התחלואה הגואה וקצב ההדבקה בנגיף הקורונה לא נותנים מנוח לשר הבריאות יולי אדלשטיין ומציבים בפניו לא מעט אתגרים. אלא שגם איומי הבחירות ומשחקי הכוח בתוך הממשלה משפיעים על יכולתו להתמודד מול המגפה. בשיחה עם "ידיעות אחרונות" מסכם אדלשטיין חצי שנה בתפקיד, משיב לאש שהופנתה נגדו באשר לפתיחת הקניונים ומבהיר כי אין בכוונתו להתפתות להקלות נוספות בזמן הקרוב.
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"לא הייתי פוסל הכנסה של אמצעים דיגיטליים לאכיפת הבידוד". אדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
מה חשבת על התמונות מהקניונים בסוף השבוע האחרון? "הרגשתי זעזוע. ממוצאי שבת ועד עכשיו אני בהערכות מצב בעניין הזה".
ייתכן שאם היו פותחים יותר מ-15 קניונים אז הייתה פחות התקהלות. "לגבי ההצעה לפתוח את כל הקניונים, אני רוצה להזכיר שבדיוק אותו דבר נאמר לגבי חנויות רחוב ומתחמי ה'ביג'. היו שאמרו שצריך לפתוח הכול. כרגע הכול פתוח ואני לא חושב שצריך להסביר למישהו שחי במדינת ישראל שאם נכנסים לחנות רואים בה עשרות אנשים, בניגוד לכללי התו הסגול. כנראה שההצעות שאני נתתי בזמנו, שעל פיהן לפחות חלק מהעסקים יהיו סגורים ויקבלו פיצוי הולם על כך, היו פתרון הרבה יותר נכון לכלכלה הישראלית ממה שאנחנו רואים כרגע".
ברקע העלייה בשיעורי התחלואה, תעצור את ההקלות הבאות? "לא נתפתה בשום צורה לפתיחות חדשות ונוספות. עם זאת, אני לא חושב שצריך לעשות רוורס מבחינת מערכת החינוך והיא תיפתח בהתאם לתכנון. חדרי כושר ומסעדות, שהם בוודאי קרובים ללבי, לא צריך להתפתות ולפתוח אותם. אני לא רוצה שנפתח ושבוע לאחר מכן נלך לסגר".
מהלך העלאת הקנסות נכשל בסופו של דבר. "העלאת הקנסות לא צלחה, אבל הקנסות קיימים. בנוסף, לא הייתי פוסל הכנסה של אמצעים דיגיטליים לאכיפת הבידוד. מסתבר שהשבים מחו"ל, עם דגש על מדינות אדומות, לא חושבים שצריך להשלים את הבידוד".
2 צפייה בגלריה
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
"הרגשתי זעזוע". קניון איילון בפיילוט ביום שישי
(צילום: טל שחר)
באיזה אמצעים דיגיטליים מדובר? "אולי דרך הטלפונים, אבל אני לא מומחה בעניין ולא משפטן. מכיוון שאין לי שוטר ליד כל בית אז אנחנו צריכים לעשות מעשה".
כמה אנחנו קרובים להערכתך לסגר שלישי? "לפי נתוני התחלואה אנחנו בכיוון של עלייה מתמדת. זה לא אומר שנהיה בעוד שבוע בסגר. הנגיף הזה משחק איתנו משחקים, אבל הכיוון הוא מאוד לא נכון. סיכמנו במשרד שקבינט הקורונה יאשר מדדים מאוד ברורים למתי נכנסים לסגר שלישי".
מתי להערכתך יחוסנו הישראלים הראשונים? "אנחנו מקווים להתחיל לקבל מנות ראשונות של חיסונים בתחילת 2021. צריכים להיות ערוכים עם כל ההקפאה והשינוע. בנושא הזה נעשית עבודה יפה, אבל אני גם חושב שבתסריט הכי אופטימי את המסה של המתחסנים נראה רק באפריל או במאי".
אתה סוגר בימים אלו חצי שנה בתפקיד. הוא כמו שדמיינת? "זה יותר ממה שדמיינתי. גם מבחינת קצב העבודה וגם מבחינת העליות והירידות. האם אני מתחרט שלקחתי את התפקיד? אני לא מתחרט. זה התפקיד הכי מאתגר שיש, וזו זכות גדולה. אם הייתי מחפש לנוח לא הייתי נשאר בפוליטיקה".
הריאיון המלא הבוקר ב"ידיעות אחרונות".