(צילום: משה מזרחי)

בליכוד טענו כי יאיר לפיד לא יכול להעביר את תפקיד ראש הממשלה לנפתלי בנט - אבל לפחות לפי בית הנשיא הדבר אינו נכון: היועצת המשפטית של בית הנשיא השיבה לפניית הליכוד והזכירה כי בפנייה קודמת של בנימין נתניהו אליה אמרה לו במפורש שחבר הכנסת שעליו הוטל להרכיב ממשלה יכול לכהן כראש ממשלה חליפי בתקופה הראשונה.
במקביל, צוותי המשא ומתן להקמת ממשלת השינוי ישבו לאורך הלילה ונרשמה התקדמות במגעים. בהמשך היום יגיעו לפיד, בנט, גדעון סער ונפתלי בנט לכפר המכביה ברמת גן בניסיון להגיע להסכמות. גורם במשא ומתן אמר הבוקר כי "הייתה התקדמות אבל יש עדיין קשיים. ראשי המפלגות צריכים להגיע כדי לנסות לפתור את זה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד נפתלי בנט
בנימין נתניהו יאיר לפיד נפתלי בנט
נתניהו, לפיד ובנט
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן )
היועמ"שית של בית הנשיא, עו״ד אוּדית קורינלדי-סירקיס, הזכירה לפרקליט הליכוד - עו"ד מיכאל ראבילו - כי ביום האחרון למנדט של נתניהו הוא פנה לנשיא בשאלה דומה, וזכה לתשובה ברורה.
"כפי שוודאי זכור לך, ב-4 במאי פנית אליי ביקשת לוודא עמי, שמקובל עליי שכאשר מוקמת ממשלת חילופים חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה יכול לכהן כראש הממשלה החלופי בתקופה הראשונה, (לפני מועד החילופים. זאת, בהתבסס על סעיף 13א לחוק-יסוד: הממשלה. השבתי לך שזוהי גם עמדתי המשפטית ואני מסכימה עמך", כתבה היועמ"שית.
"בתמצית אציין כי עמדה זאת מבוססת על לשון החוק, ועל תכליתו של חוק-יסוד: הממשלה הן בכלל והן של סעיף 13א לחוק זה - העוסק בכינון ממשלת חילופים - בפרט", הוסיפה.
לצד זאת ציינה כי - כפי שהבהירה גם כן באותו מכתב מהחודש שעבר - על חבר הכנסת שמודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה להבהיר את הרכב הסיעות השותפות לממשלה, לציין אם מדובר בממשלת חילופים ומי יכהן כראש הממשלה החלופי - אם מדובר בממשלת חילופים. בהודעתו הצפויה היום כי עלה בידיו להקים ממשלה, צפוי לפיד לומר כי בנט יהיה ראש הממשלה הראשון בה, ולמסור את הרכב הסיעות בממשלה זו.
הפרשנות המשפטית של ד"ר מתן גוטמן
(צילום: משה מזרחי)

אמש דווח כי בין המפלגות שעתידות להרכיב את "ממשלת השינוי" עדיין יש מחלוקות, חלקן מהותיות, אך גורמים בכירים בגוש השינוי טוענים - הממשלה תקום כבר היום. ההערכה היא שבמהלך היום ייפתרו כל המחלוקות. כל זאת, למרות האולטימטום של איילת שקד, ההתנגדות בתוך מפלגת ימינה ואפילו הוויכוח על תיק החקלאות בין ישראל ביתנו לכחול לבן.
אחת המחלוקות המרכזיות שעדיין נותרו במשא ומתן הקואליציוני היא ההסכמות בין יש עתיד למפלגת העבודה - שלפיהן מרב מיכאלי תכהן לצד גדעון סער בוועדה לבחירת שופטים. איילת שקד התנתה את כניסתה לממשלת השינוי בכך שמיכאלי תוותר על מקומה בוועדה, כך ששני השרים שיכהנו בה יהיו מהימין. לפני האולטימטום, אתמול בצהריים, דחה לפיד את הדרישה הזו.
שקד, שכיהנה בעבר כשרת המשפטים, נחשבת למי שאחראית למינוי של שופטים שמרנים רבים - ומיכאלי, מנגד, לא צפויה לתמוך במינויים כאלה בעתיד. הוועדה לבחירת שופטים הפכה בשנים האחרונות למוקד מרכזי של מאבקים בין מפלגות המרכז-שמאל למפלגות הימין בישראל. הוועדה כוללת תשעה חברים - שני שרים, שני חברי כנסת, שלושה שופטי עליון ושני נציגים מלשכת עורכי הדין.
בשנים האחרונות נאבק הימין כדי לשנות את הרכב הוועדה ולבטל את הרוב האוטומטי שיש בה לנציגי מערכת המשפט - דבר שהצליחה שקד לעשות כשהשיגה את תמיכתו של יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה. כעת, מינויה הצפוי של מיכאלי לוועדה הוביל לביקורת קשה מימין על בנט ושקד.