בדרום אפריקה נרשמו ביממה האחרונה שני מקרים של חרם נקודתי על ישראלים. באחד מהם, פסטיבל הקולנוע הבינלאומי של דרבן ביטל את השתתפותו של קולנוען ישראלי, ואילו בנמל סירבו לפי דיווחים להעמיס אונייה ישראלית.
אתרים שקשורים לתנועת ה-BDS דיווחו היום (ה') כי איגוד הסבלים של דרום אפריקה סירב להעמיס את האונייה "צים שנגחאי" בנמל דרבן, כמחאה על המבצע בעזה ולאות הזדהות עם העם הפלסטיני. גורמים בישראל אמרו שלא ידוע על מקרה כזה, ובמשרד החוץ לא הגיבו.
1 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ישראל ובעד ה פלסטינים בדרום אפריקה
הפגנה נגד ישראל ובעד ה פלסטינים בדרום אפריקה
הפגנה נגד ישראל ובעד הפלסטינים ביוהנסבורג בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
הקולנוען הישראלי יקי איילון נבחר לפני כשבועיים להציג את סרטו הדוקומנטרי "ארץ עיר" העוסק במסעם הארוך של בני משפחת מהגרים מניגריה בחזרה לישראל, בפסטיבל דרבן הבינלאומי לקולנוע.
הצדדים כבר דנו בפרטי ההקרנה, ואמש קיבל איילון מכתב מהמארגנים שבו הודיעו לו על ביטול השתתפותו. "יקי יקירי, ככל שהדיכוי של הפלסטינים על ידי ישראל ממשיך להתעצם, אמנים ברחבי העולם קוראים לחרם תרבותי על ישראל", נכתב. "המרכז לאומנות יצירתית מחויב לצדק חברתי, ערך זכויות האדם וכבוד. לא נציג כל סרטים מקולנוענים ישראלים במהלך פסטיבל הסרטים הבינלאומי בדרבן בזמן שזכויותיהם של הפלסטינים והדיכוי שלהם ממשיך ללא הפסקה על ידי ממשלת ישראל".
יקי איילון, יוצר ישראלי שפסטיבל בדרום אפריקה ביטל את הקרנת סרטו בשל המבצע בעזהיקי איילון, יוצר ישראלי שפסטיבל בדרום אפריקה ביטל את הקרנת סרטו בשל המבצע בעזהצילום: עוז ברק
עוד כתבו מארגני פסטיבל דרבן: "אנו מודעים לחוסר הנוחות ומביעים אמפתיה לנוכח ההשפעה שיש להחלטה כזו על קולנוען יחיד. עם זאת, אנו מאמינים שלכולנו האחריות לעשות מה שביכולתנו כדי להושיט תמיכה בינלאומית למאבק הפלסטיני. כיוצרי סרטים דרום אפריקאים ואמנים אחרים, גם אנחנו נאלצנו לסבול מהדרה דומה של קולותינו ומוצרינו האמנותיים בפסטיבלים בינלאומיים במהלך שנות האפרטהייד המעיקות; וככאלה אנו מכירים בערכה של קהילת האמנים הבינלאומית כאשר הם קוראים לנו לבודד את ישראל גם מבחינה תרבותית".
מארגני הפסטיבל הגדילו וביקשו מאיילון לשתף בפרטי חשבון הפייפאל שלו כדי שיזכו אותו במנוי לפסטיבל. איילון מסר בתגובה שהופתע: "מאוד עצוב לי לראות את התמונות הקשות של הנפגעים מישראל ומעזה. רובנו היינו רוצים לחיות בשקט ובשלום, בשני הצדדים מייחלים לרגיעה, ודווקא בימים כל כך עצובים ומורכבים חשוב להשמיע את הקולות השפויים הקוראים לשוויון בין בני אדם ויוצאים נגד האלימות".