טקס חניכת האנדרטה לזכר חללי צד"ל
(צילום: משרד הביטחון)

יותר מ-21 שנים לאחר יציאת צה"ל מדרום לבנון ב-24 במאי 2000, יום שסימן גם את פירוק צד"ל, התקיים הערב (א') טקס חניכת האנדרטה לזכר חללי הארגון הלבנוני שאנשיו שירתו לצד ישראל במשך יותר מ-20 שנה. האנדרטה הוקמה בסמוך ל"גדר הטובה" במטולה, השער המיתולוגי שדרכו נכנסו חיילי צה"ל ללבנון. ynet העביר את הטקס, שבו נכחו מאות בני אדם, בשידור ישיר.
במהלך הטקס, שהתקיים במעמד שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, אנשי צד"ל ומשפחות שכולות, הוענקו אותות המערכה על הלחימה ברצועת הביטחון למפקדי צד"ל על-ידי שר הביטחון והרמטכ"ל. כמו כן, הוקראה תפילת יזכור מיוחדת בשפה הערבית. הטקס כולו הועבר בעברית ובערבית, ואת סרט חניכת האנדרטה גזרו שר הביטחון והרמטכ"ל בצוותא עם איש צד"ל.
12 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"בלי חיזבאללה כבר היה שלום עם לבנון". גנץ
(צילום: משרד הביטחון)
12 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בטקס החנוכה
אביב כוכבי בטקס החנוכה
"השער ללבנון נסגר, אבל נותר חוב". כוכבי
(צילום: משרד הביטחון)
12 צפייה בגלריה
חנוכת vאנדרטה
חנוכת vאנדרטה
הענקת האותות
(צילום: אביהו שפירא )
12 צפייה בגלריה
האנדרטה לזכר חללי צד״ל
האנדרטה לזכר חללי צד״ל
האנדרטה לזכר חללי צד"ל
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
12 צפייה בגלריה
האנדרטה לזכר חללי צד״ל
האנדרטה לזכר חללי צד״ל
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
הרמטכ"ל אביב כוכבי פתח את דבריו באמירת תודה לאנשי צד"ל, ואמר כי הוא מקווה שיהיו אנדרטאות נוספות לזכרם. "לפני 21 שנים השער ללבנון נסגר וסימל סיומה של לחימה, אבל התקופה הותירה מאחוריה חוב", אמר הרמטכ"ל. "חוב של כבוד והוקרה לכם, לוחמי צבא דרום לבנון, שלחמו לצידנו. השער נסגר, אך עבורכם המעגל לעולם יישאר פתוח. לבנון היא המולדת, שם נולדתם וגדלתם ושם בחרתם מתוך פטריוטיות אמיתית להקים את צד"ל ולהילחם נגד ארגוני הטרור שפעלו נגדכם ונגד מדינת ישראל".
כוכבי סיפר כיצד משותפות האינטרסים נוצרה ברית עמוקה בין ישראל לצד"ל, "שאין דומה לה בהיסטוריה של ישראל". לדבריו, "חיילים לבנונים וישראלים היו פרוסים זה לצד זה, לאורך ולרוחב הגזרה, דיווחו זה לזה וחיפו זה על זה. אני עומד כאן לא רק כרמטכ"ל אלא כמי ששירת בלבנון יחד איתכם כמפקד מחלקה, מ"פ, מג"ד ומח"ט. בכל התפקידים האלה ראיתי את המסירות, ההקרבה והגבורה שלכם".
12 צפייה בגלריה
חנוכת vאנדרטה
חנוכת vאנדרטה
"הפעם הראשונה בהיסטוריה שמעניקים אות ללוחמים שאינם מצה"ל". החלוקה
(צילום: אביהו שפירא )
12 צפייה בגלריה
חנוכת האנדרטה
חנוכת האנדרטה
טקס חנוכת האנדרטה
(צילום: אביהו שפירא )
"אזור הביטחון גבה מכולנו מחיר כבד בגוף, בנפש פצועה, ורבים שהלכו את הדרך עד סופה", אמר כוכבי. "כאבן של המשפחות השכולות הוא גדול וקבוע. אני מחזק אותן, אתכם, בשמי ובשם צה"ל כולו".
הרמטכ"ל ציין את חשיבות האנדרטה בכך ש"מעכשיו יידעו מי אתם, מי הייתם, ויזכרו מה עשיתם", והדגיש: "הענקת האות לחיילי צד"ל היא אירוע מיוחד במינו - זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של ישראל שבה אנו מעניקים אות מערכה ללוחמים שאינם לוחמי צה"ל".
הוא הודה כי לאנשי צד"ל עדיין ישנם קשיים בישראל, ואמר: "אני מכיר את המצוקות והאתגרים ונעשה הכל לתקן אותם. לאורך השנים לא עשינו מספיק כצבא, כחברה וכמדינה. לא עשינו מספיק כדי לטפל בכם. אך מוטב מאוחר מאשר אף פעם. השבועות האחרונים מביאים בשורה, וניכר שבעזרת הממשלה החדשה ינקטו וכבר ננקטים צעדים חדשים ומשמעותיים בנושא".
12 צפייה בגלריה
האנדרטה
האנדרטה
האנדרטה שהוקמה במטולה
(צילום: אגף דוברות והסברה,משרד הביטחון)
12 צפייה בגלריה
האנדרטה
האנדרטה
(צילום: אגף דוברות והסברה,משרד הביטחון)
כוכבי הבטיח "מחויבות מלאה" שלו ושל צה"ל לפתרון הבעיות של אנשי צד"ל, ולאחר מכן תקף את חיזבאללה: "גבול הצפון ודרום לבנון יכלו להיות מקום שקט, יציב ומשגשג, אך ארגון חיזבאללה בחר להפוך אותו למרחב צבאי שמתפרץ אחת לתקופה. הוא יצר לעצמו סיבה שולית, מגוחכת וחסרת ביסוס היסטורי או משפטי כדי לקחת בשבי את תושבי דרום לבנון ולבנון בכלל. ממשלת לבנון הפסיקה להיות קובעת בענייני מלחמה, חיזבאללה שלא מייצג את העם הוא שקובע".

גנץ: "יש ניסיונות להפיכה איראנית שקטה בלבנון"

שר הביטחון בני גנץ הודה גם הוא לאנשי צד"ל על שלחמו לצד צה"ל, ואמר: "פעלתם למען מולדתכם ודרום לבנון, ובחרתם להיות לנו לאחים ולפעול למען השלום בסביבת מחרחרת מלחמה. מרגש אותי לראות את ילדיכם שזכיתי להכיר שם גדלים כאן, מדברים עברית ומתגייסים לצה"ל. אנחנו, החברה הישראלית כולה, זכינו בכם".
גנץ אמר כי אנשי צד"ל היו הקו ההגנה של הרי הגליל והלבנון, וגם יהיו "הגשר ביניהם שיום אחד יביא לשלום בין העמים". לדבריו, "האנדרטה שאנחנו חונכים והאותות שאתם מקבלים הם צעדים סמליים אך חשובים. לצד זאת, התחלנו לגבש תוכנית לסיוע למצוקת הדיור שלכם - עד שתרגישו כאן בבית, וגם שיהיה לכם בית".
כמו הרמטכ"ל, גם גנץ תקף את חיזבאללה: "אלמלא חיזבאללה ושותפיו, אני מאמין שכבר היינו מגיעים לשלום עם לבנון. הלב כואב למראה תמונות הרעבים ברחובות לבנון. ישראל כבר הציעה לה בעבר סיוע, וגם היום אנחנו נכונים לפעול ולהשפיע על מדינות נוספות שיושיטו יד למען צמיחת לבנון ויציאתה מהמשבר. לצערי, בחסות המשבר הכלכלי והפוליטי, שחיזבאללה ממחולליו, אנחנו רואים ניסיונות להגדיל את המעורבות האיראנית בלבנון ולבצע בה סוג של הפיכה שקטה".
12 צפייה בגלריה
האנדרטה
האנדרטה
(צילום: אגף דוברות והסברה,משרד הביטחון)
12 צפייה בגלריה
חנוכת האנדרטה
חנוכת האנדרטה
(צילום: אביהו שפירא )
"צעד אחר צעד נכנסים גופים איראניים והשקעות איראניות ללבנון, ואיתם הניסיונות להחדיר אמצעי לחימה ואידיאולוגיה קיצונית", הוסיף גנץ. "כל אלו הם סכנה ללבנון, לאזרחיה ולשלום האזור. ישראל פוקחת עין ותעשה כל פעולה וכל דבר שנדרש כדי למנוע כל ניסיון לפגוע באזרחיה או להפר את גבולותיה. אנחנו גם פוקחים עין על הפעילות האיראנית במזרח התיכון ומעבר לו. ישראל תמשיך לפעול בכל האמצעים כדי למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני ולסכל כל התעצמות או ניסיון פגיעה בישראל".
גנץ סיכם ואמר שבין ישראל ללבנון יכולים להיות שיתופי פעולה רבים, והודה שוב לאנשי צד"ל. "אני מתפלל שיום אחד תוכלו שוב לבקר במולדתכם הראשונה, ולספר לקרוביכם שהמאבק שהתחלנו יחד לפני עשרות שנים - והפך אותנו מזרים לאחים - הצליח", אמר.
12 צפייה בגלריה
האנדרטה
האנדרטה
(צילום: אגף דוברות והסברה,משרד הביטחון)
מפקד החטיבה המרחבית של צד"ל לשעבר, נבי אבו ראפא, דיבר בטקס על הלחימה לצד צה"ל בלבנון - ואמר בעברית: "דיור, דיור, דיור. זו הבעיה היחידה שלנו. אנחנו תושבי מדינת ישראל, רק תנו לנו גג".
בטקס ביצעו יחד הלהקות הצבאיות וזמרים מקהילת לוחמי צד"ל את שיר הרעות. האנדרטה נבנתה על ידי אגף משפחות הנצחה ומורשת ואגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, וסמנכ"ל האגף אריה מועלם אמר: "זו הפעם הראשונה שהביטוי "אהבה מקודשת בדם" מתורגם לערבית לבנונית. והרעות למעשה אומרת הכל - את מהות הקשר, המחויבות והערב הזה".
אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון יזם את הקמת האנדרטה לזכר חללי צד"ל, מתוך מה שמוגדר באגף רצון להנציח ולהוקיר את זכרם של מי שלחמו כתף אל כתף עם חיילי צה"ל בלבנון. היא תהיה פתוחה לציבור הרחב במהלך כל ימות השבוע, ותתוחזק על ידי הרשות המקומית.
האנדרטה החדשה כוללת רחבת הנצחה ובה נר התמיד, דרך הנצחה, אזור תצפית, חורשת עצים להתכנסות ושהייה במקום ומתחם חניה למבקרים. היא משתרעת על פני 2800 מ"ר והקמתה נמשכה כשמונה חודשים. האנדרטה מחליפה את האנדרטה המקורית, שהוקמה בסמוך לכפר מארג'-עיון שבדרום לבנון, ופוצצה ע"י כוחות חיזבאללה לאחר הנסיגה מלבנון בשנת 2000. על האנדרטה נחרט, בעברית ובערבית, המשפט: "נזכור את חללי צבא דרום לבנון שנפלו על משמרתם בהגנה על עיירות דרום לבנון ויישובי הצפון בישראל".
צד"ל הוקם למעשה רשמית ב-1983, לאחר שינוי שמו מ"צבא לבנון החופשית" - שנה לאחר פרוץ מלחמת לבנון הראשונה. הארגון מנו כ-2,500 חיילים, רובם נוצרים מרונים, מוסלמים שיעים ודרוזים.