מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהגיע לאזור בפעם התשיעית מאז תחילת המלחמה, נפגש הבוקר (יום שני) במשך כשלוש שעות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד רה"מ בירושלים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הפגישה "התנהלה ברוח טובה", ובמהלכה חזר נתניהו "על מחויבותה של ישראל להצעה האמריקנית העדכנית בעניין שחרור חטופינו - הלוקחת בחשבון את הצרכים הביטחוניים של ישראל, שעליהם הוא עומד בתוקף".
עוד קודם לכן נפגש בלינקן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ואמר כי "זהו רגע מכריע, כנראה ההזדמנות הטובה ביותר, אולי ההזדמנות האחרונה להחזיר את החטופים הביתה, להגיע להפסקת אש ולהשיג שלום וביטחון". דבריו של בלינקן נאמרו על רקע המשך המשא ומתן בקהיר בירת מצרים להשגת הסדר להפסקת אש באזור ועסקת חטופים.
נתניהו עם בלינקן
(צילום: איתי בית-און/לע״מ)

בלינקן מדבר בפתח פגישתו עם הרצוג
(צילום: רויטרס )

2 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
נתניהו לצד בלינקן
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
בלינקן, שנחת אמש בישראל, אמר לצד הרצוג כי "אני כאן כחלק ממאמץ דיפלומטי אינטנסיבי על-פי הוראותיו של הנשיא ביידן לנסות להביא את ההסכם הזה לקצה ובסופו של דבר מעבר לקו, הגיע הזמן שזה ייגמר. זה גם הזמן לוודא שאף אחד לא ינקוט צעדים שעלולים לדרדר את התהליך הזה. אז אנחנו עובדים כדי לוודא שאין הסלמה, שאין פרובוקציות, שאין פעולות שבשום אופן עלולות להרחיק אותנו מלהעביר את העסקה הזו".
מזכיר המדינה הוסיף: "אני יודע שזהו רגע קשה לישראל. אנו מודאגים מאוד מהאפשרות של התקפות מצד איראן, מצד חיזבאללה ומקורות אחרים, וכפי ששמעתם את הנשיא אומר, ארצות הברית נוקטת פעולה מכרעת בפריסת כוחות כאן, כדי להרתיע כל התקפה, ואם יהיה צורך, להגן מפני כל התקפה. הגיע הזמן שכולם יגידו 'כן' ולא יחפשו תירוצים לומר 'לא'".
בינתיים, גורם מצרי אמר כי השיחות שהתנהלו עם המשלחת הישראלית לקהיר לא השיגו פריצת דרך כלשהי, על אף שנמשכו שעות ארוכות. לפי הגורם, השיחות התמקדו בסוגיית הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי. "ישראל עדיין מתעקשת לשמור על השליטה בגבול עזה-מצרים, וגם בציר שחוצה את עזה (נצרים). המשלחת לא הציעה שום דבר חדש".
בפגישה עם בלינקן, הנשיא הרצוג אמר: "בשורה התחתונה, אנשים צריכים להבין שזה מתחיל בסירוב של חמאס להתקדם. אנחנו פשוט עדיין מאוד מקווים שנוכל להתקדם במשא ומתן שמתנהל על-ידי המתווכות ואני רוצה להודות לארה"ב, מצרים וקטאר על המאמצים שלהן בנושא במטרה נעלה זו. אין מטרה הומניטרית גדולה יותר ואין סיבה הומניטרית גדולה יותר מהחזרת החטופים שלנו הביתה, שהיו צריכים לחזור מזמן. אנחנו רוצים לראות אותם בחזרה בבית בהקדם האפשרי".
הרצוג הוסיף: "אני רוצה להודות לנשיא ארה"ב, ידידי הטוב הנשיא ג'ו ביידן, הממשל והנהגת ארה"ב על התמיכה בישראל בזמנים קשים ומורכבים אלו. יצרתם קואליציה עוצמתית ומרשימה של צבאות, חילות ים וכוחות שמטרתה להגן על האינטרסים של קואליציית המדינות שמעוניינות להתקדם לעבר שלום ועתיד טוב יותר במזרח התיכון, ונגד האימפריה של הרוע שמתחילה ונובעת בטהרן".
2 צפייה בגלריה
פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
הנשיא הרצוג ומזכיר המדינה בלינקן
(צילום: מעייף טואף/לע״מ)
למרות האופטימיות שהשמיעו גורמים מסוימים בתום הפסגה בדוחא בירת קטאר בסוף השבוע שעבר, בקרב העוסקים במגעים להסכם שוררת פסימיות. בחמאס לא דחו באופן חד-משמעי את המתווה, אך אמרו אמש כי ההצעה החדשה של האמריקנים "עונה על דרישות נתניהו, כולל דחיית הפסקת אש קבועה ואי-נסיגה מלאה מעזה", ומונעת עסקה.
בהודעת ארגון הטרור נכתב: "ההצעה החדשה נותנת מענה לתנאי נתניהו ומתיישבת איתם, בעיקר דחיית הפסקת האש לצמיתות והנסיגה המקיפה מרצועת עזה, והתעקשותו להמשיך בכיבוש נצרים, מעבר רפיח וציר פילדלפי. כמו כן, נקבעו תנאים חדשים בתיק חילופי האסירים, ונתניהו חזר בו מתנאים אחרים - וזה מונע את השלמת העסקה".
משלחת בדרג עבודה שמורכבת מנציגי שב"כ, צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים יצאה אתמול לקהיר. גורם שבקיא במשא ומתן אמר כי המצב כעת מורכב ועדין, ונדרשת סבלנות של יומיים כדי לראות התפתחויות. לדבריו, ברור כי ללא פשרה מצד נתניהו - לא תהיה עסקה. בכיר ישראלי טען כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר שומר את הקלפים קרוב לחזה. "אולי הוא מחכה להתפתחות מלחמה אזורית עם איראן וחיזבאללה. רק אם יבין שאין לו ברירה, תיתכן עסקה".
ראש הממשלה נתניהו אמר אתמול בפתח ישיבת הממשלה בהתייחס להתפתחויות השונות: "אנו מקיימים משא-ומתן, ולא מתן-ומתן. יש דברים שאנחנו יכולים להיות גמישים לגביהם, ויש דברים שאנחנו לא יכולים להיות גמישים לגביהם - ואנחנו מתעקשים עליהם".
נתניהו הדגיש: "אנחנו יודעים היטב להבדיל בין השניים. לכן, לצד המאמצים הכבירים שאנו עושים להחזרת חטופינו, אנחנו עומדים איתן על העקרונות שקבענו, שהם חיוניים לביטחון ישראל. חמאס, עד לרגע זה, דבק בסרבנותו. הוא אפילו לא שלח נציג לשיחות בדוחא. ולכן, את הלחץ צריך להפנות לחמאס ולסינוואר, לא לממשלת ישראל. הלחץ הצבאי החזק, והלחץ המדיני החזק, הם הדרך להשגת שחרור חטופינו".
פורסם לראשונה: 08:49, 19.08.24