ריאיון פוליטי ח"כ אפרת רייטן העבודה
(צילום: אסף חן)

ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה היום (חמישי) כי במקביל ללחימה בעזה מתנהל שיח אלים וקיצוני: "עיתונאים וח"כים מאוימים, זו סכנה אמיתית למדינה". רייטן, שרכבה נשרף במהומות ביפו, הודתה באולפן ynet כי היא "עדיין חוששת להסתובב" בעיר.
"הרי העיתונאים היום נמצאים על הכוונת והולכים עם אבטחה, ח"כים מאוימים. זו סכנה אמיתית לכל מדינה בריאה, דמוקרטית. אני חושבת שיש פה אחריות מאוד גדולה גם לתקשורת, גם לאנשי הציבור וגם לציבור כולו", אמרה רייטן.
2 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
אפרת רייטן
(צילום: קובי קואנקס)
לדבריה, "אנחנו מדברים על הסתה ועל מנהיגות אחראית ועל עצימת עיניים. זאת אומרת ברגע שבו אני רואה תגובות לגיטימיות שמבקשות למתן ולהרגיע של השטח, למשל, תגובה של מפכ"ל המשטרה שאומר בצדק 'בואו נעשה כאן את השמירה על שלטון החוק' - אז הוא מקבל על הראש מהדרג המדיני הבכיר ביותר".
רייטן, שמתגוררת ביפו, חוותה לפני כשבוע על בשרה את האלימות מצד ערביי ישראל, כאשר רכבה נשרף באחת המהומות. "היה לילה אחד שהיה ליל פורענות מאוד רציני ביפו שזה היה בין שישי לשבת, שבא בעקבות שלושה ימים של מתח מאוד מאוד גדול בעיר בעקבות אותן קריאות של לה פמיליה ואחרים שמגיעים", אמרה. "ראינו ממש את התכתובות והמשטרה סגרה עלינו כדי שאותן קבוצות לא ייכנסו ולא יתסיסו כי הם פשוט הודיעו שהם באים".
2 צפייה בגלריה
הפגנה ביפו- ערביי ישראל נגד ההתקפה על עזה, וכנגד גירוש תושבי שיח׳ ג׳ראח מבתיהם
הפגנה ביפו- ערביי ישראל נגד ההתקפה על עזה, וכנגד גירוש תושבי שיח׳ ג׳ראח מבתיהם
הפגנה של ערבים השבוע ביפו
(צילום: יריב כץ)
מפכ"ל המשטרה בהצהרה על המצב המתוח 
(צילום: משה מזרחי)

בית הכנסת דוסא שחולל בלוד
(קרדיט:נעם דרייפוס)

-ובבוקר כשאת יוצאת לעבודה, לא משנה לאן, את מסתובבת בחשש ביפו? "כן, אני עדיין מסתובבת בחשש, אני אומרת לך את האמת. הרוב הוא מתון, חד משמעית. יש 20 אלף ערבים מוסלמים ונוצרים ביפו, מי שיצא לעשות את הפרעות האלה ביום שישי זה עשרות בודדות, באמת, כמה עשרות צעירים שחלקם עם עבר פלילי אגב וחלקם באמת באו לפרוע. היו שם דברים שהם איומים ונחצו שם כל הקווים האדומים, שיהיה פה ברור, וצריך לנקוט בהם ביד קשה ואני שמחה שהשב"כ נכנס ושנקט איתם ביד קשה ולכולם מגיע להיכנס לכלא לשנים ארוכות".
"צריכה להיות כאן איזושהי מנהיגות", אמרה רייטן. "מה שראינו עכשיו עלול להיות באמת רק הפרומו, אם לא תהיה כאן איזושהי גישה אסטרטגית של טיפול מצד אחד ויד קשה מצד שני. אבל חייבים לעשות כאן השקעה וחייבים להבין את שורש הבעיה ולא לטפל ולשים פלסטר. שמעתי אתמול שהיו פי 7 בקשות לנשיאת נשק לאזרחים. אתה יכול לדמיין את הפרעות הבאות? אתה יודע מה הולך לקרות? נשק ברחובות ואנשים הולכים לירות אחד על השני".
(צילום: משי בן עמי, אסף חן)

(צילום: אסף חן)

רייטן שללה כל אפשרות שמפלגת העבודה תחבור לממשלה שבראשה עומד נתניהו. "זה לא יקרה וגם אמרנו את זה לאורך כל הדרך בבחירות ואנחנו כמובן אומרים את זה עכשיו. אנחנו לא יכולים להסכים עם הדרך הזו אז אין שום קונסטלציה שזה יקרה".

"ממשלת השינוי? לא נרים ידיים עד הרגע האחרון"

13 ימים לתום המנדט שקיבל יאיר לפיד, ח"כ מירב כהן (יש עתיד) אמרה היום לאולפן ynet כי ממשלת השינוי עוד לא מתה, והמגעים נמשכים. "אנחנו עדיין בשיח עם כולם, הלוואי ועוד יהיו שינויים. בכל מקרה אנחנו לא נרים ידיים עד הרגע האחרון, וגם חשוב מאוד להמשיך להחזיק במנדט כיוון שזה מאפשר לנו את השליטה בוועדה המסדרת שזה בעצם כל סדר היום של הכנסת וייתכן שבקרוב גם נרצה לקדם חקיקה, אם זה לקצוב קדנציות של רה"מ, אם זה למנוע מרה"מ עם כתבי אישום לכהן, ועוד חקיקות חשובות שאנחנו מאמינים בהן ובהחלט ייתכן שדרך הוועדה המסדרת נוכל לקדם אותן".
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) תקפה בריאיון לאולפן ynet את התנהלות הממשלה נוכח המבצע בעזה והפרעות בתוך ישראל. "אתם מדברים פה על הפסקות אש? איזו הפסקת אש? איפה הבנים שלנו? איפה האזרחים שלנו? מישהו מעלה את זה לסדר יום? על איזה הפסקת אש אפשר לדבר? זאת אומרת, זאת הפסקת אש לעוד כמה זמן, אנחנו לא סיימנו את המבצע, אנחנו לא פיזרנו את עזה, לא החזרנו את החיילים שלנו, לא הגענו להסכמים, אנחנו פשוט בהפסקונת עד הסיבוב הבא, זה בדיוק מה שיהיה. הבת שלי בת 8 וחצי שואלת 'אמא מתי תהיה הפעם הבאה'"?