ישראל חיסלה הערב (ג') בדאחייה בביירות את בכיר חיזבאללה פואד שוכר, ראש אגף המבצעים בארגון הטרור שמכונה "חאג' מוחסן" - בתגובה לטבח במג'דל שמס. צה"ל לקח אחריות על התקיפה הממוקדת בביירות, של "המפקד האחראי לרצח הילדים במג׳דל שמס והרג אזרחים ישראלים רבים", לפי הודעת דובר צה"ל. שר הביטחון יואב גלנט התייחס למתקפה, וצייץ בעברית ובאנגלית: "חיזבאללה חצה את הקו האדום". התקיפה היא התגובה לטבח, ולא צפויות תגובות נוספות. ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס הערכת מצב בקריה עם בכירי מערכת הביטחון.
לפני שצה"ל אישר כי שוכר חוסל, פורסמו דיווחים סותרים לגבי גורלו של שוכר. ב"אל-ערביה" הסעודי דווח כי "היעד בתקיפה לא חוסל". שלושה מקורות ביטחוניים אמרו ל"רויטרס" כי "גורלו לא יודע", וגורמי ביטחון אחרים אמרו בתקשורת המקומית כי אישה נהרגה ושבעה אחרים נפצעו בתקיפה. ב"אל-חדת'" הסעודי אמרו מקורות ביטחוניים לבנוניים כי "שוכר שרד, הוא יצא מהמבנה לפני תקיפתו" - אך בהמשך אמרו מקורות ל"אל-חדת'" כי שוכר נהרג בתקיפה, ו"גופתו הועברה לבית החולים א-רסול אל-אעזם בכביש לנמל ביירות. במקום סגר ביטחוני". כאמור, אחר כך צה"ל אישר ששוכר חוסל.
זירת התקיפה בדאחייה בביירות, הערב
(צילום: רויטרס)

9 צפייה בגלריה
פואד שוכר חאג' מוחסן
פואד שוכר חאג' מוחסן
פואד שוכר, "חאג' מוחסן", שלפי הדיווח היה היעד לתקיפה
9 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה בביירות
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
9 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
9 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

עוד על ניסיון החיסול בביירות:

בערוץ הסעודי "אל-חדת'" דווח כי הותקף יעד בסביבת מועצת השורא של חיזבאללה. במקום שהותקף, לפי מה שמסרו מקורות לאל-חדת', היה משרד תיאום של חיזבאללה ומשמרות המהפכה של איראן. ב"אל-מיאדין" הלבנוני דווחה כי התקיפה כוונה לבניין מגורים והובילה לקריסה חלקית שלו.
ניסון החיסול, כאמור, הגיע על רקע טבח 12 הילדים והנערים במג'דל שמס, שנהרגו לפני שלושה ימים מפגיעת רקטה של חיזבאללה במגרש כדורגל ביישוב.
מדובר בחיסול המשמעותי ביותר במלחמה בצפון, מקביל לראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף בעזה, ולמעשה האיש הקרוב ביותר לנסראללה. בפועל, הוא השני בחשיבותו בארגון, וגם המפקד על כל המערכים האסטרטגיים של חיזבאללה. קשה לחזור בינתיים כיצד ארגון הטרור השיעי יגיב. במהלך ישיבת הקבינט השרים לא עודכנו על היעד הזה, ונמנעו מלעדכן אותם גם לפני ביצוע הפעולה - מחשש להדלפות.
במהלך ישיבת הקבינט הבהירה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שאם הולכים למהלך שעלול להוביל למלחמה - חייבים לשוב לדיון בקבינט שיאשר את הפעולה באופן סופי. נתניהו השיב שכרגע זה לא התרחיש הסביר, והקבינט לא כונס שוב. אחרי הדיווחים על התקיפה, מזכיר הממשלה יוסי פוקס העביר הנחייה לשרים לפיה "על פי הנחיית ראש הממשלה, אין להתייחס, עד להודעה חדשה, לתקיפה בביירות".
דקות לאחר הפיצוץ בביירות

9 צפייה בגלריה
פיצוץ בביירות
פיצוץ בביירות
הפיצוץ בביירות
לפי מקור בכיר שסיפר ל-CNN, ישראל עדכנה את ארה"ב לפני התקיפה בביירות. המקור אמר כי ההסברים הועברו "דרך ערוצי אבטחה", אך לא צוין מתי המידע נמסר. הבית הלבן מסר כי ארה"ב לא מאמינה שמלחמה בין חיזבאללה לישראל היא "בלתי נמנעת".
שר החוץ של לבנון עבדאללה בו-חביב גינה את התקיפה, ואמר ל"רויטרס" כי המדינה מתכוונת להגיש תלונה לאו"ם בנושא. "מקווים לתגובה מידתית של חיזבאללה, כדי שגל ההרג הזה ייפסק", אמר בו-חביב.
מוקדם יותר היום אזרח נהרג מפגיעה ישירה של רקטה בקיבוץ גושרים שבגליל העליון, שלושה ימים אחרי הטבח, ובצפון זעמו ראשי הרשויות והתושבים על העיכוב בתגובה לחיזבאללה - שהגיעה הערב.
אתמול דיווחנו כי במערכת הביטחון המתינו להזדמנות המבצעית לתקיפת התגובה, שכאמור הגיעה הערב. היא אושרה שלשום בקבינט המדיני-ביטחוני, יומיים לאחר הטבח, ועם שובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מארה"ב. יעד התקיפה הוחלט גם הוא בצמרת הישראלית, והובא לאישור הקבינט.
בביקור ניחומים שקיים אתמול גלנט במג'דל שמס, הוא אמר כי "אנחנו נעשה הכול כדי להחזיר את הביטחון ולתת לחיים להמשיך כמו שצריך. חיזבאללה ישלם מחיר על הדבר הזה - המעשים שלנו ידברו". גם נתניהו, שביקר אתמול ביישוב הדרוזי, אמר כי "מדינת ישראל לא תעבור ולא יכולה לעבור על כך לסדר היום. תגובתנו בו תבוא, והיא תהיה קשה".

היועץ הצבאי של נסראללה: זה פואד שוכר

ארה"ב הציעה בשנת 2017 פרס של חמישה מיליון דולר למי שילכוד את פואד שוכר, היעד לתקיפה היום בביירות. תחקיר שפורסם באותה שנה, שפך אור על פועלו של האיש שפעל בארגון הטרור יותר מ-30 שנה.
כניסתו של שוכר לרשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקני נעשתה אז נוכח העובדה שהוא נחשב ליועץ בכיר של מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, בענייני צבא. שוכר שימש כמפקד הצבאי הראשון במעלה של הארגון בדרום לבנון ובמקביל חבר בגוף הצבאי הבכיר, "מועצת הג'יהאד".
9 צפייה בגלריה
המודעה האמריקנית על שוכר
המודעה האמריקנית על שוכר
המודעה האמריקנית על שוכר
הוא נולד בא-נבי שית בבעלבק, בקעת הלבנון, ומכונה "החאג' מוחסן". האמריקנים טענו שמילא תפקיד מרכזי בביצוע הפיגוע נגד אנשי חיל הנחתים האמריקנים בביירות ב-1983, שבו נרצחו 241 חיילים אמריקנים.
בתחקיר "אינטלי טיימס" נחשף כי שוכר היווה חלק מקבוצת הליבה בתחילת דרכו של חיזבאללה, ופעל לצד עימאד מורנייה, מוסטפא בדר א-דין ומוסטפא שחאדה. שוכר הגיע לגדולה דרך המסלול הצבאי, ואחראי גם למבצעים נגד ישראל, ייתכן שגם לחטיפת חיילים.
שוכר כאמור יליד הכפר א-נבי שית, אותו כפר שבו נולד עבאס מוסאווי, מזכ"ל הארגון בשנים 1991–1992 - אז חוסל בידי ישראל והוחלף על ידי נסראללה. לאורך השנים עלה שמו של הכפר כאחד מבסיסי הכוח המרכזיים של חיזבאללה המשמש גם לאחסון אמצעי לחימה שמוברחים מגבול סוריה.