יום השוויון הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות חל השבוע, ובכל הקשור לתחבורה בכלל ולתחבורה ציבורית בפרט, למדינת ישראל עדיין יש דרך ארוכה לעשות בתחום. מספר רב של ערים ברחבי הארץ כמעט לא מבצעות אכיפה נגד נהגים שחונים בחניות נכים ללא היתר, ובכך מקשות מאוד על בעלי מוגבלויות להתנייד בעיר.
מנתונים חדשים שנאספו על ידי עמותת "אור ירוק" והגיעו לידי ynet, עולה כי בעיריית רהט למשל רשמו בשנת 2023 שני דוחות בלבד לנהגים שחנו בחניית נכים בניגוד לחוק. באום אל פאחם נרשמו ארבע דוחות בשנה שעברה, באילת 37 דוחות ובקריית גת 40 דוחות בלבד. גובה הקנס בגין העבירה עומד על 1,000 שקל – סכום משמעותי שנועד להבטיח הרתעה של העוברים על החוק.
גם בעיריית אשקלון נרשמה ירידה משמעותית במספר הדוחות שניתנו בגין העבירה בשנה שעברה, עם 76 בלבד לעומת 99 דוחות ב-2022 ומספרים גבוהים הרבה יותר של 195 דוחות בשנת 2021 ו-263 דוחות שחולקו בשנה שלפניה. בעירייה הסבירו את הירידה החדה בשנה שעברה בך ש"סוף שנת 2023 התאפיינה בלחימה בעזה, והעיר ספגה את כמות הטילים הגבוהה ביותר במדינה, דבר שכמובן השפיע על האכיפה", אולם הדבר לא מסביר את הירידה החדה במספר הדוחות שחולקו עד תחילת המלחמה באוקטובר אשתקד ובשנה שקדמה לה.
העיר שרשמה הכי הרבה דוחות בשנה שעברה בגין העבירה הייתה ירושלים, עם 5,294 דוחות. יחד עם זאת, מדובר בירידה חדה של כ-43% לעומת שנת 2022, אז רשמה העירייה 9,247 דוחות בגין העבירה. למעשה, השנה שעברה הייתה השנה עם הכי מעט דוחות בגין העבירה בירושלים בחמש השנים האחרונות.
מנגד, בעיריית תל אביב-יפו נרשמו בשנה שעברה 4,422 דוחות בגין העבירה – עלייה של כ-32% לעומת שנת 2022. גם בעיריית רעננה נרשמה עלייה חדה יחסית – עם 1,772 דוחות לעומת 1,249 לפני שנתיים, עלייה של כ-29%.
מהנתונים עוד עולה כי בשנה שעברה רשמה עיריית חיפה 2,948 דוחות בגין העבירה – 121 דוחות יותר משנת 2022 והנתון הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות. בעיריית גבעתיים נרשמו בשנה שעברה 2,352 דוחות – זינוק חד של 76% לעומת שנת 2022 וגם שם זה הנתון הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות.
יתרה מכך, בעיריית ביתר עילית הודו כי "העירייה לא מבצעת אכיפה בגין עבירות אלו", בעוד בעיריית בני ברק גם כן לא מסרו נתונים בנושא בטענה כי "אין סעיף בחוק העזר לאכיפת חניה עבור מקומות חניה של נכים (נמצא בהליך תיקון), וכי הדוחות נרשמים זמנית בסעיף אחר – חניה בניגוד לתמרור". בעיריות מודיעין עילית, ראשון לציון ורמת גן לא הגיבו לבקשה של "אור ירוק" למסור את נתוני האכיפה בהתאם לחוק חופש המידע.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בתגובה לנתונים: "נהגים רבים לא חוששים לתפוס מקום חניה השמור לנהג עם צרכים מיוחדים. מעבר לכך שזה מרגיז ומקומם, תפיסת מקום חניה השמור לנהג נכה מונעת מנהגים עם מוגבלויות לנהל אורח חיים רגיל כמו ללכת לקניות, לרופא, לבילוי או לבנק והופכת כל יציאה מהבית עם הרכב למשימה בלתי אפשרית.
"כאשר תופסים מקום חניה השמור לאדם עם מוגבלויות זה מסכן את חייו כי הוא נאלץ לחפש מקום חניה אחר, שלא מותאם לו, ולעתים הוא מתנייד עם כיסא הגלגלים באמצע הכביש בין כלי הרכב. רק יד קשה של הפקחים העירוניים ושל המשטרה נגד אותם עבריינים שמצפצפים על החוק ומזלזלים באנשים עם צרכים מיוחדים, תוביל למיגור התופעה המכוערת הזו".
בנושא התחבורה הציבורית, לפני כשבועיים הודיע משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על הרחבת הפיילוט להנגשת קווי אוטובוסים בין-עירוניים, במסגרתו החל מהשבוע הונגשו עשרות קווי אוטובוס לנוסעים המתניידים בכיסאות גלגלים בכ-30 ערים ברחבי הארץ. אולם, לפי הודעת המשרד, כדי להבטיח מקום באותם אוטובוסים, על הנוסעים להזמין מקום מראש עד השעה 16:00 ביום שלפני הנסיעה, מה שמבטל הלכה למעשה כל נסיעה שאינה מתוכננת מראש ומעמידה בספק רב את היעילות של המהלך עבור אנשים שנזקקים לאוטובוס בין-עירוני נגיש.