שרי המחנה הממלכתי ובראשם יו"ר המפלגה, השר בני גנץ, הגישו הערב (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו את מכתבי ההתפטרות שלהם, עם ההצהרה הערב של גנץ על הפרישה מממשלת החירום. ההתפטרות נכנסת לתוקפה הרשמי כעבור 48 שעות, אך בשל חג השבועות בפועל זה יקרה רק ביום חמישי.
הודעת גנץ על הפרישה: "עוזבים בלב שלם, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי"
(צילום: לע"מ)

4 צפייה בגלריה
מכתב ההתפטרות של בני גנץ
מכתב ההתפטרות של בני גנץ
מכתב ההתפטרות של בני גנץ
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו גדי איזנקוט בני גנץ
בנימין נתניהו גדי איזנקוט בני גנץ
נתניהו, איזנקוט וגנץ. "שיקולים זרים ופוליטיים חדרו לחדרי הדיונים"
( צילום: עמית שאבי)
במכתב ההתפטרות המפורט שהגיש, כתב גנץ: "עם אסון 7 באוקטובר, הקמנו יחד את ממשלת החירום. הצטרפותנו לא עמדה בסימן שאלה, בעת הקשה ההיא, היה לנו ברור שזוהי חובתנו כמי שבחרו לשרת את המדינה. עשינו זאת למען העם, למען החיילים הלוחמים, למען החטופים, משפחות הנופלים, ועם ישראל כולו. כניסתנו לממשלה תרמה להישגים רבים, הראשונה בהם, אחדות העם, והעברת מסר ברור לקהילה הבינלאומית וגם לאויבנו.
"לצערי, לאחרונה אנו עדים לכך שההחלטות המתקבלות על ידי הממשלה ועל ידך, אינן מונעות בהכרח מהשיקול הלאומי וטובת המדינה. שיקולים זרים ופוליטיים חדרו לחדרי הדיונים ומשפיעים על קבלת ההחלטות. לכן, ולאחר התלבטות קשה, זו שעתנו לסיים את תפקידנו ולעזוב את הממשלה מתוך אמונה שכך נשרת נאמנה את אזרחי ישראל".
גנץ הוסיף: "כפי שאמרתי לך לא פעם, בשיחותינו בארבע עיניים, לשנינו ברור מה נדרש למען ניצחון אמיתי, בדרום הארץ ובצפונה, בזירה הבינלאומית, למען השבת החטופים והמדינה כולה. לא ניתן להמשיך מבלי לקבל את ההחלטות הנכונות".
גנץ הדגיש כי מפלגתו תתמוך "בכל פעולה נכונה של הממשלה למען ביטחון ישראל והגשמת מטרות המלחמה". הוא ציין: " ככל שיובא מתווה אחראי להשבת החטופים, נהיה נכונים לתת כל תמיכה הנדרשת במטרה לאפשר את העברתו ולמשך תקופת מימושו. במידה ותוקם ממשלת אחדות לאומית רחבה בזמן המלחמה, שתפעל למען מדינת ישראל, על כל הנגזר מכך, נתגייס גם אנחנו להיות חלק ממנה". בכתב ידו הוסיף: "הייתה לי הזכות לשרת את מדינת ישראל בשעתה הקשה!".
4 צפייה בגלריה
מכתב ההתפטרות של גדי איזנקוט
מכתב ההתפטרות של גדי איזנקוט
מכתב ההתפטרות של גדי איזנקוט
4 צפייה בגלריה
מכתב ההתפטרות של חילי טרופר
מכתב ההתפטרות של חילי טרופר
מכתב ההתפטרות של חילי טרופר
פתח מכתבו של השר גדי איזנקוט היה זהה לזה של גנץ, ושניהם הדגישו כי ההצטרפות לממשלת החירום "לא עמדה בסימן שאלה" אחרי הטבח ב-7 באוקטובר. "על אף מאמצי המרובים, לצידם של עמיתיי, הקבינט בראשותך נמנע מזה זמן רב לקבל החלטות קובעות, הנדרשות לטובת מימוש מטרות המלחמה ושיפור מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל. הימנעות זו פוגעת הלכה למעשה, במצבה האסטרטגי ובביטחון הלאומי של מדינת ישראל", כתב איזנקוט.
הוא הוסיף: "למען הסר ספק, נמשיך לתמוך בכל פעולה נכונה של הממשלה למען ביטחון ישראל והגשמת מטרות המלחמה. ככל שיובא מתווה אחראי להשבת החטופים, נהיה נכונים לתת כל תמיכה הנדרשת במטרה לאפשר את העברתו ולמשך תקופת מימושו. במידה ותוקם ממשלת אחדות לאומית רחבה בזמן המלחמה, שתפעל למען מדינת ישראל, על כל הנגזר מכך, נתגייס גם אנחנו להיות חלק ממנה". בכתב ידו הוסיף: "בתקווה לשינוי, לישראל חזקה וצודקת. מורשת ועתיד הראויים לעם שלנו".
גם מכתבו של טרופר נפתח בצורה זהה לאלה של גנץ ואיזנקוט. בהמשך כתב: "בחלוף הזמן, העמיק הקושי להיות שותף בממשלה, שדרכה והתנהלותה רחוקים מהדרך בה אני תופס את שראוי ומצופה ממנהיגות, בוודאי בעת מלחמה. נשיאה באחריות – גם על שכשל, מבלי לגלגל אותה על אחרים, לשמור על שותפות ואחדות – במעשים ולא רק במילים יפות; להביט בעיני האזרחים ולחבק אותם – בימים של צער ועצב ולא רק בימי שמחה. וכשראוי, גם להשפיל מבט מולם מפאת מבוכה וכשלון; לגבות את מפקדי ולוחמי צה"ל ומערכות הביטחון, מבלי לחסוך ביקורת עניינית בחדרים הרלוונטיים".
לדבריו, "כל אלה, היו חסרים בעיני לא פעם ולא פעמיים". הוא הוסיף: "למען הסר ספק, נמשיך לתמוך בכל פעולה נכונה של הממשלה למען ביטחון ישראל והגשמת מטרות המלחמה. ככל שיובא מתווה אחראי להשבת החטופים, נהיה נכונים לתת כל תמיכה הנדרשת במטרה לאפשר את העברתו ולמשך תקופת מימושו. במידה ותוקם ממשלת אחדות לאומית רחבה בזמן המלחמה, שתפעל למען מדינת ישראל, על כל הנגזר מכך, נתגייס גם אנחנו להיות חלק ממנה. בכתב ידו כתב: "בתחושת זכות לשרת את המדינה ובאהבה אין קץ למדינה, לארץ ולעם ישראל!".