המחלקה לחקירות שוטרים סגרה אתמול (רביעי) תיק נגד לוחם ימ"מ שפלט כדור במהלך מבצע ללכידת מבוקשים בשכם, ופגע בפלסטיני חף מפשע שנפצע באורח קשה. הלוחם נחקר באזהרה במשך כשנתיים וחצי, ובתום הליך משפטי שארך כשנתיים התיק נגדו נסגר.
המבצע אירע ב-2020, ובמהלכו פשטו הלוחמים על בית באזור שכם שבו שהו, לפי המודיעין שהיה בידיהם, מספר מבוקשים. במהלך הפעילות עלה חשד שאחד המבוקשים נמלט ברכב, ולוחמי הימ"מ עצרו שלושה נוסעים ברכב החשוד. עם עצירתם, אחד הלוחמים הכה עם הנשק על הזגוגית, בצידו של הנהג, אז נפלט מנשקו הכדור שפגע בפניו של הפלסטיני שישב במושב האחורי. הפלסטיני נפצע באורח קשה ופונה לטיפול רפואי. בהמשך התברר כי איבד את ראייתו ושעד היום הוא עדיין סובל מהפציעות הקשות.
2 צפייה בגלריה
כך נראה מבצע של לוחמי הימ"מ והשב"כ מול פעילי טרור בשכם ממצלמות הקסדה
כך נראה מבצע של לוחמי הימ"מ והשב"כ מול פעילי טרור בשכם ממצלמות הקסדה
מעצרי מבוקשים בשכם. ארכיון
(צילום: מצלמות הקסדה של לוחמי הימ"מ, דוברות המשטרה)
בדיעבד התברר כי הפצוע ויושבי הרכב כלל לא היו קשורים למבוקשים, ומדובר היה בשלושה עוברי אורח שישבו ברכב ולא נמלטו בעקבות הפעילות המבצעית. לוחם הימ"מ שיתף פעולה עם חוקרי מח"ש, ותיאר את השתלשלות האירועים שבסופם פלט בתום לב כדור במהלך פעילות שיש בה "סכנת חיים לחייו ולשאר לוחמי הימ"מ".
כעת הודיעה מח"ש ללוחם כי תיק החקירה הפלילית נגדו, שבו נחקר בחשד למעשה פזיזות ורשלנות בשימוש בנשק, נסגר. לוחם הימ"מ הגיב באמצעות פרקליטיו, עו"ד עופר ברטל ועו"ד שגיא בלומנפלד, כי "התיק הזה לא היה צריך כלל להיפתח מדובר בטעות מבצעית בתום לב. מדובר בטעות במסגרת פעילות מבצעית בשטח עוין והחקירה לא הייתה אמורה להתקיים".
לוחם הימ"מ המשיך לצאת לפעילויות מבצעית גם בשנתיים וחצי האחרונות, במקביל להתנהלות החקירה נגדו, וכעת המחלקה המליצה כי המשך הטיפול יישאר במסגרת המשטרתית והמליצה להעמידו לדין משמעתי.
2 צפייה בגלריה
מח"ש תמליץ להעמידו לדין משמעתי בלבד. "הוחלט לגנוז את התיק במישור הפלילי"
מח"ש תמליץ להעמידו לדין משמעתי בלבד. "הוחלט לגנוז את התיק במישור הפלילי"
מח"ש תמליץ להעמידו לדין משמעתי בלבד. "הוחלט לגנוז את התיק במישור הפלילי"
(צילום: אלי מנדלבאום)
במח"ש הדגישו כי מחובתם היה לפתוח בחקירה בעקבות פליטת הכדור שגרמה לפציעה קשה של הפלסטיני. בשלב הראשון של החקירה במח"ש, נבחנה השאלה אם יש בכלל לחקור את הארוע, שהתרחש בשוגג, כשעל העובדות לא היה כלל ויכוח. השאלה שנבחנה האם האירוע עומד בסף הפלילי, למרות שמדובר באירוע שקרה בתום לב במהלך פעילות מבצעית.
בנוסף בדקו במח"ש אם יש עניין לציבור לפי הנסיבות שעלו מהחקירה ומצדיקות העמדה לדין פלילי. בחודשים האחרונים במח"ש התחבטו ארוכות בשאלה, ומנגד נלקח בחשבון שהאירוע התרחש במהלך פעילות מבצעית מסכנת חיים באזור עוין ליד שכם, ובטעות תוך כדי פעילות מבצעית תוך כדי פשיטה על בית שבו שהו מבוקשים ועצירת הרכב החשוד.
המחלקה לחקירות שוטרים מסרה בתגובה: "לאחר חקירה מקיפה ובחינת כלל הראיות והנסיבות, הוחלט לגנוז את התיק במישור הפלילי, ובמקביל להעביר התיק למחלקת משמעת במשטרת ישראל בצירוף המלצה להעמיד את החשוד לדין משמעתי וכן להפקת לקחים לשם מניעת הישנות מקרים דומים בעתיד". במח"ש ציינו כי היתה חובה עליהם לפתוח בחקירה פלילית בגין חשד למעשה פזיזות ורשלנות ושימוש בכלי נשק".
עו"ד ברטל ועו"ד בלומנפלד, ממשרד ברטל כהן, מסר בשמו של הלוחם: "אנו מודים למח"ש על סגירת התיק הפלילי נגד הלוחם, אך מצרים על כך שהתהליך היה ארוך מאוד. חבל שלוחם אמיץ שמבצע ביום ובליל מבצעים מורכבים ומסכן את חייו למען כולנו - צריך היה להיות מוזמן לשימוע ולחיות חודשים תחת עננה של חשד בפלילים. לדעתנו, בתאונה מבצעית אין לפתוח בחקירה פלילית, שכן ברור לכולם שהוא היה במקום בשליחות כולנו, בתפקיד קרבי ולא התכוון לתוצאות האירוע".
עו"ד יונתן קמיל, שמייצג את הפצוע הפלסטיני, מסר: "איננו משלימים עם החלטת מח"ש, מדובר במקרה חמור מאוד בו מרשנו, אדם תמים, צעיר שאין לו כל קשר לאותה פעילות שהתרחשה באזור, נורה בראשו והובהל לבית החולים עם פגיעת ראש במצב קשה מאוד והיה מספר ימים במצב של בין חיים למוות. בסופו של יום איבד את מאור עיניו. בכוונתנו ללמוד את חומרי החקירה ולשקול הגשת ערר על החלטת מח"ש לסגור את התיק ולהעבירו למחלקת משמעת של משטרת ישראל".