3 צפייה בגלריה
הפסיכולוג מת והמסמכים של המטופלים נזרקו לרחוב
הפסיכולוג מת והמסמכים של המטופלים נזרקו לרחוב
"להסדיר את הנושא בחוק". המסמכים ברחוב
(צילום: ראובן וייס)
מאות מסמכים, כולל אבחונים פסיכולוגיים אישיים של ילדים, חוות דעת ותיעודי פגישות מלאים בפרטים האישיים ביותר של מאות מטופלים, נמצאו אתמול (יום שלישי) זרוקים ברחוב ראשי ברמת גן, גלויים לעיני כל, מטרים ספורים ממקום שהיה בעבר מכון לאבחון ליקויי למידה וייעוץ פסיכולוגי.
בדיקה העלתה שהפסיכולוג שייסד את המכון נפטר לפני כשנה וחצי, המקום נסגר ועכשיו פונתה תכולתו. המסמכים שנזרקו כללו שמות מלאים, תאריכי לידה, תעודות זהות, מצבים משפחתיים, סיפורי חיים ותיעוד של המצוקות שבגללן פנו המטופלים למכון. "קשיים משמעותיים ברוב מקצועות הלימוד", נכתב במסמך אחד. "בתחום הרגשי הילדה משדרת תחושה של חוסר אמון ביכולותיה", צוין במסמך אחר. "ריבוי בשגיאות כתיב, קושי בשליפת אוצר מילים, פער לטובת הבנת הנשמע", נכתב באחד המקרים. "הגננת הרבתה לאיים על הילד. בגיל הגן התגלו קשיים מוטוריים", היה התיעוד במקרה נוסף.
3 צפייה בגלריה
הפסיכולוג מת והמסמכים של המטופלים נזרקו לרחוב
הפסיכולוג מת והמסמכים של המטופלים נזרקו לרחוב
"הוצאתי את הבת שלי ממרפאות ציבוריות כדי לשמור על פרטיותה". המסמכים ברחוב
(צילום: ראובן וייס)
אם שבתה הייתה מטופלת במרפאה אמרה אתמול: "זה נורא ואיום. הסיוט של כל מטופל בבריאות הנפש הוא שדבר כזה יקרה לו. הבת שלי לא הייתה בעייתית אבל היו לה קשיים, ודאגתי להוציא אותה ממרפאות ציבוריות בדיוק כדי לשמור על הפרטיות שלה. לדעת שדבר כזה יכול לקרות במרפאה פרטית – זה מבהיל".
השאלה המטרידה היא מדוע במדינת ישראל לא קיים פרוטוקול מחייב שלפיו אמורים פסיכולוגים להתנהל עם המסמכים האישיים של מטופליהם, בעיקר כשנבצר מהם להמשיך לטפל בהם, או לחלופין אם הם נפטרים. "חייבים להסדיר את העניין הזה, צריכה להיות רגולציה", מסביר יורם שליאר, יו"ר הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, "צריך להיות פרוטוקול שבמקרה של מוות או נבצרות יועברו החומרים לאיש מקצוע אחר, שיודע איך לטפל בהם, ושמוסכם איתו מראש שבמקרה זה הוא לוקח עליהם אחריות. הקוד האתי של הסתדרות הפסיכולוגים קובע כי יש למנות פסיכולוג אחר כנאמן לחומר הסודי במקרה של מוות או נבצרות, אבל זה לא מעוגן בחוק. זה חשוב כי לא הכל צריך לגרוס. יש דברים שצריך לשמור כמו אבחונים, תיקים של ילדים ועוד. יש כל מיני כללים בעניין הזה".
3 צפייה בגלריה
הפסיכולוג מת והמסמכים של המטופלים נזרקו לרחוב
הפסיכולוג מת והמסמכים של המטופלים נזרקו לרחוב
המסמכים שנזרקו לרחוב ברמת גן
(צילום: ראובן וייס)
שליאר מסביר שהפרוטוקול צריך לעסוק גם באופן שבו החומרים נשמרים בקליניקות הפרטיות. "באיזו מידה המסמכים שמורים בארונות ובמגירות? באיזו מידה המחשבים מוגנים על ידי סיסמאות? צריכים להיות כללים שמגינים על המטופלים. חוק החיסיון אומר שצריך להבטיח את הדברים האלה. הכללים שחלים על הפסיכולוגיה הציבורית חייבים לחול גם על הפסיכולוגים הפרטיים. אני די בטוח שרבים מקפידים עליהם, אבל זה צריך להיות משהו שמוסדר בחוק".
משרד הבריאות מסר בתגובה: "דיון בסוגיה זו נערך בפורומים פסיכולוגיים שונים, כולל במועצת הפסיכולוגים. במסגרת הדיונים הוחלט שנדרש חוזר מנחה בנושא. מכיוון שהסוגיה נוגעת למקצועות טיפול נוספים, בהתייעצות עם שאר ראשי המקצועות ועם ראש חטיבת הרפואה הוחלט להוציא חוזר לכלל המקצועות ולא חוזר נפרד לפסיכולוגים. העבודה על החוזר טרם הושלמה, אבל הוא עומד לקבוע בין היתר כי האחריות של המטפל הינה לוודא שיהיה איש מקצוע שיידע לטפל בעת הצורך ברשומות שהושארו".