5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה של תל אביב 2019
מצעד הגאווה של תל אביב 2019
מצעד הגאווה בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
יממה לפני פתיחת חודש הגאווה מפרסמים באגודה למען הלהט"ב את "מדד הגאווה" ברשויות המקומיות. תל אביב-יפו, גבעתיים, ראשון לציון ורמת גן הן העיריות שקידמו הכי הרבה את צרכי הקהילה הלהט"ב בשנה החולפת, בעוד שעיריות ירושלים, נהריה, יבנה ובית שמש דורגו בתחתית הרשימה.
במהלך השנה האחרונה נמדדו 47 רשויות מקומיות שמקדמות עשייה למען להט"ב ומלוות על ידי האגודה על סמך עשרות שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתיות, נראות ציבורית ותרבות, כדי לקדם מרחב בטוח ללהט"ב בכל מקום בישראל. המדד עקב בצורה מקיפה אחר יחסן של הרשויות, בחן כיצד תמכו וקידמו את צרכי הקהילה במרחב העירוני בשנה החולפת, ובדק בין היתר האם העירייה אישרה רישום זוגיות ללהט"ב והתאימה את הטפסים העירוניים עבור משפחות גאות, כמו גם אם קיים מענה טיפולי עבור להט"ב ואם עירייה תמכה או סירבה לתמוך באירוע הגאווה.
על פי הנתונים, כ-11 ערים ורשויות מקומיות אישרו רישום לזוגות גאים לצורך קבלת זכויות ושירותים מהרשות המקומית, וכ-28 רשויות מקומיות התאימו השנה את הטפסים העירוניים למשפחות גאות, ו-20 מתוכן התאימו את הטפסים באופן מלא. בכ-21 רשויות מקומיות מונה עובד סוציאלי שאחראי על נושא הלהט"ב וכ-17 רשויות ביצעו הכשרה בנושא להט"ב לצוותי הרווחה.
בכ-31 רשויות מקומיות קיימות קבוצות של ארגון הנוער הגאה "איגי" במימון מלא של הרשויות, בכ-21 רשויות קיים אחראי להט"ב בשירות הפסיכולוגי החינוכי וכ-14 רשויות ביצעו הכשרה לצוותים החינוכיים בנוגע לנוער גאה. עוד עולה במדד כי בכ-11 רשויות מקומיות מונה מחזיק תיק הקהילה הגאה, כולל תקציב ייעודי. בנוסף, כ-24 רשויות מקומיות לקחו חלק במימון אירוע הגאווה בעיר וכ-8 מתוכן מימנו את האירוע באופן מלא.
בתוך כך, השנה יתקיימו למעלה מ-50 אירועי גאווה מצפון ועד דרום. חלק נרחב מהאירועים המתקיימים ברשויות מקומיות שנמצאות בתחתית המדד וסירבו לתמוך באירוע, הן יוזמה של פעילים מקומיים בתמיכת האגודה למען הלהט"ב.
מנתוני המדד עולה כי גם השנה עיריית תל אביב-יפו נמצאת במקום הראשון ביחס ללהט"ב. העירייה נמצאת במקומות הראשונים בתחומי התשתית, הרווחה והתרבות, מפעילה ומממנת את המרכז הגאה, שמוביל בתמיכתה מאות פעילויות, אירועים, פרויקטים קהילתיים, מקומות התנדבות ושירותים לכל הקשת הגאה. השירותים כוללים גם מרפאה מומחית ברפואת להט"ב, קליניקה לייעוץ וטיפול מומחית להט"ב, מרכז תעסוקה לקהילה הטרנסג'נדרית, מרכז למשפחות גאות ועוד. כמו כן, העירייה תחל השנה את פרויקט הבנייה של המרכז הגאה החדש בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.
במקום השני ניצבת עיריית גבעתיים, שהייתה העיר הראשונה שהתאימה את טפסי העירייה לזוגות להט"ב בין היתר ברישום לבתי ספר, גנים, חוגים ובעניינים רפואיים, קידמה הכשרות לצוותי העירייה בנושאי להט"ב, יזמה שירות גישור למשפחות להט"ב, ציינה את אירועי הגאווה בפתיחת גינת הסובלנות בה הונצח ניר כץ ז"ל שנרצח בירי בברנוער, וקיימה קמפיין התרמה לבית דרור באמצעות תנועות הנוער בעיר.
5 צפייה בגלריה
מדד הגאווה ברשויות המקומיות
מדד הגאווה ברשויות המקומיות
(צילום: האגודה למען הלהט"ב)
במקום השלישי ממוקמות עיריות ראשון לציון ורמת גן. עיריית ראשל"צ נמצאת במקומות הראשונים בתחומי הנראות ותחושת הביטחון ובתחום התרבות, כשבתקופת הקורונה המשיכה העירייה את המענה לקהילה באמצעות אירועי זום, חלוקת ערכות גאווה ופעילות חברתית. בנוסף, העירייה מקדמת מגוון מענים חדשים כגון מכינה קדם צבאית בשיתוף ארגון הנוער הגאה, קבוצת ספורט גאה ועוד.
עיריית רמת גן שנמצאת במקומות הראשונים בתחומי החינוך, התרבות ונראות, השיקה השנה קמפיין למיגור הלהט"בופוביה בחוצות העיר ואף האירה את האגם בפארק הלאומי בצבעי הגאווה. העירייה חילקה גם דגלי גאווה למרפסות עבור אלפי תושבים ותושבות, תלתה מאות דגלי גאווה ברחבי העיר ודגלים נוספים על כל דגל שהוסר או נתלש.
5 צפייה בגלריה
ניצבת בראש. תל אביב
ניצבת בראש. תל אביב
ניצבת בראש. תל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
במקום הרביעי ממוקמת עיריית חיפה שעלתה שלוש מקומות בהשוואה לשנה שעברה. העירייה מדורגת במקומות הראשונים בתחומי הרווחה והנראות. העירייה מפעילה את המרכז הקהילתי הגאה של העיר, "בית הקהילות", שמספק שירותי פנאי, תרבות גאה, פיתוח קהילה, מיצוי זכויות, תמיכה וטיפול ותכניות העצמה לציבור הגאה בעיר. בנוסף, העירייה הפעילה בזמן הקורונה מערך תמיכה ייעודי לחברי הקהילה, כמו גם הוקצו תקציבים ייעודיים לחלוקת מזון עבור חברות וחברי הקהילה בעיר. במקומות החמישי עד העשירי ממוקמות עיריות כפר סבא, רמת השרון, הוד השרון, באר שבע, הרצליה, ויהוד מונסון.
בצד השני, עיריית ירושלים ניצבת בדירוג התחתון של הרשימה במקום ה-37 בלבד, המקום הנמוך ביותר לעיר גדולה. לפי המדד, העירייה לא קיימה פעילות מטעמה לציבור הגאה בעיר ואינה מנגישה שירותים בסיסיים קיימים לצרכים הקהילתיים. בנוסף, העירייה לא משתתפת כלל במימון חודש הגאווה והסובלנות בעיר למרות רצח שירה בנקי ז"ל ואינה מתקצבת את הבית הפתוח בירושלים באופן שיווני, חרף פסיקת בג"ץ בעניין. בתחתית המדד במקומות 47-45 ממוקדמות עיריות בית שמש, יבנה ונהריה.
5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים לשנת 2018
מצעד הגאווה בירושלים לשנת 2018
לא מסייעת לקהילה. ירושלים
(צילום: EPA)
"בזמן שממשלת ישראל ממשיכה את האפליה הברורה נגדנו, בשנים האחרות בישראל חלה מהפכה מקומית גאה", הסביר מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי. "נתוני המדד מראים את כוחה הארצי של הקהילה הגאה והמאבק הגאה בכל הארץ. אנחנו רואים ורואות יותר ויותר ראשי עיר, חברי מועצה, פעילים ותושבים ותושבות שמצטרפים למסע שלנו לשיוויון וביטחון עבור כל אחד ואחת. בכל הארץ יש התעוררות של עשרות התארגנויות גאות של פעילים ופעילות מהקהילה הגאה שאנחנו מלווים ושפועלות יום יום ליצירת מרחב בטוח ללהט"ב בכל יישוב, עיר וכפר ברחבי הארץ. המאבק שלנו לחיים בביטחון ובכבוד ולהיות מי שאנחנו בכל מקום בארץ עוד רחוק מלהסתיים ואנחנו נמשיך להביא את אור הסובלנות והגאווה לכל ישראל".