הקרב על המוסדות הציוניים עולה מדרגה: שני חברי מרכז ליכוד עתרו לבית הדין של הליכוד העולמי, בדרישה כי יש לאסור על כל פעולה או התארגנות לקראת הקונגרס הציוני העולמי. העתירה הוגשה לאחר שבתחילת החודש נודע כי שמונה מפלגות מכל הקשת הפוליטית חתמו על הסכם לחלוקת תפקידי המוסדות הציוניים. זאת למרות שהבחירות לקונגרס יערכו רק בעוד שנה.
שר התרבות והספורט מיקי זוהר וח"כ דוד ביטן יזמו את ההסכם, עליו חתמו בין היתר המחנה הממלכתי של בני גנץ, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, מרצ ומפלגות נוספות. השר וחבר הכנסת הוזכרו בעתירה בשמם, והמגישים ביקשו כי על השניים יאסר "לנהל משא ומתן או לכרות הסכם כלשהו, בכתב או בעל פה, עם מי מסיעות הקונגרס הציוני או הבריתות הציוניות העולמיות כל עוד הם חברים בתנועת הליכוד העולמי או בסניף ארצי כלשהו שלה, לרבות בתנועת הליכוד בישראל". עוד נדרש בעתירה כי כל הסכם שנכרת או גובש יתבטל.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מיקי זוהר. הליכוד העולמי ידיח אותו?
( צילום: אוהד צויגנברג)
בנוסף, העותרים קראו לבית הדין לדרוש מזוהר ומביטן לא לתקשר עם סיעות הקונגרס. אם ברצונם לתקשר במישרין או בעקיפין, כך נכתב, עליהם להתפטר קודם כל מסיעת הליכוד, שכן לחבריה אסור לתקשר עם הסיעות בקונגרס הציוני או להשפיע על התפקידים ואופן החלוקה שלהם. באשר לשר זוהר, בית הדין התבקש לתת צו שיפסיק את חברותו בליכוד העולמי לפחות לחמש שנים, וכן להדיחו מתפקידו כיו"ר עמית של התנועה.
הקרב על המוסדות, שכאמור החל בהסכם שיזמו זוהר וביטן, הוא קרב שליטה לא רק על ארגונים יוקרתיים, בעלי כסף רב ולא מעט ג'ובים, אלא גם על קרב פנים-ליכודי שמבקש לסמן חילופי דורות בליכוד העולמי. שר התרבות והספורט מבקש להחליש את את כוחו של דני דנון - כיום שגריר ישראל באו"ם - אך בעבר ניסיון זה לא צלח. כיום נראה שהתנאים בדרך לשם השתפרו, ועל כן השר הוביל את ההסכמים, שלא כללו את השגריר.
עד למועד הבחירות לקונגרס נותר פרק זמן ארוך אומנם, כמעט יותר משנה שלכאורה מאפשרת מרחב תמרון גדול. את ההסכמים החתומים יש לגבש עד נובמבר 2025, אך המפלגות כבר החלו לעבוד על חלוקת השלל. למרות שותפיו המפתיעים של זוהר, מפלגת יש עתיד טרם חתמה על ההסכם - וכך גם המפלגות החרדיות. עם זאת, לא נרשם סירוב עקרוני מצידן לחתום.
מסביבת השר מיקי זוהר נמסר: "קיבלנו את העתירה וציפינו שתוגש כזו על-ידי אותם הגורמים שהדירו את ראש הממשלה והנהגת הליכוד מהמוסדות הלאומיים במשך 20 שנה כי רצו להיות השליטים הבלעדיים של הליכוד העולמי ועכשיו הם רואים איך המצב משתנה לנגד עיניהם. אנחנו נלמד את העתירה ונגיב לגופו של עניין".