בית הנבחרים בארה"ב אישר הערב את חבילת הסיוע לנפגעי משבר הקורונה – בהיקף 1.9 טריליון דולר. אחת מחבילות הסיוע הגדולות בהיסטוריה האמריקנית, שכבר אושרה בסנאט, תועבר כעת לחתימת הנשיא ג'ו ביידן. הבית הלבן בירך היום על אישור חבילת הסיוע.
אישור חבילת הסיוע נחשב להישג של ביידן והדמוקרטים. החבילה אושרה ברוב של 220 מחוקקים מול 211 שהתנגדו. למרות שביידן קיווה לשיתוף פעולה של שתי המפלגות הגדולות, חבילת הסיוע לא זכתה לתמיכה של הרפובליקנים בבית הנבחרים ובסנאט. לדמוקרטים, נזכיר, יש רוב בבית הנבחרים. בסנאט מאזן הכוחות שווה - 50 לכל מפלגה. הקול שובר השוויון הוא של סגניתו של ביידן, קמלה האריס, שמשמשת גם יו"ר הסנאט. בהצבעה בסנאט בסוף השבוע האחרון אושרה החבילה ברוב של 50 מול 49. הסנאטור הרפובליקני דן סאליבן נאלץ לנטוש את הדיונים בגלל מצב חירום משפחתי.
בסוף פברואר אישר בית הנבחרים גרסה ראשונה של חבילת הסיוע. ביידן אמר אז שמדובר בצעד קריטי למימון הפצת החיסונים ולסיוע לרשויות מקומיות ולמיליוני משפחות שנפגעו במגפה. בגרסה המתוקנת, שאושרה בסנאט, נזנחה הדרישה להעלות את שכר המינימום השעתי ל-15 דולר לשעה עד שנת 2025 - לאכזבתם של הפרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית. חבילת הסיוע תעניק לרוב האמריקנים מענק של 1,400 דולר, ותספק סיוע של 530 מיליארד דולר למדינות ארה"ב ולרשויות המקומיות כדי להתמודד עם השלכות המגפה.
"העזרה כאן", כתב ביידן בטוויטר אחרי ההצבעה. הוא הודיע שיחתום על אישור החבילה ביום שישי. ביידן ציין שחבילת הסיוע נועדה לעזור ל"עמוד השדרה" של האומה האמריקנית: העובדים החיוניים, האנשים שבנו את אמריקה והאנשים שממשיכים לקדם ולפתח אותה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ורעייתו ג'יל ביידן דקת דומייה ב הבית הלבן לזכר 500 אלף מתים מ קורונה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ורעייתו ג'יל ביידן דקת דומייה ב הבית הלבן לזכר 500 אלף מתים מ קורונה
ביידן והגברת הראשונה בדקת דומייה לזכר חצי מיליון קורבנות הקורונה בארה"ב
(צילום: EPA)
החבילה מאריכה בחצי שנה (עד סוף אוגוסט) את דמי האבטלה המיוחדים בזמן המגפה - 300 דולר בשבוע, ובנוסף דוחה את הפינוי של מיליונים שמתקשים לשלם שכר דירה. חבילת הסיוע תהיה השנייה בגודלה בארה"ב אי פעם, אחרי שבחודש מרץ חתם טראמפ על חבילה בשווי 2 טריליון דולר. הדמוקרטים הצליחו להעביר את החבילה לאישור ביידן עד אמצע מרץ – המועד שבו מסתיים התוקף של דמי האבטלה המיוחדים והסיוע הנוסף.
בנאום ההשבעה שלו קרא ביידן לאומה המפולגת להתאחד - לנוכח משבר בריאותי של פעם במאה שנה. המאמצים של הדמוקרטים והרפובליקנים לחוקק חבילת סיוע משותפת נכשלו זמן קצר אחרי שביידן הושבע לנשיאות. מתחילת המגפה השקיע הממשל קרוב ל-4 טריליון דולר בסיוע לנפגעי הקורונה, אך הדמוקרטים אומרים שדרוש סיוע נוסף מכיוון שמיליונים איבדו את עבודתם. הרפובליקנים, שתמכו בחבילות הסיוע בזמן כהונת דונלד טראמפ, טענו שהסיוע הנוכחי אינו הכרחי ושרק 9% מהכסף הולך ישירות למאבק במגפה והשלכותיה.
דקת דומייה בבית הלבן: "אסור להיות אדישים לכאב"
(צילום: רויטרס)

הדמוקרטים טוענים שחבילת הסיוע שאושרה קריטית להתמודדות עם מגפת הקורונה – שגבתה את חייהם של יותר מ-528,000 אמריקנים. "זה יום היסטורי. זהו תחילתו של הסוף של שפל הקורונה הגדול", אמרה ג'ן שקובסקי, מחוקקת דמוקרטית בבית הנבחרים.
בתוך כך הגיע הגירעון התקציבי בארה"ב לשיא של 1.05 טריליון דולר בחמשת החודשים הראשונים של שנת התקציב - מכיוון שההוצאות להתמודדות עם מגפת הקורונה גדלו הרבה מעבר להכנסות ממיסים. משרד האוצר האמריקני דיווח הערב כי הגירעון היה גדול ב-68% מהתקופה המקבילה אשתקד.