לפחות 199 חטופים נמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה. כדי למנוע את חילוצם בכוח הם מוחזקים בידי מחבלים חמושים ומפוזרים בכמה מקומות מסתור ברצועה, בקרבת מטענים ממולכדים. חלק מהישראלים החטופים גם מחזיקים באזרחות זרה, ואחרים מחזירים באזרחות זרה בלבד. בסך הכול אזרחים של יותר מ-30 מדינות נמצאים בשבי.
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן בתום פגישה בקריה, בתל אביב
(צילום: עומר מירון, לע״מ)

1 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בהצהרה עם ג'ו ביידן על ישראל ו חמאס הבית הלבן ארה"ב
אנתוני בלינקן בהצהרה עם ג'ו ביידן על ישראל ו חמאס הבית הלבן ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שיגיע מחר לישראל. לצדו: מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
(צילום: Samuel Corum /Getty Images)
בכתבה בנושא ב"ניו יורק טיימס" שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, מוזכר כי מפקדים בצה"ל ובצבא האמריקני כבר ביצעו בעבר מבצעים יוצאי דופן לחילוץ חטופים. אך לנוכח הכאוס בעזה, ועל סמך הסכנות הנשקפות לחיילים ולחטופים עם הכניסה הקרקעית המסתמנת של צה"ל, מבצע שכזה נראה כרגע בלתי סביר.
למרות זאת, גורם בכיר במשרד ההגנה האמריקני הודיע כי הפנטגון שלח לישראל צוות קטן של כוחות למבצעים מיוחדים. לדברי הגורם, הצוות מסייע לישראל באיסוף מודיעין ובתכנון של כל מבצע אפשרי שיעזור לאתר את החטופים ולחלץ אותם.
בשלב זה האפשרות הסבירה ביותר להציל את החטופים היא לקיים מגעים דיפלומטיים בהובלת ארה"ב וקטאר. בשיחות שנערכו עד כה מתווכים הקטארים בין אנשי לחמאס לגורמים האמריקנים. המגעים הם מורכבים, ובשיחות עם קטאר טוען החמאס שהוא לא הנחה את אנשיו לחטוף נשים וילדים. גורם מערבי בכיר שבקיא בפרטי המגעים אמר שחמאס טוען שחוטפי הנשים והילדים הם עבריינים שניצלו את חדירת החמאסניקים ליישובי הדרום. חמאס גם טען שהוא לא מחזיק לבדו בכל השבויים שנחטפו מישראל לעזה.
מייה שם מדברת משבי חמאס
ביום שישי, במסיבת עיתונאים בדוחא, אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שארה"ב וקטאר פועלות במרץ להבטחת שחרור החטופים. בלינקן הגיע לישראל עם סטיב גילן – סגן השליח הנשיאותי המיוחד לבני ערובה – משרד שהוקם ב-2015 אחרי טענות קשות נגד ממשל אובמה כי אינו מטפל כראוי בסוגיה. גילן נפגש עם גל הירש, שמונה בתחילת המלחמה לממונה על נושא השבויים והנעדרים.
גורם אמריקני וגורם מערבי הביעו אופטימיות לפי הכתבה ב"ניו יורק טיימס" לגבי הסיכויים שחמאס ישחרר נשים וילדים שנחטפו, לנוכח הזעם הבינלאומי. גורם צבאי בכיר בישראל אמר כי על סמך השיחות בין ארה"ב לקטאר ישנה אפשרות שחמאס ישחרר כ-50 בעלי אזרחות כפולה, ללא קשר לעסקה בין הצדדים. ועדיין, הצבא האמריקני מתכונן לתרחיש של מבצע חילוץ – למרות שכרגע הסיכויים לכך קטנים.