1 צפייה בגלריה
יואב גלנט עודד גולדרייך
יואב גלנט עודד גולדרייך
פרופ' גולדרייך וגלנט
(צילום: הדר יואביאן)
אחרי שבג"ץ קבע שהפרופסור למתמטיקה עודד גולדרייך לא יקבל השנה את פרס ישראל לאור מידע על תמיכתו בחרם נגד ישראל, הודיע היום (שישי) שר החינוך יואב גלנט כי אם פרופ' גולדרייך אכן תומך בחרם - הוא לא יקבל את הפרס גם בשנה הבאה. לדברי השר, "פרס ישראל הוא הפרס היוקרתי ביותר שמדינת ישראל מעניקה. מי שמדינת ישראל וחוקיה לא יקרים ללבו, לא ראוי לפרס ישראל".
"פרופ' גולדרייך הוא אולי מדען מבריק, אבל תמיכתו בתנועת החרם וקריאתו לחרם על אוניברסיטת אריאל היא יריקה בפניה של מדינת ישראל ושל האקדמיה הישראלית ואף הפרה אפשרית של החוק", אמר גלנט. "ננצל את הזמן שהועמד לרשותנו כדי להשלים את הבדיקה אם התנערותו הנוכחית של הפרופ' מתנועת החרם היא כנה, והאם המידע שמסר לבית המשפט ולמדינה בעניין זה הוא נכון".
גלנט סיכם: "תרחיש בו תומך בתנועת החרם יעמוד על הבמה ביום העצמאות ויקבל מידי ראשי המדינה את פרס ישראל הוא תרחיש שלא אתן לו את ידי".
פסיקת בג"ץ התקבלה אחרי שחברי ועדת הפרס עתרו נגד גלנט, שסירב להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס מאחר שזה חתם על עצומה שקוראת לאיחוד האירופי להחרים את אוניברסיטת אריאל. פרופ' גולדרייך הצהיר כי הוא עומד מאחורי חתימתו, אך בנוסף הצהיר והבהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS (תנועת החרם על ישראל). למרות זאת, קבעו שופטי בג"ץ כי יש לאפשר לשר החינוך לבחון את המידע שהגיע לידיו, ולאור לוח הזמנים הצפוף לא יוכל פרופ' גולדרייך לקבל את הפרס השנה. השופטים קבעו כי גלנט רשאי להעניק לגולדרייך את הפרס בשנה הבאה.
ממועצת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים נמסר בתגובה: "אנחנו מביעים צער ודאגה על כך שבשלב זה נמנעה הענקת פרס ישראל בחקר המתמטיקה ובחקר מדעי המחשב לפרופ' עודד גולדרייך בשל עמדותיו הפוליטיות. כפי שציינו במכתבנו לשר החינוך ב-17 במרץ, קנה המידה להענקת פרס ישראל בתחומי המדע הוא מצוינות מחקרית, ובזכותו הפרס שומר על המעמד של אות הכבוד הגבוה ביותר שמדינת ישראל מעניקה למדעניה.
"המועצה הוסיפה כי התבטאויות פוליטיות שהן בגדר המותר על פי עקרון חופש הביטוי אינן רלוונטיות להכרעה בעניין הענקת הפרס. ועדת הפרס חזרה ומצאה את פרופ' גולדרייך ראוי לקבלת פרס ישראל נוכח הישגיו המחקריים המצטיינים. עם זאת, ההכרעה הסופית בעניינו נדחתה בשל בדיקה משפטית בשאלה אם התבטאויותיו הפוליטיות עולות כדי נסיבות חריגות שיש בהן להשליך על מתן הפרס.
"מועצת האקדמיה ונשיאיה הקודמים רואים בדאגה רבה עירוב שיקולים פוליטיים בהחלטות הנוגעות למתן פרס ישראל במדעים. בנסיבות אלה יש משום פגיעה במעמדו של פרס ישראל ובמדע הישראלי כולו, וכן במעמדה המדעי של ישראל בעולם".
ראשי האוניברסיטאות, למעט נשיאי אוניברסיטאות בר אילן ובן גוריון, העבירו מכתב דומה גם הם לשר החינוך: "אנחנו סבורים שזכותו של פרופ' גולדרייך, כאזרח שחי במדינה דמוקרטית, להביע את דעתו בלא מורא ובלא חשש. אי הענקת פרס ישראל לאדם בשל השקפותיו הפוליטיות חוטאת לרעיון שביסוד קיומו של פרס ישראל ומהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש המחשבה". ראשי האוניברסיטאות הדגישו כי מכתבם לא מהווה הזדהות עם עמדותיו של פרופ' גולדרייך.
עורך הדין מיכאל ספרד, שייצג את גולדרייך, אמר אתמול כי "פרופסור עודד גולדרייך אשם בפשע שכנראה אין לו תקומה בישראל של היום: שמאלנות. היועץ המשפטי לממשלה יחד עם שר החינוך יצרו מסלול מקרתיסטי מובהק למניעת פרס ישראל מבעלי עמדות המתנגדות לכיבוש, לנישול ולאפרטהייד וכך מדירים ממנו מחנה פוליטי שלם בישראל שאשם באותו הפשע. מהיום פרס ישראל הוא פרס לימנים בלבד. הרעיון שהשר ימשיך וינבור בהתבטאויותיו הפוליטיות של גולדרייך ויעשה שימוש ברשימות שחורות של ארגונים שרודפים אקדמאים ואמנים בשל דיעותיהם הפוליטיות הוא מגונה והזוי".