סגן שר הבריאות: "סגר כמו שרצינו - אין"
(צילום: עמית הובר, ניצן דרור)

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש (הליכוד) הודה היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי "סגר כמו שמשרד הבריאות רצה - אין. האם המהלכים שאנחנו עושים יהיו אפקטיביים ונראה ירידה בתחלואה? אני מקווה, אני לא יודע לומר. זה תלוי מאוד בהתנהגות של האוכלוסייה. נדע את זה לפחות עוד שבוע".
קיש העריך שקצב החיסונים יגבר ל-150 אלף מתחסנים ביום, ואת החלטות ועדת החינוך של הכנסת: "פותחים לימודים, מבסוטים. רם שפע, בפופוליזם, הולך עם הדבר הכי נוח. יש לו סמכות אבל אין לו שום אחריות - והוא בעצם מחליט לפגוע בסגר".
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש
(צילום: אבי מועלם )
"הדרישה המרכזית היא לא להיפגש, להישאר בבתים, להקטין את המפגשים החברתיים. וזה יכול להשפיע", אמר קיש. "אני לא יודע להגיד אם הסגר ייתן את הפתרון, אני בדילמה אם מה שאנחנו עושים הוא אפקטיבי או שנמצא את עצמנו בשבועות על גבי שבועות שבהם לא מצליחים להוריד תחלואה. זו השאלה המרכזית, אני לא יודע לומר עכשיו לאן זה הולך".
- אתם רציתם סגר כמו בפעמים הקודמות. "היו פה שתי אסטרטגיות. זו של משרד הבריאות הייתה להטיל סגר הכי חזק שאנחנו יכולים, שיהיה הכי קצר והכי משמעותי. בסוף נבחרה דרך ביניים אחרת, אולי דומה יותר לריסון המהודק שהצענו ברמות תחלואה יותר נמוכות".
- שגם זה לא התקבל. רואים פעם אחר פעם הצעות של משרד הבריאות לא מתקבלות, בניגוד לסבבים הקודמים. "אכן המדיניות בממשלה הייתה 'נחכה לראות שהתחלואה עולה, שהמספרים גבוהים'".
- הנה חיכינו, אנחנו על כמעט 6,000 מאובחנים. "נכון, עם שיעור חיוביים של 5.5%, קרוב ל-100 אלף בדיקות. אבל עכשיו אומרים 'בואו נחכה ונראה, זה עדיין לא הזמן לסגר מהודק, מערכת החינוך בעדיפות, הכלכלה'. כל הדברים הללו בסוף יכולים לגרום לכך שאנחנו מאריכים משמעותית את ההגבלות. אני לא יודע אם לקרוא לזה 'סגר'. לפעמים נכון יותר לעשות כואב אבל קצר ולגמור עם זה מהר, מאשר למרוח כמו מסטיק להרבה יותר זמן".
- בעל עסק סגר שלשום בערב ופחות מ-48 שעות אחרי אומרים לו שלא בטוח שזה שהוא הולך לשלם את המחיר ולהתרסק כלכלית יעזור למנוע את התחלואה בישראל. זה שערורייתי. "אז לא נעשה כלום? אנחנו באנו עם אמירה ברורה – צריך לסגור ולחתוך הכי מהר. אבל בוועדת הכנסת, יושב שם יו"ר שאין לו שום סיכוי להיות במסגרת פוליטית, והעתיד הפוליטי שלו לא רלוונטי, לוקח החלטות שזאת המשמעות שלהן – הם פותחים את החינוך, מבסוטים. אבל אותו בעל עסק משלם את המחיר, ואנחנו. יש לו סמכות אבל אין לו שום אחריות, והוא בעצם מחליט לפגוע בסגר".
- אז כל האירוע הזה הוא פוליטיקה? אנחנו משלמים את מחיר הפוליטיקה הקלוקלת של ישראל? "אנחנו מדינה דמוקרטית. הממשלה בחרה דרך, הביאה את הדברים לביקורת הכנסת, ולצערי לאור התפוררות כחול לבן - מוקדי הכוח שלהם בכנסת עדיין רלוונטיים אבל אין להם שום אחריות. רם שפע, בפופוליזם, הולך עם הדבר הכי נוח".
- אולי אתם צריכים להציע משהו חדש? משהו שלא עשינו בעבר. המומחים אומרים שלא קיבלתם החלטות, שאין דיפרנציאציה, שלא טיפלתם במוקדי התחלואה. אני יודע שרציתם אבל לא עשיתם. "אין פתרונות קסם. לפני שהגענו לתחלואה הגבוהה טיפלנו בסגרים בנקודות האדומות. עם ישראל, לפעמים חלק ממנו, מנסה למצוא את המקומות שבהם אפשר להתחמק ולא לפעול לפי התקנות. ראינו איך אנשים מתחמקים מבידוד בחזרה מחו"ל, לכן היינו צריכים להרחיק אותם למלוניות וגם זה לא היה אפקטיבי.
4 צפייה בגלריה
מחכים לחיסון נגד הקורונה בבית חולים איכילוב
מחכים לחיסון נגד הקורונה בבית חולים איכילוב
מחכים לחיסון נגד הקורונה בבית חולים איכילוב
(צילום: משי בן עמי)
"בסופו של דבר אנו מתמודדים עם אילוצים רבים מאוד", המשיך קיש, "הלוואי והכול היה פשוט וכל מה שהיינו אומרים היה קורה. בסופו של דבר, ברמת התחלואה שהגענו, הצעד היה סגר. אם לא היו לנו את החיסונים בצד השני, אפשר לנהל ויכוח אם סגר או לא, ואולי נספוג תחלואה ונשלם את המחיר כי אין אופק. אבל יש אופק, בעוד כמה חודשים ישראל יכולה להיות מאחורי האירוע. לשם אנחנו מכוונים. זה הישג עולמי ממדרגה ראשונה וכל מה שאנו אומרים הוא 'בואו נעשה את הדבר הקשה, נוביל להורדת תחלואה ונישאר עם תחלואה נמוכה בשילוב חיסונים'. יש לפוליטיקאים נטייה לשחרר ולפתוח. הכי קשה זה להיות בצד של משרד הבריאות".
"מי שלא יקשיב להנחיות ינותק ממבצע החיסונים". שפרעם, בלי תורים ועם תיעדוף
(צילום: אביהו שפירא)

- לגבי החיסונים, לפי מה שאנחנו מבינים שני אנשים הלכו לעולמם אחרי שחוסנו. אחד מהם אתמול. מה קורה עם זה? "לא שני מקרים, אלא מקרה אחד. אדם בן 75 שסבל ממחלות לב עם בעיות מורכבות, לא ניכנס לפרטים מעבר לזה. הוא קיבל את החיסון, נח, יצא מהתאוששות והלך לביתו. שעה לאחר מכן הוא נפטר. הנושא נבחן, הוקמה ועדת חקירה. אני לא רופא, אין לי יכולת לתת לך תובנות מעבר לעובדות היבשות. גם מנכ"ל משרד הבריאות מחכה לוועדת החקירה. אם היינו חוששים שיש בעיה עם החיסון - היינו עוצרים".
- יש מקרים חריגים נוספים שהצטברו בימים האחרונים בעקבות חיסונים? שמענו על תגובות אלרגיות ועוד. "עד אתמול חיסנו חצי מיליון איש. מקרה המוות נבדק, יש מקרה של אדם שסובל מאלרגיה - זה אגב ידוע גם במדינות אחרות שחיסנו, לכן נתנו הנחיה להיזהר עם אנשים אלרגיים. מעבר לזה אני לא מכיר דבר אחר".
- קצב החיסונים יוגבר? "במדינת ישראל יש מספיק חיסונים לחסן את אוכלוסיית הסיכון – זה הדבר המרכזי שאנחנו עושים הכי מהר שיכולים. צריך להבין, דובר על 60 אלף חיסונים ביום וכבר הגענו לכ-100 אלף ועוד נמשיך הלאה, לכ-150 אלף. זה הישג מדהים של מערכת הבריאות, של קופות החולים, של כל מי שנותן כתף. לא הרבה מדינות בעולם יכולות להתגאות במערכת שכזו.
"ברגע שמגיעים לשיא הקיבולת של החיסון היומי, המשמעות היא ששלושה שבועות לאחר מכן, אם לא תגדיל את היכולת, ויהיה מאוד קשה כי בסוף תגיע למספר שלא תוכל לעבור אותו, בסוף לא תוכל לצרף מתחסנים חדשים, כל אלה שזקוקים למנה השנייה. ולהערכתי זה מה שיקרה. עד שנחסן את כל אוכלוסיית הסיכון, נראה שבועיים שלושה לאחר מכן את הסבב השני של אותה אוכלוסייה עם מיעוט חיסונים של אוכלוסיות נוספות. ולאחר שנסיים לחסן את אוכלוסיית הסיכון בפעם השנייה, נתחיל לראות את המשך החיסונים לשאר הציבור".
קיש ואמו התחסנו לקורונה, ריאיון לאולפן ynet
(צילום: משי בן עמי, שחר גולדשטיין)


"האיום בהשבתת מערכת החינוך אם מורים לא יחוסנו לא משפיע עלינו"

סגן שר הבריאות התייחס לאיומים של מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, שלפיהם מערכת החינוך תושבת אם לא תינתן עדיפות לצוותי ההוראה במבצע החיסונים. "אני מצטער, זה לא משפיע עלינו. את מי עדיף לחסן? מורה בן 30 שנמצא עם 40 ילדים, או אדם בן 70 שנמצא בביתו? את מי אתה רוצה לחסן ראשון ועל מי אתה מוכן לקחת אחריות? אני אחסן קודם כל את האדם בן ה-70".
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"האיומים של בן דויד לא משפיעים עלינו"
(צילום: הדר יואביאן)
- יוצאות הודעות של עיריות, בתי חולים, שאומרים 'אנחנו מתחילים לחסן מורים', וזה בניגוד להתוויית משרד הבריאות. "זה לא יקרה, ואם מישהו יפעל בניגוד להנחיות, ויחליט על דעת עצמו לחסן אוכלוסיות שלא בתיעדוף הנוכחי, מי שיפעל ויחסן מורים בניגוד להנחיות - ינותק ממבצע החיסונים ויראה אותו מתנהל בלעדיו".
- מה דעתך על אותם ראשי ערים שלא אוכפים, שלא שולחים פקחים לסגור חנויות או טייק אווי? "אני ראיתי שמי שהובילו את הגישה, עוד קודם, של 'הישר בעיניו יעשה', מה שנקרא לייצר אנרכיה, היה ליברמן. אז מוזמנים להצטרף אליו. ואני מציע לכל אדם בישראל, בין אם ראש עיר, שר, אדם רגיל, לפעול על פי ההנחיות. אנחנו מדינת חוק. אם נחיה במדינה בלי ערבות הדדית, שכל אחד עושה מה שהוא רוצה, נראה אנרכיה שתשתלט. שמעתי את ליברמן מציע את זה, אז שאותם ראשי ערים יעברו לליברמן, שיהיה להם לפחות ראש מפלגה שחושב כמותם".
- לגבי הבידוד במלוניות, ראינו תפנית בעמדה. ראיתם שזה לא יעיל, לא ידעתם קודם שיש בעיות עם המודל הזה? "ידענו. ברור לנו שזה מהלך קשה וכואב ומשתי סיבות: ראשית, ראינו שבידוד ביתי לא היה יעיל ולא הקפידו עליו. שנית, קיים חשש מאוד גדול מהתפשטות המוטציה, וזה למעשה חיבר אותנו למלוניות. היום לא יודעים הכול, חסר מידע, אבל ככל הנראה החיסונים יהיו יעילים למוטציה, וזה מקטין את רמת החשש. אנחנו יודעים שהיא חדרה לישראל, כנראה עדיין במספרים נמוכים, נמצאו שישה מאומתים של הווריאנט. ולכן עם כל השיקולים והמורכבות הקשה והעומס, נפעל אחרת בעניין הזה. אני מניח שהיום תתקבל החלטה לאחר דיון מסודר עם משרד הבריאות".
4 צפייה בגלריה
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
(צילום: שלו שלום)
- להערכתך, כל מי שישוב מחו"ל אחרי יום חמישי הקרוב לא יחויב במלונית? "החלטה מסודרת תצא אחרי דיון מסודר במערכת הבריאות. לפי ההערכה שלי - ביום שישי חובת המלונית תפוג. אני מניח שלא נראה את הדבר חוזר על עצמו, יהיו שינויים, מהם? הם ייקבעו בדיון".
- שאלה פוליטית: אתה בעד פריימריז בליכוד? "ברמה האישית אני מאוד בטוח שאני מתקדם ושאגיע להישג משמעותי בפריימריז. אבל נשים את זה בצד. לאור התחלואה, הקורונה והסגר, אני מסתכל על איך עושים פריימריז שחייבים לסיים תוך שלושה שבועות מהיום, כי יש לו"ז וסגר הולך להיות לפחות בשבועיים הקרובים. זה אירוע קשה ומורכב, ואולי פרקטית נצטרך לוותר על כך. הדברים האלה נידונים כעת בליכוד. אני מאוד בעד פריימריז, זה בסיס ליבה של המפלגה שלנו, זה נחוץ".