משדר מאולפן ynet

המנדט עומד להסתיים, הקרב על הוועדה החשובה עדיין לא פתיר: ח"כ עמר בר לב, מספר 2 במפלגת העבודה, אמר הבוקר (יום ד') באופן חד-משמעי כי מרב מיכאלי לא מתכוונת לוותר לאיילת שקד על ישיבה בוועדה לבחירת שופטים: "הדרישה של איילת שקד היא כוחנית ודורסנית, ואם זה מה שיוביל את הממשלה הבאה הסיכויים שלה לשרוד יהיו נמוכים", אמר ח"כ בר לב בריאיון בכנסת במסגרת המשדר של אולפן ynet.
צוותי המשא ומתן של מפלגות "ממשלת השינוי" ממשיכים לדון בהסכמים האחרונים שנותרו לסגירת כל הקצוות של הקמת קואליציית האחדות של יאיר לפיד ונפתלי בנט. המנדט של לפיד יסתיים הלילה בחצות, ועד אז עליו להצהיר בפני נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין כי עלה בידו להקים ממשלה.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ, יאיר לפיד, נפתלי בנט ואיילת שקד במליאת הכנסת
בני גנץ, יאיר לפיד, נפתלי בנט ואיילת שקד במליאת הכנסת
בנט ושקד, גנץ ולפיד. מסתודדים בכנסת בזמן ההצבעה בבחירות לנשיאות המדינה
(צילום: ארי קלמן ט.ג.)
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בני גנץ וחילי טרופר במליאת הכנסת
נפתלי בנט, בני גנץ וחילי טרופר במליאת הכנסת
בנט, לפיד, טרופר ושקד במליאת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
7 צפייה בגלריה
בני גנץ ואיילת שקד במליאת הכנסת
בני גנץ ואיילת שקד במליאת הכנסת
שקד וגנץ מסתודדים
(צילום: ערוץ כנסת)
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם עמר בר לב
נפתלי בנט עם עמר בר לב
בנט עם בר לב
(צילום: ערוץ כנסת)
הריאיון עם ח"כ עמר בר לב
(צילום: משי בן עמי)

7 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מיכאלי ושקד
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
בגוש המרכז-שמאל חוששים מתרגיל של שקד שאם לא על נושא הוועדה לבחירת שופטים, נושא אחר יפיל את הממשלה המתוכננת. הפתרון המוצע כרגע הוא ייצוג של חברת כנסת מטעם העבודה בוועדה לבחירת שופטים, וגם ראשות ועדה נוספת בכנסת. מיכאלי, לפי שעה, לא מסכימה.
במקביל, נציגי רע"מ במשא ומתן דורשים באופן נחרץ את ביטול חוק קמיניץ, שמאפשר אכיפה מנהלית נגד עבירות בנייה. בנט הבהיר באופן חד-משמעי שמדובר בקו אדום מבחינתו אולם על יו"ר רע"מ מנסור עבאס מופעל לחץ כבד שלא לוותר בסוגיה. גורמים פוליטיים בכירים אמרו שמי שמפעיל את עיקר הלחץ מאחורי הקלעים על עבאס הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמזהה את הנושא כמכשול עיקרי ולוחץ עליו לדרוש בהסכם את ביטול חוק קמיניץ בחקיקה.
לוח הזמנים להקמת ממשלה היום הוא קריטי. מאחר שלפיד לא הודיע עד השעה 11:00 לנשיא שהצליח להקים ממשלה, מליאת הכנסת תינעל מבלי שיו"ר הכנסת יודיע כי עלה בידו של יו"ר יש עתיד לעשות זאת. בשל כך, השבעת הממשלה תעוכב למקרה שתוקם בשבוע וחצי מהיום.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
נתניהו ועבאס
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
שקד, שמיועדת להיות שרת הפנים, עדיין מתעקשת על מקומה בוועדה לבחירת שופטים ומציגה זאת כאולטימטום להקמת ממשלה. "אין שום ויכוח מבחינתנו", אמר ח"כ בר לב. "יש הסכם בין מפלגת העבודה ליש עתיד שמרב מיכאלי היא הנציגה של הממשלה בוועדה הזאת ואין מקום לפתוח את הנושא הזה. יותר מזה, הדרישה הראשונית שלנו הייתה משרד האוצר או משרד המשפטים ומרב מיכאלי ויתרה.
"אחרי זה הייתה דרישה של ראשות ועדת החוקה וויתרנו. לכן, המשפט הישראלי זה נושא קריטי. מעבר לזה, יש משהו חשוב - הרי לא מדובר אם מרב תהיה נציגה למינוי שופטים שלא יהיה רוב 'חלילה' לשמאל. גם ככה מדובר במיעוט. לכן צריך לקיים את מה שסוכם ולהתקדם הלאה".
- בימינה אומרים הבוקר "ירצו ייקחו, לא ירצו - לא ייקחו". "איילת שקד נולדה עם התיק הזה? אני לא מבין את זה. זאת פשוט דרישה דורסנית וכוחנית, ואם זה יהיה המוטו שלהם בממשלה הבאה - הסיכוי שהממשלה תחזיק מעמד הוא נמוך מאוד. הסיכום בינינו ובין יש עתיד נסגר כבר לפני שבוע. אין טעם שאחזור על הדברים האלה. מפלגת העבודה ומרב מיכאלי ויתרה ויתורים קשים מאוד".
- לא תוותרו? "אין כאן שאלה של ויתור, זה נושא שסוכם".
- יש פחד גדול בימין שהממשלה הזאת תפגע בזהות היהודית של מדינת ישראל, אולי תיכנס לתהליך מדיני של מסירת שטחים. "זה מעורר בי חיוך ואפילו גיחוך האמירות האלה. די גמרנו, בואו נתקדם הלאה עם ההסתות האלה. הממשלה תפעל למען אזרחי ישראל, למען 80% הנושאים שמשותפים לישראל והתבונה שלנו נמצאת בה. נקפיד עליה כפי שהקפדנו עד עכשיו שבאותם 20% הנושאים שיש עליהם ויכוח ניאלץ כולנו לשים אותם בצד".
7 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
"הממשלה תפעל למען אזרחי ישראל". בר לב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ התייחסה להישגים של יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס במשא ומתן לתמיכה בקואליציית לפיד-בנט. "בפעם הראשונה, מפלגה ערבית מובהקת אומרת 'כן' לשותפות קואליציונית של כלל אזרחי המדינה ולוקחת חלק בשותפות פוליטית. זו התחלה של תקופה חדשה, אני מאמינה שהסיפור הוא מעבר לתקציבים. יש כאן אמירה ערכית לציבור הערבי, הציבור באמת רוצה שותפות פוליטית עמוקה ורוצה להשפיע מבפנים וזה מה שנראה בשבועות הבאים".
זועבי קראה לחברי הכנסת של הרשימה המשותפת לתמוך בהקמת הממשלה: "המשותפת מחמיצה הזדמנות היסטורית. אני קוראת למנהיגי המשותפת, בעיקר לטיבי ולעודה לשנות את ההחלטה שלהם. אנחנו במרצ מדברים על שותפות ערבית-יהודית וזו אחת הסיסמאות שהולכות להתממש".
הריאיון עם ח"כ רינאוי זועבי
(צילום: משי בן עמי, משה מזרחי)

ריאיון עם ח"כ רוטמן
(צילום: משי בן עמי, משה מזרחי)

הריאיון עם הרב דרוקמן
(צילום: רועי עידן, משה מזרחי)

הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הציבור הדתי-לאומי, קרא במשדר לנפתלי בנט ולאיילת שקד מההסכם המסתמן עם לפיד: "יש צורך לשנות את הכיוון ולחזור לאמת הפשוטה למלא את רצונו של העם לפי הבחירות האחרונות. בבחירות האחרונות העם הצביע באופן נחרץ ימין - 72 ימין, 38 שמאל. אי אפשר לזייף את רצונות העם. זה לא דמוקרטי ולא מוסרי".
הרב דרוקמן הוסיף: "אני חושש מאוד מממשלה כזאת, היא תפגע קשות בכל מה שקשור לזהות היהודית של מדינת ישראל כפי שהיא קיימת מאז שהוקמה. אני גם חושש מפגיעה קשה בביטחון ישראל, עצם העובדה שהממשלה הזאת נתמכת על ידי תומכי טרור שהובטחו להם כבר כל מיני דברים שפוגעים במה שאנחנו רצינו במדינת ישראל".
המגעים להקמת ממשלה נמשכו בכפר המכביה ברמת גן גם בשעות הלילה, ונראה כי הצדדים הגיעו להסכמות ברוב הסוגיות המהותיות. סמוך לשעה 05:30 לפנות בוקר, העלה צבי האוזר מתקווה חדשה פוסט לפייסבוק שבו כתב: "שחר של יום חדש". במקביל, יש עתיד של לפיד וכחול לבן של בני גנץ חתמו על הסכם קואליציוני.
פורסם לראשונה: 10:02, 02.06.21