על חוסר אכפתיות".
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "מדינת ישראל פועלת לשחרורו של מועאד זחאלקה. עיקר הפעילות בנושא זה נעשה באופן דיסקרטי ומטעמים מובנים לא ניתן להציגו בתקשורת. הטיפול בעניינו יימשך תוך מחויבות מלאה של כל גורמי המערכת הישראלית".