שוב שכחו אותם: אחרי יותר משנה של למידה לסירוגין בבית וריחוק חברתי, חזרו התלמידים לבתי הספר - אך נכון לעכשיו הם אינם יכולים לצאת לטיולים, להשלים פערים בפעילויות תרבות והעשרה וגם לא להיערך לטקסי הסיום. הסיבה: ועדת החינוך של הכנסת היוצאת לא אישרה השלמת גביית תשלומי הורים, ועדיין לא נבחרה ועדת חינוך חדשה. בלי אישור הוועדה, אסור למוסדות החינוך לגבות תשלומי הורים.
הנפגעים המרכזיים הם תלמידי כיתות י"ב שזו עבורם שנת הלימודים האחרונה במערכת החינוך. אחרי שגם בשנה שעברה בוטלו הטיולים השנתיים לנוכח הגבלות הקורונה, גם כעת הם לא יכולים לממש את ההזדמנות האחרונה שלהם ליהנות לפני בחינות הבגרות והגיוס לצה"ל.
2 צפייה בגלריה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
חגיגת סיום לימודים (ארכיון)
(צילום: סקאי הפקות)
בתחילת שנת הלימודים הנוכחית, אישרה ועדת החינוך של הכנסת גבייה חלקית בלבד משום שבאותה העת לא ניתן היה לדעת למשך כמה זמן ייאלצו התלמידים ללמוד מרחוק ומאחר שלא ניתן היה לקיים פעילויות - לא הייתה סיבה לאשר גביית כספים. חברי הוועדה אישרו פעימה וסיכמו כי בהמשך תאושר פעימה שנייה בהתאם למצב.
הפעימה השנייה לא אושרה ולבתי הספר אסור לגבות תשלומי הורים. בכמה מוסדות חינוך נעשה ניסיון לגבות תשלומים בדרך עוקפת באמצעות ועדי הורים, אולם מפקחי בתי הספר הודיעו למנהלים כי אין לעשות זאת משום שמדובר בעבירה על החוק.

"ישנה ציפייה לאירוע סיום"

במכתב דחוף שנשלח מהתאגדות בתי הספר העל יסודיים למנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי, צוין כי "בעוד מספר שבועות תלמידי שכבת י"ב יסיימו את שנת הלימודים המורכבת ו-12 שנות לימוד ארוכות. ישנה ציפייה לאירוע סיום שאינו נופל משנים אחרות ואף יותר מכך, לתלמידים שלא חוו את שנת י"ב כבכל שנה טיול שנתי, מסע לפולין, הכנה לצה"ל וימי עיון נוספים.
"נכון להיום, ועדת החינוך של הכנסת טרם התכנסה לאישור הגבייה לפעימה השנייה וכן למסיבת הסיום. בשלב זה לא ניתן לקדם את מסיבת הסיום. זה מצב בלתי אפשרי למערכת החינוך כולה, הן לצוות החינוכי, הן לתלמידים והן להורים".
יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית יובל גודקר קראה לפתור מיידית את המשבר. "זו בושה להזניח את תלמידי י"ב פעם נוספת. אחרי שנה כואבת של חוסר ודאות ולמידה ממסכים קרים התגעגענו לחום האנושי ואחד לשני. אירועי הסיום של י"ב כגון נשפים, מסיבות סיום, מופעי סיום ואף טיולים שנתיים הם ההזדמנות האחרונה שלנו להיות, לחגוג ולשמוח יחד כשכבה אחת מגובשת, להיאחז גם בזיכרונות טובים מהשנה הזאת ולסיים כראוי את השנה".
גודקר ציינה עוד: "אנו פונים לוועדת החינוך בכנסת - לא ביקשנו מתנות ולא חינמים, לכל הפחות אשרו לבתי הספר לגבות כספים מההורים ועדיף כבר אתמול. ולמשרד החינוך נאמר זאת - זעקו את זעקתנו וסייעו למצוא לנו פתרון ובמידת הצורך תקציב ראוי לאירועים הכה חשובים האלה שיקבעו עם איזה טעם ייצאו תלמידי י"ב השנה מבית הספר אל החיים בחוץ".
2 צפייה בגלריה
יובל גודקר יו"ר מועצת התלמידים הארצית
יובל גודקר יו"ר מועצת התלמידים הארצית
"סייעו לנו למצוא פתרון". גודקר
עמית בן דור, תלמיד כיתה י"ב בתיכון בן גוריון בנס ציונה, הביע תחושת זעם. לדבריו, "מעציב מאוד שאחרי יותר משנה קשה עם מגפת הקורונה ואחרי 12 שנות לימוד, אנחנו לא יכולים לצאת לטיולים ולקיים מסיבת סיום משום שאי אפשר לאסוף כסף מההורים. עכשיו אנחנו בעיצומן של בגרויות ומתכונות ולא יכולים גם ליהנות ממה שמגיע לנו.
"אנחנו לא אשמים שלא דאגו להסדיר את עניין גביית תשלומי ההורים, זה מאוד מתסכל ואנחנו לא רואים פתרון. בשנה האחרונה לא יצאנו לטיולים ולפעילויות שונות בגלל הקורונה, הזוי שנסיים את הלימודים בלי טקס סיום ומסיבה כמו שצריך".

"השנה תסתיים ב-20 ביוני, לא דקה אחת אחרי"

בהנהגת ההורים הארצית האשימו את משרדי הבריאות והחינוך, אשר לטענתה נרדמו כל אחד בתחום אחריותו, הותירו את המנהלים לחפש פתרונות והילדים תלויים באוויר בחוסר ודאות.
"זה לא ראוי ולא מגיע לתלמידים אשר מסיימים י"ב השנה, העבירו את מחצית שנת התיכון בבית ושילמו את עיקר מחיר משבר הקורונה", אמרו בהנהגת ההורים. "משרד החינוך לא הצליח לכנס ולקבל אישור גבייה של ועדת החינוך של הכנסת או לחילופין למצוא סבסוד מתוך תקציבו או תקציב ייעודי של משרד האוצר בתקופת הקורונה עבור טקסים אלו".
עוד אמרו נציגי ההורים כי "משרד הבריאות כנראה לא מבין שבעוד שישה שבועות מסתיימת השנה וצריך להיערך ולתכנן. מבחינת תלמידי י"ב, השנה תסתיים ב-20 ביוני, לא דקה אחת אחרי". בהנהגת ההורים תובעים פתרון שיאפשר קיום פעילויות בלי להפוך לדבריהם את המנהלים וועדי ההורים לעבריינים בשל גביה בלתי חוקית.