מעצרו של מנסיה שרוך
(צילום: דוברות המשטרה)

כשלושה שבועות אחרי שנעצר בחשד שפרץ לבסיס נבטים, הוגש היום (חמישי) כתב אישום נגד מנסיה שרוך (21), תושב דהרייה שליד חברון. לפי כתב האישום הוא נסע אל תוך הבסיס דרך הנתיב המיועד ליציאת כלי רכב, רץ יותר מקילומטר אל תוך הבסיס, ואז טיפס על הגדר החוצה ונמלט. כל זאת במסגרת ניסיון להונאת ביטוח שהשתבש.
על פי כתב האישום, בזמן שנמלט מהמשטרה ברכב גנוב נסע שרוך במהירות גבוהה בניגוד לכוון התנועה אל עבר הבסיס שממזרח לבאר שבע. הוא נכנס פנימה דרך הנתיב המיועד ליציאת כלי רכב. הוא עלה על דוקרנים וגלגלי הרכב הגנוב נוקבו. הוא יצא מהרכב ורץ מרחק של כ-1,300 מטרים בתוך הבסיס. לאחר מכן הוא טיפס מעל גדר הבסיס ונמלט. לבסוף הוא נסע במונית אל מחסום מיתר, וחזר לשטחים.
3 צפייה בגלריה
רכבו של החשוד בפריצה לבסיס נבטים
רכבו של החשוד בפריצה לבסיס נבטים
רכבו של הנאשם
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
נעצר החשוד בגניבת רכב ובפריצה לבסיס חיל האוויר נבטים
נעצר החשוד בגניבת רכב ובפריצה לבסיס חיל האוויר נבטים
מעצרו של שרוך
(צילום: דוברות המשטרה)
בכתב האישום צוין כי בעקבות התקרית נעצרה פעילות השגרה בבסיס, עובדי הבסיס ותושבי שיכון המשפחות הונחו להסתגר בבתיהם ונאסרה הכניסה לבסיס והיציאה ממנו. בכתב האישום הוערכו הסריקות והפעולות לאבטחת הבסיס - שכללו הפעלת מסוק משטרתי - בעלות של 108 אלף שקלים.
כתב האישום מייחס לשרוך עבירות של כניסה לישראל שלא כדין, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, ניסיון לגניבת רכב, כניסה למקום צבאי, ניסיון להפרעת לשוטר בשעת מילוי תפקידו, ועוד. הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים.
מחקירת המשטרה עלה כי תושב דימונה החליט לביים את גניבת הרכב הפרטי שלו כדי למכור אותו לשטחים ולקבל את כספי הביטוח. בעל הרכב ונהג המונית שהיו מעורבים בפרשה שוחררו ממעצר.
בחקירתו הודה שרוך כי נהג ברכב, אך טען שלא ידע כי מדובר ברכב גנוב. הנאשם גם הודה כי נכנס לבסיס צבאי, אך טען בהתחלה כי נודע לו כי מדובר בשטח צבאי רק לאחר שנכנס לבסיס. בחקירה נוספת שינה את גרסתו, וטען כי נכנס לבסיס לאחר שלא הצליח לעצור את הרכב ונכנס למחסום. הוא טען כי חשש שאם יבלום בחוזקה, הרכב המשטרתי יתנגש בו מאחור. זאת למרות שבטלפון לשותף שלו סיפר כי הוא עובר ליד "שדה תעופה או בסיס צבאי". אחרי אותו לילה נכנס שרוך בחזרה לישראל ושהה באתר בנייה
3 צפייה בגלריה
לא נפגעו נכסים חיוניים. מטוס "אדיר" בבסיס נבטים
לא נפגעו נכסים חיוניים. מטוס "אדיר" בבסיס נבטים
לא נפגעו נכסים חיוניים. מטוס "אדיר" בבסיס נבטים
(צילום: דובר צה"ל)
השופטת רחלי טיקטין עדולם הורתה לשחרר את שרוך ביום חמישי שעבר. סנגורו, עו"ד שמעון תורג'מן, טען כי מדובר בצעיר ללא עבר פלילי - וכי המשטרה מבצעת אכיפה בררנית שכן נהג המונית ובעל הרכב שוחררו. לדברי עורך הדין, "ברור שלא הייתה לו כוונה להיכנס לבסיס. הוא נמלט אחרי דקה. לא הייתה לו שום כוונה להזיק או לגרום למתח כלשהו. הוא נבהל, ראה מקום, נמלט לתוכו ואז נמלט ממנו החוצה".
השופטת הורתה על שחרורו בערבות, תוך שהיא מטיחה ביקורת במשטרה שהציגה בפניה דו"ח סודי שאינו משקף בצורה ברורה את ממצאי החקירה. "מדובר באירוע שקיבל הד תקשורתי גדול, ולגבי הכניסה למקום הצבאי ברור שמדובר באירוע חמור", קבעה. "יחד עם זאת, וכפי שגם השיב נציג המשטרה בהגינותו, נראה שהחשוד לכאורה נכנס לבסיס הצבאי בטעות, תוך כדי הימלטות, מבלי שהייתה לו כוונה לעשות כן".
האירוע התרחש בתחילת פברואר, אז הוזעקו כוחות צה"ל ומשטרה לבסיס נבטים ופתחו במצוד אחר אדם שגנב מכונית מדימונה, נבלם בדוקרנים בשער, יצא מהרכב ונמלט ברגל בשטח הבסיס. לאחר שעות ארוכות של חיפושים איתרו הכוחות נקודה שממנה הצליח שרוך להימלט מהבסיס, לאחר שטיפס על שתי גדרות תיל וגדר בגובה של כחמישה מטרים. בצבא הדגישו כבר באותו ערב כי מדובר באירוע פלילי ולא ביטחוני, וכי לאורך כל האירוע לא נשקפה סכנה למתקנים ביטחוניים בבסיס. במהלך החיפושים הוחלט על הגבלת תנועה למשרתים בבסיס, שבו נמצאים מטוסי F-35 של חיל האוויר.