גיא מצגר, בנו של יורם (80), שנחטף ב-7 באוקטובר מקיבוץ ניר עוז ואתמול (שלישי) הודיע צה"ל על מותו, אמר הבוקר כי הוא מאמין שמדינת ישראל לא עשתה מספיק כדי לשחרר את אביו ואת יתר החטופים שמוחזקים ברצועת עזה. בריאיון ל-ynet, קרא מצגר להימנע מסיכון חיי חיילים עבור החזרת גופת אביו - והוסיף: "נחכה עד שהוא יגיע, גם 10 שנים אם צריך. אם חייל חס וחלילה יישרט אפילו בשביל להביא את הגופה, ארגיש מאוד לא טוב. את הגופות אפשר להחזיר במו"מ. אבי נרצח וחבריו נרצחו, הם לא הולכים לשום מקום".
הריאיון עם גיא מצגר: "אבא לא בחר בחטיפה הזו"
(צילום: ליאור שרון)

יורם מצגר היה אחד מארבעה שעל מותם הודיע אתמול צה"ל. מלבד מצגר, הודיע הצבא אמש למשפחותיהם של חיים פרי, עמירם קופר ונדב פופלוול כי מידע מודיעיני שהגיע לידי צה"ל ואומת לאחרונה העלה כי אינם עוד בחיים. גופות הארבעה עדיין מוחזקות ברצועת עזה, יחד עם 120 חטופים נוספים, שעל מותם של 43 מהם נודע במהלך 241 ימי המלחמה. בצבא עדיין בוחנים את החומר המודיעיני לגבי נסיבות מותם - ומעריכים שהם נהרגו כבר לפני מספר חודשים, ייתכן שכתוצאה מאש צה"ל שפעל בחאן יונס בשעתו.
אות החיים האחרון שהתקבל מפרי, מצגר וקופר היה בסרטון של חמאס ב-18 בדצמבר, זמן קצר לאחר עסקת החטופים הראשונה. "אחרי שראינו אותם בחיים, ראינו אותו מדבר וחי, הייתה תקווה גדולה. אחר כך היה סרטון פחות ידוע, ועוד סרטון עם איקסים וצלליות. אכ"א והמודיעין עדכנו אותנו כל הזמן, הכינו אותנו לרע מכל", סיפר גיא. הוא ציין כי בצה"ל כרגע לא סיפקו תשובות בנוגע למות אביו, אבל הבהיר כי "הנסיבות לא חשובות. אבי היה חטוף, לא שבוי. הוא לא חייל. חמאס היה אחראי לחייו - ולא משנה באילו נסיבות הוא מת, הם היו אחראים עליו והוא נרצח על ידיהם. הוא לא בחר בחטיפה הזאת, הוא בעצם אולץ להגיע לשם, באיומי נשק, והוא הוחזק מתחת לאדמה, בתנאים לא תנאים, ולכן הוא נרצח".
3 צפייה בגלריה
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופים -  חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופים -  חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר בסרטון שפרסם חמאס בדצמבר
3 צפייה בגלריה
גיא מצגר
גיא מצגר
גיא מצגר, בנו של יורם
(צילום: גלעד מורג)
אם הייתה עסקה לפני כמה חודשים, היינו במקום אחר? "בהחלט. התחושה היא שמדינת ישראל לא עשתה מספיק בשביל לשחרר אותם. הייתה טעות גדולה מאוד שהפסיקו את העסקה הראשונה שהחזירה את אמא (תמר מצגר - א"ל). לא יודע למה העסקה ההיא הופסקה. כנראה שיש שם כל מיני מלחמות אגו. חשבו שיכלו להגיע לעמדה יותר טובה או משהו כזה - אבל זה מתברר כטעות. העסקה ההיא הייתה צריכה להמשיך עד לשחרור כל החטופים.
"כבר היית איתם במו"מ, למה להפסיק בשוונג? למה לקחת רק 110 כשאפשר לקבל 240? החבר'ה האלה (חמאס - א"ל) לא הולכים לשום מקום. הם נמצאים בעזה, ואפשר לסגור איתם עניין במועד מאוחר יותר - או בתואנה אחרת. החטופים שלנו מתים, הם לא הולכים לשום מקום - ואנחנו נשארים בלי כלום. אפילו בשביל אדם אחד היה שווה להמשיך את העסקה. אני לא מבין את הקלות ראש הזאת בחיי אדם. אני מצטער".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם תמי מצגר
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם תמי מצגר
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם האם תמי מצגר. "לתמוך, לחבק ולעמוד לצד משפחות החטופים"
מה שלום אמא שלך? "אמא שלי בסדר גמור. היא כואבת בדיוק כמונו, וזה קשה לה מאוד. הם היו נשואים כמעט 60 שנה. היא לא מסוגלת לתאר לעצמה חיים ללא בעלה. ללא אבא שלי. היא הופכת והופכת בראשה ובמחשבותיה איך היא תמשיך הלאה. זה קשה לה מאוד, ואנחנו פה בשביל לסייע לה".
יש לך איזשהו מסר? "אנחנו חיכינו שמונה חודשים, ונחכה עוד עד שאבא שלי יגיע. לא לסכן חיי חיילים בשביל גופות. העברתי היום את בקשתי לשר הביטחון ובפגישה עם רונן בר, ראש השב"כ, וגם לקצין המלווה שלנו ממודיעין. ואני מאוד מאוד מאוד מקווה שיקשיבו לזה".
בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל פגשו אתמול את משפחת מצגר, זמן קצר לפני שנודע להם על מות אבי המשפחה. "בשורת האיוב כבר ריחפה בחלל האוויר, ועדיין, כל רגע בשיחה עם המשפחה העוצמתית והמרשימה הזאת – נצר למגורשי ספרד, ולעולים מתימן ומפולין - שיקף חלוציות, התיישבות, פטריוטיות, אמונה ואהבת העם, המולדת והאדם", אמר הרצוג. הוא הוסיף: "אני רואה בחומרה ומגנה בתוקף כל אמירה שתכליתה פגיעה במשפחות החטופים. עלינו – כעם וכמדינה – לתמוך בהן, לחבק אותן, ולעמוד לצידן בשעתן הקשה. אני יודע היטב שהרוב המוחלט של העם עומד מאחורי הדברים האלה". הנשיא שב על דבריו לפיהם יעניק גיבוי מלא לכל עסקה שתביא לשחרור חטופים ותשמור על האינטרסים הביטחוניים של ישראל.