כבר יותר משלושה חודשים שאל חופי גואקה שבצפון ונצואלה נפלטים מהים תכשיטי זהב וכסף, והם נותנים לתושביו של כפר הדייגים הקטן והעני תקווה שיצליחו לשרוד את המשבר הכלכלי והבריאותי החריף שאיתו מתמודדת ארצם.
התקשורת העולמית נחשפה לסיפורו של הכפר בדיווח ב"ניו יורק טיימס", ומאז הוא זוכה לעניין ברחבי תבל. לפי הדיווחים, הראשון שמצא זהב בחוף הוא יולמן לארס בן ה-25, שבספטמבר מצא שם תליון זהב עם תמונתה של הבתולה מריה. "התחלתי לרעוד, בכיתי מאושר", סיפר ל"ניו יורק טיימס", "זאת הייתה הפעם הראשונה שמשהו מיוחד קרה לי".
2 צפייה בגלריה
אוצר מטבעות
אוצר מטבעות
מוצאים זהב ורצים לקנות אוכל
(צילום: shutterstock)
העושר הפתאומי שנפל על התושבים הוא כמו נס משמיים: כמו שאר חלקי ונצואלה, הכפר גואקה מתמודד זה שנים עם משבר כלכלי קשה בגלל הכאוס הפוליטי שבו שקעה ונצואלה בעשור וחצי האחרונים וקריסת המטבע המקומי. את המצב העגום רק החמירה מגפת הקורונה.
בכפר גרים כ-2,000 תושבים, ולפי הדיווחים, בחודשים האחרונים עשרות מהם מצאו כל אחד לפחות פריט ערך אחד בחוף – בעיקר מטבעות זהב. בסך הכול נמצאו שם מאות תכשיטים ומטילי זהב בשלושת החודשים האחרונים.
תושבים העידו כי יש ביניהם מי שהצליחו למכור את הפריטים שמצאו בסכום של עד 1,500 דולר, ובוונצואלה של ימינו זהו סכום שרבים אינם יכולים להרוויח גם אם יעבדו שנים ארוכות. תושבים מעידים כי בכסף שהם מרוויחים מה"עושר" הפתאומי שנפל עליהם הם ממהרים לקנות אוכל.
לא ברור מהיכן הגיעו התכשיטים, וייתכן שהתשובה לא תיוודע לעולם. ב"ניו יורק טיימס" שלחו שרשרת זהב שנמצאה בחוף לבדיקה כימית, ומתוצאות הבדיקה עולה כי סביר להניח שהיא יוצרה באירופה בעשורים האחרונים. לפי מומחים, השרשרת עשויה מזהב 18 קראט באיכות גבוהה, והחומר שממנו היא הוכנה אינו נפוץ בתעשיית התכשיטים של ונצואלה עצמה ולא סביר כי השרשרת יוצרה בתנאים שקדמו לעידן המודרני.