אמבר מק'לוגלין בת ה-49 תהפוך מחר (יום ג'), ככל הנראה, לאישה הטרנסג'נדרית הראשונה שמוצאת להורג בארה"ב. היא אמורה לקבל את זריקת הרעל בעקבות הרשעתה ברצח חברתה לשעבר בשנת 2003. רק חנינה שיעניק לה מושל מיזורי מייק פרסון תציל אותה ממוות.
בקשת החנינה של מק'לוגלין מתמקדת בין השאר בילדות הטראומטית שעברה עליה, ובבעיות הנפשיות שמלוות אותה – נושאים שלא הובאו לידיעת חבר המושבעים במהלך המשפט. בבקשת החנינה נאמר שמק'לוגלין גדלה במשפחת אומנה עם אב מתעלל, סבלה מדיכאון וניסתה לשים קץ לחייה בכמה הזדמנויות. בבקשה נכתב כי בנוסף היא סבלה מדיספוריה מגדרית - קשיים שנגרמים מהפער בין הזהות המגדרית של טרנסג'נדרים למין הביולוגי. עורך דינה של מק'לוגלין אמר כי הזהות המגדרית שלה היא לא הנושא המרכזי בבקשת החנינה שהועברה למושל.
2 צפייה בגלריה
אמבר מק'לוגלין עונש מוות ל טרנסג'נדרית מיזורי ארה"ב
אמבר מק'לוגלין עונש מוות ל טרנסג'נדרית מיזורי ארה"ב
( צילום: AP )
המהפך המגדרי של מק'לוגלין החל לפני כשלוש שנים, כשהיא כבר הייתה בכלא. ב"מרכז המידע לעונש המוות" אמרו כי לא ידוע על אדם שהיה טרנסג'נדר מוצהר והוצא להורג בארה"ב.
מק'לוגלין הורשעה ברצח של בברלי גונטר בת ה-45, איתה ניהלה מערכת יחסים בתחילת שנות האלפיים. היא הייתה מגיעה למשרד של גונטר בפרברי סנט לואיס, ולעיתים הסתתרה בבניין. גונטר הוציאה צו הרחקה נגדה, ובכמה מקרים שוטרים ליוו אותה מהמשרד למכוניתה בסוף יום העבודה.
ב-20 בנובמבר 2003 השכנים של בברלי התקשרו למשטרה ואמרו שהיא לא שבה הביתה. השוטרים הגיעו למקום עבודתה והבחינו בסכין ובכתמי דם ליד מכוניתה. יום לאחר מכן מק'לוגלין הובילה את המשטרה למקום שבו השליכה את גופתה, ליד נהר המיסיסיפי. מק'לוגלין הורשעה ב-2006 ברצח מדרגה ראשונה. שופט גזר עליה עונש מוות, מכיוון שהמושבעים לא הגיעו להכרעה. בית משפט הורה ב-2016 לפתוח בהליך חדש, אך בית משפט פדרלי לערעורים אשרר את עונש המוות ב-2021.
2 צפייה בגלריה
אמבר מק'לוגלין עונש מוות ל טרנסג'נדרית מיזורי ארה"ב
אמבר מק'לוגלין עונש מוות ל טרנסג'נדרית מיזורי ארה"ב
( צילום: AP )
ג'סיקה היקלין בת ה-43 מכירה את מק'לוגלין עוד לפני השינוי שעברה. הן ריצו את עונשן באותו כלא במיזורי. היקלין נשלחה למאסר על רצח שהיה בשנת 1995, ושוחררה בינואר 2022. גם היקלין היא טרנסג'נדרית, והחלה גם היא את השינוי המגדרי שלה בכלא. ב-2016 היא הגישה תביעה נגד שירות בתי הסוהר במיזורי, ומחתה על המדיניות שאוסרת על טיפולים הורמונליים למי שלא קיבלו אותם לפני שנשלחו למאסר. היא זכתה בתביעה ב-2018 והפכה למנטורית לטרנסג'נדריות, בהן מק'לוגלין.
האישה היחידה שהוצאה להורג במדינת מיזורי הייתה בוני הידי. הוצאתה להורג של הידי הייתה ב-18 בדצמבר 1953, אחרי שהורשעה בחטיפה וברצח של ילד בן שש. היא הוצאה להורג בתא גז, לצד קרל אוסטין הול, אדם נוסף שהורשע בחטיפה וברצח של הילד.
18 נידונים למוות הוצאו להורג בארה"ב בשנת 2022. שניים מהם היו במדינת מיזורי.