על פניו זו הייתה עוד פעילות חריגה שביצע חיל האוויר בשנים האחרונות, בדרום וגם בצפון. אבל מאחורי הפלת כלי הטיס הבלתי מאויש של חמאס בתחילת השנה האזרחית עומדים שני טייסים צעירים, הנווט סגן איילון והטייס סגן יובל. זו הייתה טבילת האש המבצעית הראשונה שלהם, שהוכתרה בהצלחה – פגיעה מדויקת כבר בניסיון הראשון. צפו בתיעוד ההפלה מהקוקפיט ובקולות הקשר.
שני הטייסים הצעירים סיימו את ההכשרה שלהם בינואר שעבר. חודש לאחר מכן, כשהיו באחת ממשמרות הכוננות הראשונות שתפסו כטייסים מן המניין בטייסת 69, אירעה התקרית.
"שמענו את הסירנה, זינקנו למטוס בבסיס חצרים יחד עם מטוס קרב נוסף שבו היה צוות מנוסה יותר", שחזרו השניים את רגעי הדרמה בטייסת מטוסי ה-F-15. "אמרו לנו רק שיש מטרה שהמריאה מהרצועה". הקפצות מטוסי קרב כאלה מתרחשות לעתים בתדירות של עשרות פעמים מדי חודש, גם בזירות אחרות.
"זה קרה ביום חמישי, שנחשב לרגוע, כמעט ואין בו טיסות. אני בכלל תכננתי טיול להמשך היום", הוסיף סגן איילון. "זה הרגיש לי בין שניות לשעות עד שהגענו אל מעל לים, אחרי שקיבלנו את האישור ל'הזנק'".
בזמן שהמבנה הקטן המריא מהמסלול בבסיס הסמוך לבאר שבע, הכטב"ם של חמאס היה במעקב של יחידת הבקרה האווירית במרחב הדרומי של חיל האוויר, הכטמב"ם המריא צפונה, סטה מעט לשטח האווירי של עוטף עזה, ואז חתך מערבה לכיוון הים.
בכללים הלא כתובים בין חמאס לישראל, מתאפשר לארגון הטרור השולט ברצועה להטיס רחפנים ומזל"טים בשמי הרצועה בלבד, ללא סטייה לשטח הישראלי או לים. חמאס מנצל זאת לטובת ניסויים ושדרוג המערך האווירי שלו. בכל מקרה כזה, הדריכות בחיל האוויר עולה לשמיים, תרתי משמע. המהירות שבה כטב"ם כזה יכול לתעד מחנה צבאי או ישוב ישראלי, ואף להתרסק לתוכו, עלולה להיות קטלנית.
"יצרנו מגע מכ"מי ראשוני עם הכטב"ם", שחזר סגן יובל. "התקרבנו אליו, וכבר ראינו אותו בעין שלנו. ביחידת הבקרה והשליטה אמרו לנו שאנחנו רשאים להפילו – כי זו מטרת אויב, אחרי שהתקבל אישור מבור השליטה של חיל האוויר בקריה".
חברו לקוקפיט, סגן איילון הוסיף: "הצוות השני, המוביל, היה אמור להפיל את הכטב"ם כך שהיה לנו שיפט מטורף באוויר, כי בסוף לנו היה יותר נוח להפיל אותו. לא ציפינו שזה יקרה. פתאום לראות את הטיל יוצא מהמטוס, מפוצץ את המטרה וחלקיה נשבים ומתפזרים בים. זו תחושה מטורפת".
"פתחנו טווח, נכנסנו ליעף ושיגרנו טיל מטרה שננעל עליו על בסיס חום, מעל לים, עד לפגיעה בו" תיאר יובל. "ראינו את הפיצוץ באוויר ונותרנו במרחב כדי לתת נקודת ציון של מקום הנפילה מול החוף העזתי".
איילון ויובל לא חושפים את הקושי במשימה. מטוס הקרב הוותיק שלהם, שנחשב למפציץ הצה"לי בשל יכולת נשיאת החימושים שלו, מיועד להתמודדות מול מטוסי קרב של האויב, שמהירים וגדולים כמוהו, ועם השמדת מטרות קרקעיות מרחוק, ופחות עם כטב"מים שטסים מאוד לאט, לעתים גם בגבהים נמוכים ועם חתימה מכ"מית פחות ברורה.
מאות מטרים הפרידו בין הכטב"ם של חמאס למטוס הקרב הישראלי בזמן שיגור הטיל לעברו, ודקות ספורות חלפו מרגע הזיהוי הממשי בעין לשיגור הטיל הקטן יחסית, שמתביית על המטרה.
"זה אירוע מהיר של 10-15 דקות מהזינוק ועד ליירוט, עם הרבה אדרנלין ולחץ חיובי שהובילו לתוצאה הטובה", אמר סגן איילון. "נוספה לכך ההתרגשות כי זו הייתה ההזנקה הראשונה שלנו". כשירדו מהמטוס בבסיס חיכו להם בטייסת צוותי הקרקע וחבריהם ללוחמה האווירית עם מחיאות כפיים ודלי של מים קרים – כחלק מהמסורת לציון ההפלה הראשונה.
"זה היה שוק מבחינת כולם, כי בסך הכל מדובר בהפלה שנייה של כטב"ם אויב שבוצעה על ידי הטייסת", סיכם איילון. "לא סיפרתי הרבה למשפחה, אבל אני מניח שהוריי עשו אחד ועוד אחד אחרי שראו שאיחרתי הביתה באותו היום".