3 צפייה בגלריה
שוטר משטרה אילוס אילוסטרציה
שוטר משטרה אילוס אילוסטרציה
"משטרת ישראל אינה מספקת תנאים הולמים להחזקת והלנת עצורים". ארכיון
(הרצל יוסף)
הסנגוריה הציבורית פרסמה הבוקר (שלישי) דוח בעקבות משבר הלנת עצורים בתחנות המשטרה, מצוקה שהתגברה מאוד בחודשים האחרונים - בעקבות מחסור במקום בבתי המעצר של שירותי בתי הסוהר. הדוח חושף כי עצורים רבים נותרים בתחנות ללא תנאים הולמים, לעיתים מספר ימים עד שמועברים לשב"ס או שמשוחררים בהוראות בית משפט. בחלק מהמקרים עצירים ישנים בלילה על הרצפה ולא זוכים למזון ומים במשך זמן רב.
הדוח מפרט את ממצאי הביקורים, שאותם ערכה הסנגוריה הציבורית ב-19 תחנות משטרה ברחבי הארץ. "ממצאים קשים ומדאיגים התגלו בביקורי פתע דחופים שערכה הסנגוריה הציבורית בתאי שהייה ותאי מעצר בתחנות משטרת ישראל", נכתב בדוח. "בעקבות זאת, קוראת הסנגוריה הציבורית להפסקה מידית של החזקת עצורים בתחנות המשטרה. עצורים כלואים בתחנות המשטרה למשך ימים רבים, בניגוד לחוק, בתנאים מחפירים וירודים, תוך פגיעה חמורה בזכויותיהם", הוסיפו בסנגוריה.
3 צפייה בגלריה
"עצורים כלואים בתחנות המשטרה למשך ימים רבים, בניגוד לחוק ובתנאים מחפירים וירודים". אילוסטרציה
"עצורים כלואים בתחנות המשטרה למשך ימים רבים, בניגוד לחוק ובתנאים מחפירים וירודים". אילוסטרציה
"עצורים כלואים בתחנות המשטרה למשך ימים רבים, בניגוד לחוק ובתנאים מחפירים וירודים". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הסנגוריה טוענת כי משטרת ישראל אינה מספקת תנאים הולמים להחזקתם והלנתם של עצורים, ומובילה אותם בין בתי מעצר ותחנות משטרה שלא לצורך. בחלק מהתחנות, נכתב, נמצא כי עצורים מוחזקים לאורך שעות ארוכות ואף לאורך יממות בתאים המיועדים לשהייה קצרת טווח בלבד. "בתאים אלו נמצאו ספסלים צרים בלבד, ואין בהם תשתית הכרחית לצורך הלנה. באחת התחנות אף נמצא כי עצורים נאלצו לישון על רצפת התא, ללא מזרנים וכלי מיטה, כשנעליהם משמשות להם ככריות", נכתב בדוח. המבקריים הרשמיים ציינו בנוסף כי פגשו בעצור כבן 65 שנאלץ לישון על הרצפה החשופה.
עוד עולה מהדוח כי חלוקת המזון לעצורים בתחנות אינה מוסדרת, כך שהשוטרים בכל תחנה נאלצים למצוא פתרונות נקודתיים, לעיתים תוך רכישת מזון לעצורים מכספי התחנה או אפילו מכיסם. נטען כי עצורים התלוננו על כך שלא קיבלו מזון ושתייה לאורך שעות ארוכות, וכי רבים מתאי המעצר והשהייה מלוכלכים. נמצאו גם ליקויים שונים הנוגעים לתאי השירותים והמקלחת.
באחת מהדוגמאות שציינו בסנגוריה נכתב כי בחודש שעבר נעצר אדם בחשד לאלימות במשפחה. בדיון להארכת מעצרו הסנגור הציבורי פנה מטעמו לשופטת ואמר כי החשוד אותו הוא מייצג מטופל בתרופה שלא קיבל מאז מעצרו. "אם היה נקלט במתקן מעצר הדברים היו מוסדרים, אבל הוא בילה עד הבוקר בתחנת משטרת חולון, שהוא מקום מאולתר לחלוטין. הוא ישן על מזרון שהונח על הרצפה, בזמן שהוא אזוק בידיו וברגליו. בתו התבקשה שלוש פעמים להביא ציוד שהמשטרה אמורה לספק - דברי היגיינה, סיגריות, אוכל. זה תת-תנאים", אמר הסנגור.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה שירותים ב כלא תא מעצר
אילוס אילוסטרציה שירותים ב כלא תא מעצר
"הם לא אנושיים, הרגשתי שאין לי זכויות". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
השופטת שמעה את דבריו וציינה כי התנאים שתוארו, אפילו אם חלו רק באחד מן הלילות שבהן שהה החשוד במעצר - "הם לא אנושיים". אותו חשוד סיפר ל-ynet כי במשך 48 שעות הוא היה אזוק בידיו וברגליו בתחנה שנמצאת בשיפוץ: "בלי מקלחת, בלי אוכל. בחיים לא קרה לי דבר כזה, אפילו לשטוף פנים לא יכולתי. בתי נאלצה להביא לי אוכל, שמפו ומברשת שיניים, שנעלמה. הרגשתי שאין לי זכויות. חייבים להביא את זה לתודעת הציבור".
הסנגורית הציבורית הארצית, עו"ג ענת מיסד כנען, אמרה כי התמונה שנחשפה בביקורים מבישה, ואין להשלים עמה. "על המשטרה לחדול לאלתר מהחזקת עצורים בתחנות. זו העת להפחית את הכליאה המיותרת הרבה שקיימת במדינת ישראל, בפרט של עצורים שטרם הוכחה אשמתם, ואנו קוראים ליועצת המשפטית לממשלה לפעול בדחיפות בהקשר זה", אמרה.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "האחריות לתחום כליאת עצורים בישראל היא של שירות בתי הסוהר, וזה תפקידו. לצערנו, בתקופה האחרונה קיימת מצוקה קשה ומוכרת של מקומות כליאת עצורים ברחבי הארץ, והמשטרה נאלצת בעל כורכה להחזיק ולשמור על העצורים בתאי שהייה במשך מספר שעות או לילה שלם, עד להבאתם לבית משפט לדיון בבקשה להארכת מעצרם. המשטרה פועלת, ככל שהדבר בידיה, לצמצום המצוקה הקשה ולאתר פתרונות ראויים במצב שנוצר ומצפה מכל הגורמים האחראים לכך לאתר פתרונות נוספים ולאפשר כליאת עצורים בתנאים מתאימים וראויים".
בשירות בתי הסוהר מסרו כי "שב"ס הוא ארגון הכליאה הלאומי של מדינת ישראל, והיחיד האמון על אחזקת כלואים במתקניו. משבר הכליאה משקף את התמודדות הארגון לאורך השנים עם המצוקות הגוברות נוכח היעדר בינוי, ריבוי עצורים והשלכות המודל לשחרור.
"אנו מחויבים לקלוט עצורים, אולם יחד עם זאת, במצב הדברים בו מוחזקים בשב"ס 930 אסירים מעל התקן, ישנן פעמים בהם נאלצים בתי המעצר בשב"ס, להפנות את העצורים למתקנים חלופיים עקב צפיפות יתר. במהלך השנה האחרונה, קידם שב"ס תכנית לייצור מקומות נוספים לקליטת עצורים. בשבועות האחרונים נוספו 120 מקומות כליאה וזאת על מנת לממש את יעודנו כארגון כליאה ועל מנת לקלוט את עצורי משטרת ישראל הלנים בתחנות המשטרה".
מהמשרד לביטחון הפנים נמסר: "במאמצים רבים ומשולבים שהוביל המשרד בשנה האחרונה הורחבו פתרונות כליאה רבים, וכן הופעלו כלים ואמצעים שונים לצמצום הבעיה, לרבות מתן מענה לצמצום הלנת עצורים בתחנות המשטרה, שהינה תופעה בלתי רצויה ושלילית שיש בה סיכונים רבים, כפי שהיטיב לציין דוח הסניגוריה הציבורית.
"על מנת להמשיך והפעיל אכיפה נחושה ולהגביר את הביטחון האישי - וזאת תוך התאמת תשתיות הכליאה הלאומיות - מוביל המשרד בשיתוף עם גורמים רבים בממשלה תכנית לאומית מקיפה שתתן מענה לתשתיות הכליאה למשך עשור קדימה. עד ליישום תכנית זו, ימשיך המשרד להפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו על מנת להתמודד עם מצוקת הכליאה וזאת תוך המשך חתירה לאכיפה בלתי מתפשרת ושמירה על ביטחון אזרחי ישראל".