גורם בכיר בממשלה שהשתתף בישיבות הרגישות בנושא ציר פילדלפי, מסביר היום (א') כי איתור ששת החטופים שנרצחו שלשום עשוי לשנות את המשוואה כפי ששורטטה בקבינט המדיני-ביטחוני ביום חמישי. "הלחץ האמריקני הגדול שהיה התעצם פי כמה. יש הבנה איטית שמחלחלת שכנראה לא תהיה ברירה אלא לחתור לעסקה", אמר הגורם הבכיר.
עם זאת, עדיין לא ברור אם יש היתכנות לקריאתו של שר הביטחון יואב גלנט לכנס מיד את הקבינט ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה – והוא היה היחיד שהתנגד לה – הקובעת כי ישראל תישאר בכל מקרה ותשלוט בציר פילדלפי שבדרום רצועת עזה. אחרי אותו דיון מתוח ורווי צעקות בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, גלנט טען כי זו הייתה בחירה בין ציר פילדלפי לבין החזרת החטופים.
הצהרת רה"מ, הבוקר
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)

למרות ההערכה שהכף נוטה כעת לכיוון עסקה, גורם בכיר אחר אמר כי הדעות בקבינט עדיין חלוקות, משום שהציבור הישראלי מסרב לדעתו לוותר על ציר פילדלפי. ויתור כזה, הוא מאמין, "יהווה שוב את אותה פגיעה בתחושת הביטחון ולא רק בביטחון המדינה". לפיכך, טוען הגורם שתומך בראש הממשלה, ייתכן שגלנט יעמוד בפני ברירה אם להתיישר עם דעת הרוב – או להתפטר.
אף שחמאס וגם המתווכת מצרים הביעו התנגדות נחרצת לשליטה ישראלית בפילדלפי, אפשרות נוספת היא שתימצא פשרה כלשהי שתאפשר לכל צד לומר שעמדתו התקבלה.
כחלק מהוויכוח שהפך פומבי, גלנט כתב היום: "הקבינט המדיני-ביטחוני חייב להתכנס באופן מיידי ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי. זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס".
1 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנהלים את האירוע בבור בקריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנהלים את האירוע בבור בקריה
נתניהו וגלנט בשבוע שעבר
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
חבר הקבינט השר בצלאל סמוטריץ' השיב לו: "חמאס רצח את חטופינו בדם קר בדיוק כדי לגרום לנו להיכנע ולקבל את דרישותיו ולאפשר לו לשרוד ולשקם את יכולותיו ולשוב לתקוף את ישראל כחלק מתוכנית ההשמדה האיראנית. הקבינט לא יאפשר עסקת כניעה שתפקיר את ביטחון ישראל, אלא ינחה את צה"ל ומערכת הביטחון לגבות מחירים כבדים יותר מהחמאס ומאלה שנותנים לו מחסה ומסתור, ויגביר בעוצמה את המלחמה עד להשמדתו והשבת החטופים. הבוקר רצועת עזה חייבת להצטמצם. כוחות צה"ל צריכים לנוע מהגבול הנוכחי פנימה 2 ק"מ ולנקות את כל מה שבדרכם".
נתניהו עצמו, אחרי שתיקה של כמה שעות, אמר בהצהרה מוקלטת: "המאמצים שלנו לשחרר את חטופינו נמשכים כל העת. מאז חודש דצמבר חמאס מסרב לנהל משא-ומתן אמיתי. לפני שלושה חודשים, ב-27 במאי, ישראל הסכימה לעסקת שחרור חטופים בגיבוי מלא של ארצות הברית. החמאס סירב. גם אחרי שארצות הברית עדכנה את מתווה העסקה ב-16 באוגוסט - אנחנו הסכמנו, והחמאס שוב סירב. בימים אלה, בשעה שישראל מנהלת משא ומתן אינטנסיבי מול המתווכות במאמץ עליון להגיע לעסקה, החמאס ממשיך לסרב בתוקף לכל הצעה. חמור מכך, באותו זמן ממש הוא רצח שישה מחטופינו. מי שרוצח חטופים - לא רוצה עסקה".