אחרי חודשים ארוכים של שיחות מייגעות, ותהליך מתיש עוד יותר שנמשך כבר ארבע שנים וחצי, הודיעו הערב (ה') בריטניה והאיחוד האירופי על הסכם שיסדיר את היחסים הכלכליים בין הממלכה לשותף הסחר הגדול ביותר שלה עם השלמת תהליך הפרישה ממנו, ה"ברקזיט".
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה מכריז על הסכם סחר ברקזיט עם האיחוד האירופי
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה מכריז על הסכם סחר ברקזיט עם האיחוד האירופי
"השגנו בחזרה שליטה". ג'ונסון, הערב
בסוף ינואר השנה: בריטניה חוגגת את הפרישה מבריסל
(צילום: רויטרס)

ההסכם מוכרז ברגע האחרון ממש, ימים ספורים לפני שבריטניה תפרוש בתחילת השנה הקרובה מהשוק האירופי המאוחד ומאיחוד המכס שלו. ההסכם צפוי למנוע כאוס במעברי הגבולות ב-1 בינואר, ולהרגיע במעט את בעלי העסקים שחששו ממכה קשה ביום שאחרי.
"ההסכם גמור", הכריז ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בציוץ בטוויטר, שאליו צירף תמונה שלו מניף את שתי ידיו לאות ניצחון. דקות ספורות לאחר מכן כינס מסיבת עיתונאים שבה אמר כי מדובר בהסכם הסחר הגדול ביותר שבריטניה חתמה עליו אי-פעם. "אנשים אמרו שזה בלתי אפשרי, אבל לקחנו בחזרה שליטה", אמר, "לקחנו בחזרה שליטה על הגורל שלנו".
"לקחנו בחזרה שליטה על הכספים, הגבולות, החוקים, המסחר ומי הדיג שלנו!", אמר גורם בלשכתו של ג'ונסון. הגורם הוסיף כי מדובר ב"חדשות פנטסטיות" עבור בעלי העסקים ועבור "כל חלק בבריטניה". פרטי ההסכם טרם נחשפו במלואם, אך לפי הגורם הבריטי ההסכם מבוסס על הימנעות של שני הצדדים ממכסים על סחורות. "הבאנו את ההסכם הנהדר הזה לממלכה המאוחדת בזמן שיא, ותחת תנאים מאוד מאתגרים".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מכריז על הסחר ברקזיט עם האיחוד האירופי
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מכריז על הסחר ברקזיט עם האיחוד האירופי
ג'ונסון במסיבת העיתונאים הערב. "אמרו שזה בלתי אפשרי"
(צילום: AFP)
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין כינסה גם היא מסיבת עיתונאים בבריסל, שבה בירכה על הסכם שגובש, אותו היא כינתה "הוגן ומאוזן". "זו הייתה דרך ארוכה ופתלתלה", אמרה על המשא ומתן הממושך, וציינה כי היא חשה כעת תחושה של סיפוק והקלה, אם כי לדבריה הפרישה הבריטית מלווה בתחושה של "עצב מתוק". פון דר ליין הדגישה שהאיחוד האירופי ימשיך לשתף פעולה עם בריטניה לקידום האינטרסים המשותפים ביניהם. "זה הזמן לפתוח דף חדש ולהתבונן אל עבר העתיד", הוסיפה.
בריטניה, נזכיר, פרשה רשמית מהאיחוד האירופי בתחילת השנה, אחרי 47 שנים ובתום תהליך מייגע שהחל עם תוצאותיו המפתיעות של משאל העם ביוני 2016, שבו ברוב של 52% בחרו הבריטים לפרוש מהפרויקט לאיחוד יבשת אירופה שמובילות צרפת וגרמניה. אולם גם לאחר הפרישה הרשמית הזו נותרה בריטניה חברה בשוק האירופי המאוחד ובאיחוד המכסים שלו, לתקופת מעבר של שנה אחת שבמהלכה ניהלו הצדדים משא ומתן מורכב על היחסים הכלכליים העתידיים שלהם.
אם לא היה מושג הסכם, הסחר בין בריטניה לאיחוד היה נשען על תנאי ארגון הסחר העולמי. במקרה שכזה היו מוטלות על סחורות מכסים שייקרו אותן ויפגעו בעסקים ובצרכנים. בבריטניה חששו גם מכאוס תחבורתי במעברי הגבולות, כזה שהיה יוצר אולי מחסור במוצרי מזון מסוימים. עדות לכך ניתנה השבוע כאשר צרפת חסמה את מעברי הגבול מחשש למוטציה החדשה של נגיף הקורונה שהתגלתה בבריטניה, ואלפי משאיות נתקעו במעבר הגבול בתעלת למאנש. הממשלה בלונדון אף נאלצה להפעיל תוכנית מגירה שהוכנה לתרחיש של שיבוש במעברי הגבול במקרה של ברקזיט ללא הסכם.
4 צפייה בגלריה
תמונות השנה של רויטרס 2020 מניפים את דגל בריטניה ביום הפרישה ברקזיט מ האיחוד האירופי 31 ינואר
תמונות השנה של רויטרס 2020 מניפים את דגל בריטניה ביום הפרישה ברקזיט מ האיחוד האירופי 31 ינואר
בריטים חוגגים את הפרישה הרשמית מהאיחוד האירופי בתחילת השנה
(צילום: רויטרס)
אולם גם עם הסכם הסחר החדש הכלכלנים צופים שיבוש מסוים ב-1 בינואר, כזה שייפגע בעיקר בכלכלה הבריטית ופחות בכלכלה האירופית. ההסכם לא מסדיר, למשל, את ענף השירותים, שמהווה 80% מהכלכלה הבריטית וכולל גם את תעשיית הבנקאות. לונדון נחשבת לאחת מהבירות הפיננסיות הגדולות בעולם, אולם עם הפרישה הסופית מהאיחוד הגישה של הבנקים הבריטיים לשוק האירופי עלולה להיפגע. ג'ונסון עצמו רמז לכך בדבריו הערב. "אני חייב להדגיש שיהיה שינוי – אז תהיו מוכנים", אמר.
בשבועות שלפני ההכרזה הערב על הסכם סחר נראה היה דווקא שהצדדים נקלעו למבוי סתום, ושהסיכויים להגיע לפריצת דרך בשיחות הולכים ופוחתים. אחת מסוגיות המחלוקת המרכזיות הייתה שאלת הגישה של דייגים ממדינות אירופה למים הכלכליים של בריטניה, כאשר בחודש שעבר לונדון אף שלחה מסר מאיים כשהודיעה שייתכן כי תשלח ספינות סיור של הצי המלכותי להגן על המים שלה.
גם המחלוקת סביב הדיג במים הבריטיים נפתרה, בתום דיונים שנמשכו אתמול אל תוך הלילה. הצדדים דנו בשאלות פרטניות כמו אילו סוגי דגים ניתן יהיה לדוג ובאיזו כמות. ג'ונסון אמר הערב כי הבריטים יגדילו לאורך תקופת מעבר שתימשך חמש שנים וחצי את היקף הדיג במימיהם, מ-50% כיום לכשני שלישים. "נוכל לתפוס ולאכול כמויות אדירות של דגים", הכריז כשהוא עונד עניבה עטורה בסמלי דגים. אף שסוגיית הדיג הפכה למרכזית בשיחות בחודשים האחרונים, מדובר בענף שמהווה רק 0.1% מהתמ"ג של בריטניה.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם שלט תמיכה ב ברקזיט דצמבר 2019
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם שלט תמיכה ב ברקזיט דצמבר 2019
"תשלימו את הברקזיט". ג'ונסון עם סיסמת הבחירות שלו ב-2019
(צילום: AP)
לשני הצדדים נותרים כעת ימים ספורים לאישור ההסכם בפרלמנט האירופי ובפרלמנט הבריטי. ההערכות הן שהוא יקבל אור ירוק משני הגופים הללו. אף שקבוצה מסוימת במפלגתו השמרנית של ג'ונסון עשויה להתנגד להסכם, בטענה שהוא עדיין כולל תלות מסוימת של בריטניה באיחוד, מפלגת הלייבור שבאופוזיציה לא צפויה להתנגד לו.