משבר הקורונה מעמיד את מערכת החינוך על קרני דילמה: האם להתחשב בתלמידים ולחתוך באופן משמעותי את מספר המקצועות והיקפי החומר שעליהם הם נבחנים בבגרויות, או דווקא להימנע מכך, ועל אף הנסיבות המאתגרות, להמשיך לדרוש בחינה בחמישה מקצועות לפחות?
הדיון לא בא בחלל ריק, אלא ברקע הקלות נרחבות שניתנו לנבחני הקיץ האחרון, ואשר הובילו לציונים כה גבוהים, עד שהמשרד אולץ לנרמל אותם כלפי מטה, כדי לתת להם תוקף.
ההצעה להפחית את מספר הבחינות לא טובה. היא עלולה לגרום לאקדמיה לא להכיר בבגרות, ולקבל תלמידים ללימודים גבוהים רק על סמך בחינה פסיכומטרית.
למעשה זה כבר קרה בשנת 1982: ראשי האוניברסיטאות ראו אז ירידה ברמת הבגרויות, והוסיפו את המבחן הפסיכומטרי לתנאי הקבלה.
אל לנו לדרוש מעט מתלמידינו. אנחנו אולי נקנה להם הווה נוח, אבל על חשבון עתידם.
עלינו להפעיל את כלי הסיוע לתלמידים העומדים לרשותנו, ולשמור על המתווה הקיים: חמש בחינות, מיקוד בנושאים, דרישה לשליטה בחומר. אחרת, תעמוד בסכנה תעודת הבגרות כולה.
- שמואל אבואב היה מנכ"ל משרד החינוך
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com