המצעד הצבאי בפיונגיאנג
(צילום: רויטרס)

מפגן כוח של איראן וצפון קוריאה, רגע לפני חילופי השלטון בארצות הברית: משמרות המהפכה של איראן שיגרו מספר רב של טילים בליסטיים ובחנו מל"טים מייצור עצמי, בתרגיל שנערך היום (ו'). כך דיווחה התקשורת המקומית. במקביל, בצפון קוריאה נערך מצעד צבאי גדול, ובו הוצג בין היתר טיל בליסטי שמשוגר מצוללת. צפו במצעד.
התרגיל האיראני, שלפי הדיווח נעשה תחת פיקוחו של מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, התקיים באזור מדברי במרכז המדינה. הוא נערך ימים ספורים לפני סיום כהונתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ועל רקע המתיחות הרבה עם האמריקנים.
12 צפייה בגלריה
איראן שיגור טילים בליסטיים טיל תרגיל
איראן שיגור טילים בליסטיים טיל תרגיל
התיעוד האיראני: שיגור טילים בליסטיים בתרגיל
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
איראן שיגור טילים בליסטיים טיל תרגיל
איראן שיגור טילים בליסטיים טיל תרגיל
מפקד משמרות המהפכה פיקח על התרגיל
(צילום: EPA)
טילי הקרקע-קרקע שוגרו יומיים בלבד לאחר שיגור טילים ימיים לטווח קצר, ואחרי תרגילים אחרים בהשתתפות מל"טים שנערכו החודש. בדיווח של רשת הטלוויזיה האיראנית נכתב כי "המל"טים המפציצים פגעו מכל הכיוונים במטרות שדימו את מערכות ההגנה מפני טילים של האויב, והשמידו אותן. בנוסף, מספר רב של טילים בליסטיים מדור חדש שוגרו ליעדים שדימו את בסיסי האויב, והסבו להם נזק עצום".
בינתיים, ארצות הברית הודיעה כי היא מתכוונת להטיל סנקציות חדשות על איראן הנוגעות לנשק הקונבנציונלי ולתעשיית המתכות. גורמים המעורים בנושא אמרו זאת לסוכנות הידיעות רויטרס, יומיים לאחר הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" לפיו הרפובליקה האיסלאמית נערכת לייצר באיספהאן מתכת אורניום, חומר שיכול לשמש אותה לפיתוח נשק גרעיני.
במקביל, כאמור, הציגה צפון קוריאה טילים בליסטיים חדשים שמשוגרים מצוללות ונמצאים עדיין בפיתוח, במהלך המצעד הצבאי. כל זאת, על רקע כוונת מנהיגה קים ג'ונג און להמשיך בתוכנית הנשק הגרעיני.
המצעד נערך אחרי החלטת המפלגה השלטת להמשיך בפיתוח תוכנית הטילים והגרעין. בכינוס המפלגה, שארך שמונה ימים והסתיים ביום שלישי, קים גם חשף את התוכניות לשיקום הכלכלה, שנפגעה אנושות מהסנקציות האמריקניות, ממגפת הקורונה ומאסונות טבע.
12 צפייה בגלריה
צפון קוריאה מצעד צבאי קים ג'ונג און
צפון קוריאה מצעד צבאי קים ג'ונג און
המצעד הצבאי בצפון קוריאה
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
צפון קוריאה מצעד צבאי קים ג'ונג און
צפון קוריאה מצעד צבאי קים ג'ונג און
המונים בלי מסכות, בפיונגיאנג
(צילום: AFP)
בסוכנות הידיעות AP אמרו כי "זהו הרגע הקשה ביותר עבור קים בתשע שנות שלטונו". הם העריכו שאמירותיו נועדו להלחיץ את נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן, שקרא בעבר לקים "בריון" ותקף את טראמפ שנפגש איתו. קים, שהודה החודש כי מדיניותו הכלכלית נכשלה, לא שלל שיחות עם האמריקנים, אבל אמר כי היחסים הבילטרליים תלויים בשאלה אם וושינגטון תסכים לנטוש את מדיניותה העוינת כלפי צפון קוריאה.
בסרטונים ערוכים ששידרה הטלוויזיה הצפון קוריאנית מהמצעד נראו זיקוקים ואלפי אזרחים וחיילים שואגים, בזמן שקים עולה על הבמה. כשהוא לבוש כובע פרווה שחור נופף קים להמונים וחייך - והם צעקו: "נגן על קים ג'ונג און בגופנו".
לפי הדיווחים, בניגוד לשר ההגנה שלו, קים עצמו לא נאם במצעד. מטוסי קרב טסו בשמי הבירה פיונגיאנג והטילו נורים בסמל המפלגה - פטיש, מברשת ומגל. המשתתפים, ללא מסכות, הריעו בזמן שכלי הנשק המתקדמים חלפו - ובהם טיל בליסטי שמשוגר מצוללות שאותו כינו בסוכנות הידיעות הקוריאנית הרשמי "הנשק העוצמתי בעולם".