שעון החול לפתרון דיפלומטי בגבול הצפון הולך ואוזל, ובישראל מגבירים את הלחץ על איראן - מתוך כוונה לעצור את ההשפעה השלילית שלה באזור. ל-ynet נודע כי בשיחת טלפון שערך שר החוץ ישראל כ"ץ עם שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי, ובעקבות האיום של נסראללה על קפריסין, סיכמו השניים לפעול במשותף עם שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק, שתבקר ביום שלישי הקרוב בישראל, על קידום סנקציות נוספות נגד איראן באיחוד האירופי ובקנדה.
יירוט כטב"ם שחצה מלבנון, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
מלאני ג'ולי, ישראל כ"ץ, אנאלנה ברבוק
מלאני ג'ולי, ישראל כ"ץ, אנאלנה ברבוק
ג'ולי, כ"ץ וברבוק
(צילום: Attila KISBENEDEK / AFP, Fiona Goodall/Getty Images, Andreas Rentz/Getty Images)
שר החוץ כ"ץ אמר לשרה ג'ולי כי בכוונת ישראל להחזיר את 60 אלף התושבים המפונים לבתיהם לפני תחילת שנת הלימודים הקרובה. חלון ההזדמנויות, לדבריו, הולך ונסגר, ויש הכרח לפעול עכשיו.
השרה הקנדית עדכנה כי בשל ההתפתחויות האחרונות, מדינתה שולחת כוחות צבאיים ללבנון כדי לפנות 45 אלף אזרחים קנדים - מבצע החילוץ הגדול ביותר אי פעם עבור המדינה. לדברי ג'ולי, הקנדים כבר שלחו כוחות צבאיים לאזור כדי שיסייעו במבצע הזה.
השר כ"ץ הבהיר שישראל עדיין מעוניינת בפתרון דיפלומטי ביישום החלטה 1701, ציין ששליח ביידן לאזור עמוס הוכשטיין והצרפתים עדיין מנסים למצוא פתרון, וביקש שקנדה תצטרף לארה"ב ולצרפת בהפעלת לחץ על איראן במטרה שתורה לחיזבאללה להסיג את כוחותיו מצפון לליטאני.
לצד זאת, השרה הקנדית ביקשה שישראל תעביר לרשות הפלסטינים את כספי המיסים, והזהירה שאם הרשות תקרוס - חמאס ואיראן ישתלטו על השטח, מה שיסכן את ישראל.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
כ"ץ הבהיר כי הרשות תצטרך לעבור שינויים כדי לשלוט ברצועה. אבו מאזן
(צילום: AP)
השר כ"ץ השיב כי הרשות הפלסטינית הקיימת לא תוכל לשלוט בעזה, והיא תהיה חייבת לקבל החלטה אודות רפורמות מרחיקות לכת ושינוי בתפיסת העולם - כולל שינויים דרמטיים במערכת החינוך וההסתה לטרור והפסקת תשלומי משכורות למחבלים.
לגבי עזה, הבהיר השר כ"ץ כי בכוונת ישראל לשמר שליטה ביטחונית בשטח, ולאחר השמדת החמאס, להעביר את השלטון לגורמים מקומיים, שיקבלו סיוע ממדינות ערב מתונות ושחקנים נוספים כמו ארה"ב.
רשת CNN דיווחה שלשום כי גורמים ישראלים עדכנו את עמיתיהם האמריקנים שישראל מעבירה משאבים לצפון הארץ, כהכנה למתקפת אפשרית נגד חיזבאללה. גורמים אמריקנים ששוחחו עם הרשת אמרו כי במקרה הזה, בארה"ב חוששים כי מערכת ההגנה האווירית של ישראל - כולל כיפת ברזל - לא תוכל לעמוד מול "ארסנל הטילים והכטב"מים העצום" של חיזבאללה, שעלול "להכריע אותה".
בכיר בממשל האמריקני אמר ל-CNN כי לפחות כמה ממערכות כיפת ברזל עלולות להיות מוכרעות. גורם ישראלי רשמי אמר לרשת האמריקנית כי סביר שזה יקרה אם חיזבאללה יבצע תקיפה בקנה מידה גדול באמצעות נשק מונחה מדויק, באופן שעלול לאתגר את מערכת ההגנה האווירית הישראלית.
אתמול בלילה נפגש מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי, וממחלקת המדינה נמסר כי בלינקן הדגיש בפניהם את "החשיבות של הימנעות מהסלמה נוספת בלבנון והשגת פתרון דיפלומטי".
פורסם לראשונה: 22:42, 21.06.24