הצוות המנהל את המאמצים לחילוץ הספינה Ever Given, שנתקעה שלשום בתעלת סואץ ומאז חוסמת את תנועת האוניות בנתיב השיט החשוב, עדכן אחר הצהריים (יום ה') כי עוד ניסיון לחלץ את הספינה נכשל היום, וכי ניסיון נוסף ייעשה מאוחר יותר הערב. צוותי החילוץ עמלים על פינוי חול ובוץ מסביב לספינת התקועה בתקווה להסיט אותה ולגרום לה לצוף שוב במים, אבל ייתכן שבקרוב הם ייאלצו לפתוח בתהליך המסובך והאיטי של הסרת מכולות ממנה כדי להפחית את משקלה. לצורך משימת החילוץ נשכרו צוותים מהולנד ומיפן, ועם כל ניסיון שכושל גובר החשש שפקק התנועה שנוצר בתעלת סואץ יגרום לשיבושים קשים בסחר העולמי.
תעלת סואץ – תעלה מעשה ידי אדם החוצצת בין אפריקה לחצי האי סיני – היא מנתיבי השיט העמוסים בעולם, והיא משמשת להעברת נפט, גז, מזון וסחורות אחרות בין אסיה לאירופה. לפחות 206 כלי שיט ממתינים כעת משני צדי התעלה בעקבות חסימתה על-ידי ה-Ever Given, אחת מאוניות המשא הגדולות ביותר בעולם. האונייה שייכת לחברת Evergreen שמושבה בטייוואן.
ה-Ever Given – שנבנתה ב-2018 ושאורכה כ-400 מטרים, כמעט כגובהו של בניין האמפייר סטייט בניו יורק – נתקעה שלשום בבוקר לרוחבה של התעלה, כשחרטומה פגע בגדה אחת וירכתיה פגעו בגדה השנייה. היא הייתה אז בדרכה מסין להולנד. תחילה דווח כי לפני התאונה פקדה את האונייה הפסקת חשמל, אבל מאז פורסמה הכחשה לכך, וכל הגורמים המעורבים מעריכים כי הרוחות העזות וסופת החול שפקדו את האזור באותה העת הן שגרמו לתאונה. צוות הספינה – 25 בני אדם, שכולם אזרחי הודו – שולל את האפשרות שכשל מכני או מנועי כלשהו גרם לתקרית.
לפי הרשות המנהלת את תעלת סואץ, שמונה ספינות גרר עמלות כעת על חילוץ הספינה, בינתיים ללא הועיל. פטר ברדובסקי, מנכ"ל חברת "בוסקליס" ההולנדית המנסה לחלץ את האונייה, אמר כי לא ניתן לשלול את האפשרות שהחילוץ יושלם רק בעוד כמה שבועות. "זה כמו לווייתן ענק שנסחף לחוף", אמר ברדובסקי. "זה משקל עצום על החול. ייתכן שבמקביל למאמצים להזיז את הספינה נצטרך להפחית את המשקל שלה על-ידי כך שנפנה ממנה מכולות, נפט ומים". אם אכן יהיה צורך לפנות מכולות מהאונייה, מבצע כזה כשלעצמו עשוי להאריך את משימת החילוץ בכמה ימים.
פקק התנועה שנוצר בתעלה הוא מהגדולים שנראו בנתיב שיט כלשהו זה שנים, והוא בא דווקא בשעה שענף הספנות מתמודד ממילא עם שיבושים לא קלים בגלל מגפת הקורונה. המגפה גרמה בין השאר להאטה בטיפול במטענים בנמלים והפחיתה את ההזדמנויות של הימאים לרדת אל החופים כדי להתרענן. בראשית המשבר שלשום עוד אפשרה רשות תעלת סואץ לכמה כלי שיט להיכנס לתעלה בתקווה שהחסימה תשתחרר בתוך זמן לא רב, אבל היום היא נאלצה להודיע כי היא משעה לגמרי את התנועה שם. ענקית הספנות Maersk כבר עדכנה כי שבעה כלי שיט שלה נפגעו כתוצאה מכך.
כ-12% מהסחר הימי העולמי עוברים דרך תעלת סואץ, ומומחים בתחום מזהירים כי אם התעלה לא תיפתח לתנועה בימים הקרובים יצטרכו לפחות חלק מהאוניות הממתינות ואלה שטרם יצאו לדרכן לשנות את מסלולן ולהקיף את אפריקה – שינוי שיוסיף כשבוע למסען אל היעד. "כל נמל במערב אירופה ירגיש את זה", אמר היום לאון וילמס, דובר נמל רוטרדם, שהוא הנמל הגדול באירופה. "אנחנו מקווים שזה ייפתר בקרוב, הן בשביל החברות והן בשביל הצרכנים. כשהספינות האלה יגיעו לאירופה, יצפו להן שם זמני המתנה ארוכים".
לפי הערכות, יותר מכול ייפגעו ספינות המשא שמעבירות מכולות, אבל עיכובים צפויים גם במעברן של מכליות נפט. רוסיה וסעודיה הן יצואניות הנפט הראשיות שנפט שלהן עובר דרך התעלה, והמייבאות הראשיות של נפט דרך התעלה הן הודו וסין. בגרמניה כבר מדווחים על פגיעה בענפי תעשייה הזקוקים לחומרי גלם המועברים דרך סואץ, וכך למשל כ-16% מהמוצרים הכימיים שמייבאת גרמניה בספינות עוברים דרך תעלה זו. שר התחבורה של סינגפור, שהיא המרכז הגדול בעולם של סחר ימי, אמר כי חסימת התעלה עלולה לפגוע באספקה לאזור שבו נמצאת ארצו.
הבעלים היפני של הספינה Ever Given, שואיי קיסן, התנצל היום על התקרית, ואמר כי מלאכת החילוץ "קשה ביותר" וכי לא ברור מתי הספינה תשוחרר. "אנו מבקשים להתנצל בפני כל הגורמים שנפגעו מהאירוע הזה, בכלל זה ספינות שנוסעות דרך תעלת סואץ או מתכוונת לעבור בה", מסר בהודעה כתובה. גם אם הספינה תחולץ בקרוב, הבעלים שלה והחברות המבטחות אותה צפויים למצוא עצמם מול תביעות בשווי מיליוני דולרים. לפי מגזין הספנות Lloyd's List, בכל יום שבו תעלת סואץ סגורה נגרמת פגיעה לסחורות בשווי של יותר מ-9 מיליארד דולר שהיו אמורות לעבור בה.